۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۸۰۵۴۴
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

جشنواره علامه حلی جایی برای ارزیابی مقاله نویسان حوزوی است

جشنواره علامه حلی جایی برای ارزیابی مقاله نویسان حوزوی است
حجت‌الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی گفت: جشنواره علامه حلی فضایی برای قلم زدن طلابی از نوقلمان تا با تجربه هاست، تا در این جشنواره خود را ارزیابی کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه قم با اشاره به اهمیت پژوهش در پیشبرد علوم دینی گفت: ما به پژوهش به عنوان یک موتور پیشران در تولید علم نگاه می‌کنیم و در فرآیند برنامه ریزی حوزه‌های علمیه، پژوهش را به عنوان یک امر مکمل و باری برای تکمیل فرآیند آموزش و تعمیق آن می بینیم.

وی ادامه داد: در این راستا طبق سیاست‌هایی که سیاست گذاران حوزه‌های علمیه تدبیر کرده اند و به ما ابلاغ شده، آموزش و پژوهش در کنار هم قرار می‌گیرند و ما امروز به این نقطه رسیده‌ایم که پژوهش را در فرآیند آموزش قرار دهیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به برنامه‌های کلان آموزشی و ابلاغی حوزه، ابراز داشت: امروز برنامه‌هایی داریم که به امر پژوهش توجه کرده، از جمله طرح جامع پژوهش که در سطح ۱ و ۲ پژوهش را در فرآیند آموزش قرار داده است.

وی افزود: بحث‌هایی که در رابطه با کانون‌های علمی مدارس جهت تشویق به مسأله پژوهش دنبال می‌کنیم تشکیل و نشر نشریات داخلی است که محل و مأوایی برای انتشار مقالات افرادی که تجربه پژوهشی دارند و در این راستا قلم می‌زنند می باشد، این مجموعه‌ها به گونه‌ای است که امر پژوهش را در مدارس هدایت و زمینه سازی می‌کند، همچنین از جمله نکاتی که در فرآیند آموزشی پژوهشی دیده شده تعمیق سنت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام مقیمی حاجی، وظیفه پژوهش را آشنا کردن طلاب جوان با سنت‌های کهن پژوهشی حوزه دانست و اظهار کرد: در کنار امر پژوهش، هیچ منعی برای استفاده از تجربیات جدید و روش‌های نوین نیست، البته تأکید داریم که طلاب خود را با سنت‌های کهن پژوهشی نیز آشنا کنند.

وی ادامه داد: جمع این دو می‌تواند پژوهش حوزه‌ها را در عرصه تولید علم متمایز کند و برای عرصه پژوهش کشوری حرفی برای گفتن و طرحی برای ارائه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: جشنواره علامه حلی فضایی برای قلم زدن طلابی از نوقلمان تا با تجربه هاست، تا در این جشنواره خود را ارزیابی کنند و در بوته نقد قرار دهند، در این جشنواره محصول ارزیابی‌ها به خود مقاله نویس ارائه می‌ شود.

وی در ادامه افزود: خود این جشنواره و شرکت در آن یک کلاس درس و محلی برای تمرین، آموزش، یادگیری و رشد است، چه افرادی که به مراتب بالای استانی می‌رسند و چه افرادی که نتوانند در مراحل استانی و کشوری شرکت کنند همین که در این فرآیند حضور پیدا می‌کنند و آثارشان در معرض داوری قرار می‌گیرد در اینجا می‌آموزند و رشد می‌کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی تولید علم را ویژگی تحقیق درست دانست و گفت: پژوهش به معنای خاص خود رفتن به سمت مرز‌های دانش و حل یک مسأله یا یک فرضیه و پاسخ درست برای آن است و ما می‌توانیم رسیدن به این موضوع را در این جشنواره مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: این جشنواره پژوهش را تبدیل به یک فرهنگ کرده و امر پژوهش نیاز دارد که در کنار آموزش خود را جا بیاندازد و به استحکام و قوام درستی برسد، همچنین پژوهش نیز باید سهم خود را در اینجا معین کند و نیاز به ترویج، فرهنگ سازی و آموزش دارد که این جشنواره می‌تواند در این راستا به این امر کمک کند.

حجت‌الاسلام مقیمی حاجی برگزاری جشنواره‌های پژوهشی را مکمل موضوع آموزی دانست و خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم طلاب به ارائه و تولید نظریه و حل مسائل حل ناشده بپردازند، بلکه در درجه نخست باید به عنوان مکمل آموزش به آن نگاه شود.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی گفت: در امر پژوهش قلم زدن، دقت خاص خود را دارد و شخص صاحب اثر منابع متعدد را مطالعه می‌کند و به کتب متعدد رجوع می‌کند و با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شود و زوایای جدیدی از مطلب به روی او گشوده می‌شود، همچنین کسی که در این عرصه دست به تولید اثر می‌زند باید ابتدا از عمق آموزش برخوردار بوده و سپس این پژوهش به او عمق بیشتری می‌بخشد.

وی افزود: طلاب باید بیایند نگاهی به جامعه و وضعیت محیطی که در آن زندگی می‌کنند داشته باشند، آنچکه به نظر من برای تعالی این جشنواره لازم است و در سال جاری هم در شورای سیاست گذاری مطرح شده، وضعیت سنجی از خود میزان آثار و نگاه تحلیلی به تولید است.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی اظهار داشت: اگر به مجموعه مقالاتی که قریب به ۱۵ هزار مقاله، اثر، کتب و پایان نامه تولید شده و ارسال شده به این جشنواره نگاه کنیم، روند تولید آثار و دغدغه طلاب و آمادگی طلاب در عرصه‌های مختلف نشان از توان طلاب ما در آنها می باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ضعف اولویت بندی برای طلاب گفت: اولویت بندی طلاب ما ضعیف است و ما باید در لایه‌های قبلی و در اولویت گذاری و زمینه سازی و طلاب با موضوعات کار کنیم تا به صورت برنامه ریزی شده پژوهش‌ها و آثار ما به سمت سیاستگذاری مطلوب حرکت کند.

وی افزود: ما در این جشنواره برای سال آتی مصوب کرده‌ایم که به صورت ۵ ساله یک وضعیت سنجی ۵ سال گذشته را داشته باشیم و تحلیل کنیم و این تحلیل‌ها چراغ راه برای آینده جشنواره حاضر می باشد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات