۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۸۰۳۶۵

القائات سیاسی بازی های کامپیوتری در جامعه

القائات سیاسی بازی های کامپیوتری در جامعه
پژوهشگران با تحلیل دقیق جریان های فکری فرهنگی موجود در بازی های کامپیوتری القائات سیاسی بازی های مورد نظر رابازشناسی و نقد نقد و بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،القائات بازی های کامپیوتری مسئله آشکاری است که با شگفتی هر چه تمامتر، کمتر محقق و پژوهشگری حاضر به بحث در مورد آن شده است.

شاید بتوان دو مسئله زیر را مطرح کرد تا روشنگری لازم در این زمینه پدید بیاید:

نخست آنکه روانشناسان با سیاست نا آشنا بیگانه هستند. سنت های روانشناسی معاصر نگرش فرد گرا و عاری از توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در تربیت محققان و هدایت پژوهش ها جا انداخته اند که محصول طبیعی این نگرش داشتن دیدی تک بعدی و فردگرا در تحلیل مسائل روانشناختی و بریدگی از تحلیل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مسائل مختلف است به تبع اندیشمندانی که از دیدی یک بعدی و پریده از اندیشه‌های اجتماعی برخوردار هستند انتظار جرأت و جسارت و خطر کردن در وادی های فرهنگی و اجتماعی و به ویژه مسائل سیاسی از آنها نمی رود.

القائات سیاسی بازی های کامپیوتری در جامعه

دوم اینکه افکار عمومی موجود در غرب بر مبنای تبلیغات دستگاه تبلیغاتی این دیار شکل گرفته است و یکی از ترکیب بند های دائمی تبلیغات تعمیم برتری فناوری غرب به تمامی وجود زندگی اجتماعی آنها است.

از این رو انسان‌های ساده اندیشی که اسیر تبلیغات رسانه‌های غربی شده‌اند واقعاً غرب را محور جهان معاصر می دانند و خود را نیز بر تر از سایر انسان های جهان می بیند از همین رو زمانی که در جریان بازی های کامپیوتری محققان غربی شاهد توصیف برتری کشورهای غربی از سویی و ترسیم ضعف، سستی و عقب ماندگی فکری و فرهنگی دیگر کشورهای جهان از سوی دیگر می شوند به دلیل پیشینه فکری و فرهنگی شان حساسیت چندانی نسبت به این مسئله نشان می‌دهند اما از پژوهشگران کشورهای جهان سوم که در این رابطه جامعه خود را متضرر می بینند انتظار می رود که با تحلیل دقیق جریان های فکری فرهنگی موجود در بازی های کامپیوتری القائات سیاسی بازی های مورد نظر را بازشناسی و نقد نقد و بررسی قرار دهند.

 دربسیاری از بازی‌های کامپیوتری غربی با مطرح شدن سوژه هایی مانند به خطر افتادن جان رئیس جمهور آمریکا و جاسوسی آمریکا بازیگران موظف به نجات جان و آنها و حفظ و حراست از آنان می گردد که این مسئله به شکل غیرمستقیم تداعی گر این مسئله است که باید به حمایت از خط مشی دولت آمریکا و سیاستمداران آن پرداخت در برخی از مبارزه ها که در جریان بازی های کامپیوتری آمریکایی و غربی وجود دارد با مشاهده تصویر و نمادی از پرچم آمریکا که در کنار یکی از طرفین مسابقه یا درگیری قرار گرفته است می توان پیشاپیش حدس زد که کدام طرف برنده بازی خواهد بود زیرا طراحان بازی های اخیر هر طرفی را که نمادی از آمریکا با خود داشته باشد در موضوع برتری و قدرت قرار داده و وی را به پیروزی می رساند.

القائات سیاسی بازی های کامپیوتری در جامعه

 از طرفی طراحان این بازی‌ها همزمان با ترسیم کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در قطب خوبیها و نیکی ها  می‌کنند تا کشورهای جهان سوم و سلطه پذیر را به ویژه کشورهایی که معارض با سلطه جویی آمریکا باشند را در قطب بدیبدی ها و شرارت‌ها ترسیم کنند. از این رو نباید هیچگاه نسبت به القائات سیاسی بازیهای کامپیوتری که مخاطبین جوان و نوجوان را با خود همراه ساخته نادیده گرفت شورای عالی فضای مجازی از یک سو بنیاد ملی بازی‌های کامپیوتری از سوی دیگر باید در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

ارسال نظرات