۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۸۰۴۲۵

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۲۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 25 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۵

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 22 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 700 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 230 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 100 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 22 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 362 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 430 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و  250 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 183 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 743 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 652 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 124 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

بازار مسکن به حالت نیمه‌کما رفته است

حسن محتشم درباره بازار مسکن اظهار کرد: بخش مسکن کشور با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد، افزایش تقریبا 100 درصدی قیمت مسکن در سال 98 نسبت به 97 و سال 99 نسبت به سال 98 تقریبا به حالت نیمه کما رفته است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر نقدینگی‌های سرگردانی در جامعه وجود دارد که باید به جایی پناه ببرد، این سرمایه‌ها چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم بخوابد و ساکن بماند.

وی افزود: از سوی دیگر عملکرد دولت در بورس باعث شد تا سرمایه بسیاری از مردم به خصوص افراد سطح پایین درآمدی به دلیل حباب جذب و در مدت کوتاهی افت کرده و متضرر شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با یادآوری این‌که نوسانات بازار بورس باعث شد تا سرمایه‌گذاران سرخورده از آن خارج شوند، اضافه کرد: بازار ارز و سکه توسط دولت کنترل می‌شود؛ ابتدای امسال نرخ دلار دربازه 25 تا 26 هزار تومان بود که با افزایش تزریق ارز،‌ نرخ دلار طی روزهای گذشته به 21 هزار تومان هم کاهش یافت.

محتشم گفت: با توجه به دلایل ذکر شده شرایطی به وجود آمده تا بخش مسکن در زمان حاضر به حالت نیمه کما برود.

وی بیان کرد: رشد سرسام‌آور قیمت مسکن، قدرت خرید برای مصرف کننده واقعی را بسیار کاهش داده،‌اما در مقابل سرمایه‌گذاران با توجه به اتفاقات بازار بورس و کنترل بازار ارز توسط دولت به بازار مسکن کوچ کرده‌اند.

وی با بیان این‌که طی ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به سال 99  شاهد 10 درصد برگشت قیمت‌ مسکن هستیم، تصریح کرد: بازار مسکن، بازار خوب و امیدوارکننده نیست. مردم هم‌‌اکنون منتظر نتیجه دو اتفاق هستند؛ یکی مذاکرات برجام که روی همه بخش‌ها از جمله مسکن تاثیرگذار است و دیگری انتخابات.

کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: در صورتیکه مذاکرات برجام به نتیجه مثبتی برسد،‌ صادرات نفت و مراودات بازرگانی باعث افزایش درآمدهای ارزی شده و این مسئله روی بازار های اقتصادی کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

 

شاخص بورس ۵هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 3میلیارد و 942میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 894میلیارد تومان در بیش از 404هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 5هزار و 5519واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 189هزار و 520واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و ملی صنایع ملی مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، مخابرات ایران و بانک تجارت با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی متعادلی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1434واحد رشد، شاخص‌های کل (هم‌وزن) 2967واحد و قیمت (هم‌وزن) 1924واحد افت، و شاخص آزاد شناور 3872واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 5863 و 4871واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 255میلیون ورقه به‌ارزش 15هزار و 927میلیارد تومان در 60هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 60واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 553واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سنگ آهن گهر زمین و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های توکاریل، بیمه تجارت نو و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

خرید و فروش خودروهای گذرموقت ممنوع و مشمول مقررات قاچاق است

حساسیت و اهمیت موضوع ورود موقت خودروهای سواری مکرراً طی بخشنامه های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه های نظارت و کلیۀ گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و تأکید شده و موضوع توسط تمامی گمرکات کشور رصد و پیگیری می شود.

مهرداد جمال ارونقی گفت: مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیۀ شخصی خود وارد کشور می شوند، هرگاه برای وسایل یادشده، جواز عبور (کارنه دوپاساژ) از کانون های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی، در دست داشته و به گمرک ورودی ارایه دهند، می توانند تا سه ماه، با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ ، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیۀ وجه الضمانی به گمرک، از وسیلۀ نقلیۀ خود، در کشور استفاده نمایند و یا در مدت مذکور چندین بار با وسیلۀ خود از راه های مجاز وارد و خارج شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: گمرک ایران می تواند به درخواست متقاضی، درصورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیلۀ نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید نماید. باید توجه داشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده نمایند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی درخارج اقامت داشته باشند.

ارونقی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته و آمار واصله از حوزه های نظارت و گمرکات اجرایی کشور درخصوص ورود موقت خودروهای سواری، درحال حاضر بیش از 330 دستگاه خودروی سواری، بصورت ورود موقت (با پلاک گذرموقت) در کشور بصورت قانونی درحال تردد می باشد؛ همچنین تعداد 360 دستگاه خودروی سواری بدلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور بدلیل بسته بودن برخی از مرزهای زمینی کشور به جهت شرایط حاصل از کرونا، تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات کشور شده و برای آنها قبض انبار صادر شده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: از سال 1397 تاکنون برای بیش از 350 دستگاه خودروی سواری گذرموقت بدلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم« قاچاق» تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است. از خودروهایی که دارای پروندۀ قضایی قاچاق می باشند می توان به حدود 160 دستگاه انواع Benz؛ 40 دستگاه انواع B.M.W؛ 40 دستگاه Lexus ؛ 25 دستگاه Land Cruiser؛ 20 دستگاه انواع Toyota؛ 10 دستگاه Range Rover؛ 8 دستگاه Audi و 5 دستگاه Nissan اشاره نمود. البته باید توجه داشت ممکن است بعد از اعلام جرم قاچاق، بعضی مالکین خودروهای سواری نسبت به تحویل خودروی خود به گمرکات اقدام نموده باشند، اما ختم پرونده منوط به صدور رأی از سوی مرجع رسیدگی کننده خواهد بود.

ارونقی گفت: از گمرکاتی که بیشترین پروندۀ قاچاق برای خودروهای گذرموقت طی سال های 1397 تا اردیبهشت سالجاری را داشته اند می توان به: آستارا (97 فقره پرونده)؛ بیله سوار (97 فقره پرونده)؛ دوغارون (64 فقره پرونده) و بازرگان (27 فقره پرونده ) اشاره کرد.

معا‌ون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خاتمه با اشاره به این موضوع مهم که هرگونه خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذرموقت ممنوع بوده و در صورت احراز موضوع، مشمول مقررات قاچاق می گردد تصریح کرد: صاحبان خودروهای سواری که از تسهیلات ورود موقت خودرو استفاده می کنند لازم است قبل از پایان مهلت تردد نسبت به تحویل خودرو به گمرک یا خروج خودرو از کشور و یا تمدید مهلت تردد این خودروها اقدام کنند ، در غیر این صورت مطابق مقررات قاچاق با این موارد برخورد خواهد شد.

 

مبلغ جدید وام مسکن هفته آینده اعلام می‌شود

محمود محمودزاده اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه 1400 باید 1.2 میلیون واحد مسکن شهری و روستایی تا از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند. از این تعداد 400 هزار واحد برای واحدهای مسکونی روستایی و 800 هزار واحد برای واحدهای مسکونی شهری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که وام ساخت برای رونق تولید مسکن افزایش یافت، افزود: مالکان خصوصی‌، خودمالکان و سازندگان بخش خصوصی بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده به بانک‌ها مراجعه کرده و تقاضای استفاده از تسهیلات ساخت را داشته باشند. بر اساس شاخص بندی که انجام شده این تسهیلات در اختیار واجدان شرایط که عموما سازندگان واحدهای متوسط و ارزان‌قیمت هستند، قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافته به واحدهای گران‌قیمت پرداخت نمی‌شود که این بخشی از ضوابط وزارت راه و شهرسازی است، تصریح کرد:با این کار بخش عمده‌ای از واحدهای نیمه تمام سطح کشور تکمیل و رونق ساخت‌و‌ساز در سال جاری بیشتر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی تعیین سقف وام ساخت در شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت:بانک مرکزی جدول سهیمه بانک‌ها را اعلام کرده و مبلغ وام طی یک تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

محمودزاده با بیان این‌که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ملکف به اجرای این طرح هستند، اظهار کرد:‌ سهمیه بانک مسکن با توجه به تخصصی بودن آن بانک در حوزه مسکن از سایر بانک‌ها بیشتر خواهد بود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات