۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۸۰۵۷۳

نکاتی که برای امتحانات باید بدانید!

نکاتی که برای امتحانات باید بدانید!
امتحانات حضوری دانش‌آموزان به رغم تمام گلایه‌ها، از امروز با مصوبه ستاد کرونا آغاز می‌شود؛ در همین راستا خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید حتما نکات ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، امتحانات پایان سال تحصیلی 1400ـ1399 دانش‌آموزان از امروز آغاز می‌شود؛ امتحانات تمام پایه‌ها با توجه به شرایط کرونایی کشور، غیرحضوری است اما دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم باید به صورت حضوری امتحان دهند.

تعدادی از دانش‌آموزان از چند ماه پیش که زمزمه برگزاری امتحانات حضوری مطرح شده بود، سعی کردند با ایجاد کمپین‌هایی، گلایه‌های خود را به گوش مسؤولان وزارت آموزش و پرورش برسانند.

در همین راستا در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز پویش‌هایی با عناوین «کمپین لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم»، «تعویق امتحانات نهایی تا بهبود شرایط کرونا همانند سایر آزمون‌ها»، «آیا امتحانات خرداد 1400 به تعویق می‌افتد؟» و «با شیوع ویروس کرونا لغو امتحانات حضوری ضروری است» خواستار پیگیری این موضوع بودند.

* چرا امتحانات نهم و دوازدهم حضوری شد؟

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش بر این باور هستند که باید امتحانات دو پایه تحصیلی نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود چرا که در آینده و سرنوشت دانش‌آموزان تأثیر دارد؛ این موضوع بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هم هست و در نهایت ستاد کرونا هم مجوز برگزاری این امتحانات را داد.

اما به رغم آنکه ستاد کرونا، مجوز داده است، برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان هنوز گلایه‌مند هستند و معتقدند که آموزش و پرورش می‌توانست با تمهیداتی، این امتحانات را هم به صورت مجازی برگزار کند.

مادر یکی از دانش‌آموزان پایه نهم به خبرنگار فارس گفت: مگر آموزش و پرورش، سامانه «شاد» را ایجاد نکرده است و مگر این همه تبلیغات نمی‌کند که آزمون‌ساز را به آن اضافه کرده است، پس چرا این آزمون‌ها نمی‌تواند عدالت ایجاد کند؟

وی ادامه داد: به نظرم، وزارت آموزش و پرورش می‌توانست تعدادی از متخصصان و کارشناسان را دعوت کند و برای برگزاری امتحانات مجازی، برنامه‌ریزی کند.

غلامرضا کریمی مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی در پاسخ به این پرسش که «دانش‌آموزان یک سال تمام به صورت غیرحضوری آموزش دیده‌اند و امتحانات نوبت اول آنها غیر حضوری بوده است، پس چرا باید امتحانات آنها حضوری باشد؟»، گفت: این موضوع بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و پشت آن منطقی وجود دارد.

وی ادامه داد: امتحانات پایه نهم به این دلیل حضوری برگزار می‌شود که هدایت تحصیلی دانش آموز بعد از برگزاری امتحانات و دریافت کارنامه صورت می‌گیرد یعنی بعد از اینکه دانش آموز پایه نهم، کارنامه‌اش را دریافت کرد باید تصمیم بگیرد که چه رشته‌ای و شاخه‌ای را انتخاب کند.

*قوانینی که باید رعایت شود

به هرحال قرار شده است که امتحانات به شکل حضوری برگزار شود اما چه قوانین و مقرراتی باید رعایت شود. مثلا چینش صندلی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله 2 متر بین امتحان دهندگان و 4 متر فضا برای هر دانش‌آموز رعایت شود.

استفاده از ماسک سه لایه برای کادر حوزه امتحانی و دانش‌آموزان الزامی است و همچنین لازم است دانش‌آموزان قبل از ورود به محل برگزاری امتحان، کارت ورود به جلسه را بر روی لباس خود نصب کرده و به منظور جلوگیری از ازدحام، حداقل یک ساعت قبل از زمان امتحان، برای انجام غربالگری در محل حاضر شوند. درِ محل امتحان از یکساعت قبل از زمان امتحان باز باشد و مسؤولین حوزه، لازم است به محض حضور دانش‌آموز، او را به محل نشستن هدایت کنند.

 تمهیدات بهداشتی لازم مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل تهویە مناسب فضاها، نظافت و ضدعفونی مسیرها، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی، دیوارها، کف و سطوحی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند (نرده‌ها، دستگیره‌های در و پنجره‌ها، میز و صندلی‌ها و غیره) قبل و بعد از امتحان و نظارت بر انجام بهینه فرآیند مذکور توسط کارشناسان بهداشت انجام می‌شود.

فیلم زیر نکاتی است که دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید رعایت کنند:

اما امتحانات نهایی، امروز با امتحان «تعلیمات دینی 3» دو گروه علوم تجربی و علوم ریاضی و «معارف اسلامی» گروه هنر آغاز می‌شود.

به دلیل تقارن روز دوشنبه، تاریخ 27 اردیبهشت سال جاری با تعطیل رسمی کلیمیان، امتحان درس ادیان الهی(3) برای تمام دانش آموزان پایه دوازدهم اقلیت‌های دینی، در روز یکشنبه 26 خرداد1400 و در دوره پیش دانشگاهی بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته هنر، در روز چهارشنبه 5 خرداد1400 برگزار می‌شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات