۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۸۰۵۹۰
بسته انتخاباتی رسا؛

وحدت گفتمانی توسط جلیلی کلید خورد/ میراث داری لاریجانی برای روحانی+فایل

وحدت گفتمانی توسط جلیلی کلید خورد/ میراث داری لاریجانی برای روحانی+فایل
در این بسته، اخباری شامل توصیه های آیت الله حسینی بوشهری درباره انتخابات و درخواست رئیسی برای عدم پخش صوت و تصویرش از رسانه ملی تقدیم مخاطبان می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با جان تازه ای که مهلت پنج روزه ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به اخبار انتخاباتی بخشید، حالا افکار عمومی منتظر تأیید یا رد صلاحیت های نامزدها هستند.

هم اکنون قطار انتخابات 1400 در ایستگاه شورای نگهبان قرار دارد و باید منتظر باشیم تا چند روز دیگر نتیجه احراز صلاحیت ها از سوی این شورا به صورت رسمی اعلام شود تا آرام آرام نامزدهای نهایی وارد عرصه تبلیغاتی خود شوند.

در این بسته انتخاباتی، اخباری شامل توصیه های آیت الله حسینی بوشهری درباره انتخابات، درخواست آیت الله رئیسی برای عدم پخش صوت و تصویرش از رسانه ملی، تکذیبیه 3 سخنران مطرح کشور درباره دعوت از لاریجانی برای حضور در انتخابات، آغاز بررسی صلاحیت ۴۰ داوطلب کاندیدای ریاست‌‌جمهوری در شورای نگهبان، بازتاب اقدام وحدت آفرین سعید جلیلی در فضای مجازی و برخی اظهارات انتخاباتی و گمانه زنی ها در این رابطه را تقدیم مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

نامزدها بجای تخریب دیگران، برنامه بدهند

آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم، با بیان اینکه در حال برگزاری یک انتخاب باشکوه در کشور هستیم گفت: متاسفانه در همین ابتدای مسیر برگزاری این انتخابات، بوی بداخلاقی شنیده می‌شود و این در حالی است که کاندیداها به جای تمرکز بر تخریب دیگران، به معرفی برنامه‌های خود بپردازند.

وی گفت: یک ماه روزه داری کجا رفته است که با گذشت چند روز از آن، برخی کاندیداها به جای معرفی خود و برنامه های‌شان، با بی اخلاقی به تخریب دیگران تمرکز کرده اند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم، تاکید کرد: نهادینه کردن اخلاق در جامعه وظیفه حوزه های علمیه است تا همه از جمله مسئولان بدانند تا در تراز جمهوری اسلامی رفتار و سخن بگویند.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

درخواست آیت الله رئیسی برای عدم پخش صوت و تصویرش از رسانه ملی

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور وی تشکیل می شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد.

وی در این زمینه گفت: سلیقه شخصی من این است که توصیه‌ای نمی‌کنم صوت و تصویر من از رسانه ملی پخش شود.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

۳ سخنران مطرح کشور دعوت از لاریجانی برای حضور در انتخابات را تکذیب کردند

حجج اسلام والمسلمین مسعود عالی، محمدمهدی ماندگاری و محمدرضا برادران با انتشار نامه ای حمایت خود را از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری تکذیب کردند.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانبان مسعود عالی، محمدمهدی ماندگاری و محمدرضا برادران اعلام می داریم از انتشار بیانیه ای که منتسب به جمعی از اساتید حوزه علمیه مبنی بر دعوت از آقای علی لاریجانی در انتخابات 1400 صورت گرفته بی خبر بوده و آن را تکذیب می کنیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

گفتنی است، براساس اعلام برخی از رسانه ها و کانال های خبری حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور نیز در بیانیه ای حمایت از علی لاریجانی در انتخابات 1400 را تکذیب کرد.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

آغاز بررسی صلاحیت ۴۰ داوطلب کاندیدای ریاست‌‌جمهوری در شورای نگهبان

بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیدای ریاست‌‌جمهوری در شورای نگهبان از صبح امروز در شورای نگهبان آغاز شد و قرار است اعضای شورای نگهبان صلاحیت 40 داوطلبی را که شرایط قانونی ثبت‌‌نام را داشته‌اند، بررسی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز تأیید کرده است که 40 نفر از 592 نفری که ثبت‌‌نام کرده بودند شرایط لازم قانونی را برای ثبت‌نام داشته‌اند و صلاحیت این افراد از صبح امروز در شورای نگهبان آغاز شده است.

جلسه اول بررسی صلاحیت‌ها، از صبح امروز دوشنبه با حضور همه اعضا آغاز شده است و قرار است جلسات به‌صورت صبح و عصر تا بررسی پرونده تمام گزینه‌ها ادامه داشته باشد.

بازتاب اقدام سعید جلیلی در فضای مجازی/ وحدت گفتمانی کلید خورد

تنوع و تکثر در سبد کاندیداهای جریان انقلاب، ماحصل ۵ روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است. این اتفاق، علّت‌های متعددی دارد که یکی از عمده‌ترین آن‌ها، آرایش جریان رقیب و بانیان وضع موجود می‌‌تواند باشد. امّا ورای ریشه‌یابی این موضوع و متوقف شدن بر روی آن، نکته مهم این است که این تکثر و تنوع، چگونه قرار است منجر به تقویت سبد رأی نیروهای تحولخواه و حامی تغییر وضع موجود باشد.

در نخستین ساعات پس از پایان مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی مرتبط با سعید جلیلی یکی از این کاندیداهای منتقد دولت که در ساعت پایانی مهلت ثبت‌نام وارد کارزار انتخابات شد، با دعوت خود وی تصمیم گرفتند که تمامی مواضع و دیدگاه‌های سایر کاندیداهای جریان انقلاب را نیز پوشش دهند.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

پس از آن، صفحه اینستاگرامی سعید جلیلی اقدام به بازتاب مواضع آیت‌الله رئیسی، علیرضا زاکانی،‌سعید محمّد، رستم قاسمی و عزّت‌الله ضرغامی کرد.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

این اقدام که در نوع خود کم‌سابقه محسوب می‌شود، تحسین کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: قصدم طرفداری از جلیلی نیست امّا در مردانگی او همین بس که تریبون خود را در اختیار رقبایش قرار داده تا وحدتی هرچند کوچک بین جریان انقلابی ایجاد کند.

یکی دیگر از کاربران توییتر نوشت: آنچه که اهمیت دارد، وحدت گفتمانی حول گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است. ما با جدیّت در انتخابات حضور یافته‌ایم و تا آخر هم ایستاده‌ایم.

برخی دیگر از واکنش‌ها به اقدام سعید جلیلی را در ادامه می‌بینید.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

سعید جلیلی در نشست خبری خود پس از ثبت نام نیز تأکید کرده بود که نامزد‌های همسو در جبهه انقلاب تلاش می‌کنند که در جریان انتخابات هم‌افزایی کنند.

وحدت گفتمانی کاندیداهای جریان انقلاب در روز آخر ثبت نام‌ها که صحنه تقابل دو طیف «بانیان وضع موجود» و «تحولخواهان» بود نیز بروز داشت. انتقاد از مسببان وضع موجود و عاملان مشکلات مردم از یک سو و باور به توان جوانان و ظرفیت‌های کشور از سویی دیگر، وجه مشترک ادبیات کاندیداهای معتقد به تحول بود.

محمود صادقی: لاریجانی به هیچ وجه جزو کاندیدا‌های جبهه اصلاح‌طلبان نیست

صادقی توضیح داد: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان تمام داوطلب‌ها به نفع یک کاندیدا کنار خواهند رفت. نامزد نهایی یکی از ۱۴ نفر اعلامی جبهه اصلاحات خواهد بود و علی لاریجانی به هیچ وجه جزو کاندیدا‌های جبهه اصلاح طلبان نیست، زیرا اصلا اصلاح طلب نیست.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: لاریجانی خودش هم هیچ وقت ادعا نکرده که اصلاح طلب است و اعضای جبهه اصلاحات با ورود علی لاریجانی بعنوان فردی اصلاح طلب مخالف هستند. شرایط فعلی متفاوت است و تجربه جبهه اصلاحات از سال ۹۲ مطلوب نیست.

او درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری هم گفت: اسحاق جهانگیری جزو گزینه‌های جبهه اصلاحات است، زیرا در جلسات هماهنگی اصلاح‌طلبان حضور پیدا کرده است.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

کنایه خرم به احمدی‌نژاد: اگر می‌توانست لباس گورباچف را می‌پوشید!

احمد خرم گفت: در دولت نهم و دهم رئیس‌جمهوری در مقابل رهبری ایستاد و دردسرهای زیادی برای کشور ایجاد کرد. ۱۱ روز در خانه تحصن کرده و بست نشستند و حتی اگر می‌توانستند، لباس گورباچف را می‌پوشیدند که با هشیاری تقابل با رهبری معظم خنثی شد.

روزنامه نگار اصلاح‌طلب: در مرحله دوم پشت لاریجانی می‌رویم

منتجبی درباره حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی گفت: در مرحله اول انتخابات بعید می‌دانم که این اتفاق بیفتد، چون بالاخره اصلاح طلبان کاندیدای خودشان را دارند. انتخابات اگر شبیه سال ۸۴ دو مرحله‌ای شود و آقای لاریجانی به آن مرحله راه پیدا کند امکان دارد مورد حمایت طیف وسیعی از اصلاح طلبان قرار گیرد.

سخنان لاریجانی برای اصلاح‌طلبان جذاب بود

عطریانفر با بیان اینکه لاریجانی امروز با لاریجانی سال‌های فعالیت در صدا و سیما فاصله بسیار زیادی گرفته، تاکید کرد: منطق مشارکت علی لاریجانی مبتنی بر واجد بودن یک سابقه اصولگرایی است که با رویکردهای مناسب اصلاح‌طلبانه در دوازده سال اخیر همراه شده است.

وی تصویر امروز لاریجانی را تصویری متفاوت از چهره اصولگرایی او برشمرد و بیان کرد: بیانیه علی لاریجانی در نشست خبری بعد از ثبت نام تصویر متفاوتی از او ارائه کرد که از منظر نگاه اصلاح‌طلبی بسیار جذاب و قابل احترام بود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: البته اینکه تصور کنیم اصلاح‌طلبان از پشتیبانی نیروی نامدار درون جریانی خودشان دست بکشند و به سمت لاریجانی بروند دور از ذهن به نظر می‌رسد.

کنایه «تَکراری» سعید جلیلی به رئیس دولت اصلاحات

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با تأکید بر اینکه ۸ سال گذشته این تجربه را نشان داد که کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد، گفت: انشاءالله در این انتخابات لفاظی‌های ضعیف و بی اعتبار نتواند بر برنامه محوری غلبه پیدا کند. سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر با اشاره به تَکرار معروف سید محمد خاتمی در سال ۹۴ گفت: امیدواریم راه حل‌هایی که امروز نتیجه آن را دیده ایم تکرار نشود. تجربه قبل تکرار نشود. وی تاکید کرد: در سال ۹۲ و ۹۶ ما برنامه‌هایی داشتیم، اما نشد از این رو امیدواریم این ناامیدی‌ها دوباره تکرار نشود و انشاالله کشور با قوت ادامه داشته باشد.

اعلام برائت تاکتیکی شریک راهبردی روحانی با اهداف انتخاباتی / حتی «عملیات روانی» لاریجانی هم میراث روحانی است!

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال عهده‌دار ریاست یکی از قوای کشور بود،  بعد از انجام ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران گفت:

دولت من هیچ ارتباطی به دولت آقای روحانی ندارد

وی تاکید کرد که "با هیچ یک از جریان‌ها رایزنی نکرده‌ام."

لاریجانی گفت:

"قبلا بنا نداشتم در انتخابات نامزد شوم اما پس از بیانات روز سه‌شنبه مقام معظم رهبری تصمیم گرفتم نام‌نویسی کنم. با برخی مراجع عظام تقلید درباره حضور در انتخابات صحبت کردم."

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل کنونی کشور و مطالبه مردم را چه می داند گفت که مساله اصلی کشور «توسعه اقتصادی» و حل مشکلات اقتصادی مردم است.

اما شاید مهم‌ترین بخش از اظهارات لاریجانی در ستاد انتخابات وزارت کشور، این‌بخش بود:

"حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود."

اظهارنظری که طعنه و کنایه به دیگر نامزدهای مطرح انتخابات از جریان انقلاب تعبیر شد.

اما با وجود تاکید لاریجانی بر این که ربطی به دولت روحانی ندارد، همین جمله به خوبی اشتراک «ذهنیت» خود را با ذهنیت حاکم بر دولت روحانی در مواجهه با مسایل کشور به خوبی آشکار کرد. این نوع ذهنیت، دقیقا هم‌سنخ همان اظهارات وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی در تیرماه ۹۷ است که بعدا مجبور به اصلاح‌ موضع شد.

حجت الاسلام سیدمحمود علوی در آن مقطع گفت که "نباید تحت عنوان برخورد با مفاسد اقتصادی، آرامش فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را به مخاطره انداخت."

او با تأکید بر تأمین امنیت اقتصادی و تشویق به سرمایه‌گذاری، افزود:

"با متخلفان اقتصادی نباید برخوردهای قهرآمیز کرد بلکه باید با توجیه و راهنمایی از انحراف فعالان اقتصادی جلوگیری کرد و آنان را به سمت تأمین مایحتاج کشور سوق داد."

وزیر اطلاعات دستگیری و زندانی کردن را برای برخورد با بدهکاران بانکی و فعالان اقتصادی متخلف اشتباه دانست و گفت "کاهش تسهیلات یکی از روش‌های تأثیرگذار در اینگونه مسائل است."

حال علی لاریجانی شریک راهبردی روحانی در قدرت، با این دعوی که "ربطی به دولت روحانی ندارد"، در ادامه اظهاراتش خود و ذهنیت حکومتداری‌اش را لو می دهد.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

شاید اگر بخواهیم در بین همه آسیب‌هایی که ذهنیت حکمرانی «تدبیر و امید» در هشت سال گذشته بر جای گذاشت، چکیده‌سازی و سرفصل‌گیری کنیم، «اقتدارزدایی» از حاکمیت و «مرگ نظارت» دو سرفصل بسیار مهم در این آسیب‌شناختی باشند که هر دو به طور خاص و ملموس در حوزه اقتصاد خود را به رخ کشیدند.

از قضاء، معضل عاجل حال حاضر اقتصاد ملی نهاصطلاح کلی و تفسیرپذیر «توسعه اقتصادی»، که رهاشدگی بازار و تعطیلی ساختارهای نظارتی، سست‌شدن مرجعیت نهادهای مدیریتی کشور به واسطه‌ی معکوس شدن مکرر دستورات و وعده‌های صادر شده، جولان باندهای انحصارطلب، خاندان‌سالاری و شبکه‌های سلطه‌گر بر گلوگاه‌های اقتصادی، سیاست‌های ضدتولید و واردات محور، آنارشی مدیریتی و نبود اتاق فرماندهی اقتصاد و در یک کلام و به اجمال، ترکتازی حلقه‌های زر و زور و تزوریر از طریق اتحاد راهبردی «نفوذ سیاسی» و «فساد اقتصادی» است.

برای صف بندی و مقابله عاجل با این غده‌های سرطانی که بعضا شاهراه‌های کشور را در اختیار گرفته‌اند هم نظم و انضباط نظامی‌وار و پادگانی نیاز است(بعد از ۸ سال بلبشوی اقتدارسوز مدیریتی) و هم مشت آهنین از سنخ اراده قضایی پرانرژی و انعطاف‌ناپذیر در برابر فساد. دو امری که نه تنها در منش و روش آقای لاریجانی یافت می نشود، که از آن برائت هم می جوید!

اما تلاش ناکام و بی‌توفیق علی لاریجانی برای منفک کردن خود از دولت روحانی و کارنامه او بر چه مبنا و قرینه‌ای است؟

تصور کنیم که همین امروز لاریجانی بر کرسی ریاست جمهوری نشسته است: اعضای کابینه او را چه کسانی و از چه طیفی شکل خواهند داد؟ گفتمان یا به اصطلاح «دال مرکزی» لاریجانی در اقتصاد چیست و چه تفاوتی با گفتمان روحانی دارد؟ در سیاست خارجی از دولت فرضی لاریجانی چه خلاقیتی و بر چه مبنا و عقبه تئوریکی دیده خواهد شد؟ اصولا لاریجانی که همه هویت و حیثیت سیاسی خود را خرج آن کرد که لقب «متحد راهبردی روحانی» را به دست بیاورد، با چه بیّنه‌ای و بر اساس کدام مصادیق می خواهد خط ممیزه‌ای میان خود و حسن روحانی و کارنامه و ذهنیت حاکم بر آن ترسیم کند؟

لاریجانی که مدعی شده فلان عرصه را با «توپ و تشر» نمی‌توان اداره کرد و علی الاصول طرفدار انعطاف و «اعتدال» در اداره امور است، گویی فراموش کرده که فیلم‌ها و اخبار و گزارش‌هایی از عملکرد رییس «سابق» مجلس وجود دارد که مجلس را با تحکم و خودرایی اداره می کرد و به خاطر «لابی‌گری»ها و اخذ تصمیمات در اتاق‌های پشتی مجلس شهره بود. همو که در بزنگاه‌هایی حساس و گره‌خورده با سرنوشت بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، ظرف ۲۰ دقیقه برجام را به تصویب رساند و بر خلاف قواعد مصرح و آشکار آیین‌نامه مجلس، اجازه اظهارنظر به هیچ مخالفی را هم نداد. نمایشی که در جریان تصویب لوایح ذیل fatf در مجلس دهم توسط رییس مجلس کمابیش تکرار شد و هیچ مخالفت و انتقادی را وارد ندانست.

یا در ماجرای بسیار مهم و حیاتی «قراردادهای جدید نفتی»، لاریجانی در هماهنگی کامل با دولت روحانی و بیژن زنگنه، یک‌تنه از مجلس نمایندگان ملت سلب مسوولیت کرد و بدون آن که فرصت اعمال نظر نمایندگان منتقد و از آن مهم‌تر ۱۵ مورد اصلاحیه مد نظر رهبر معظم انقلاب را در الگوی جدید قراردادهای نفتی بدهد، در ۲۷ شهریور ۹۵ و با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس، با همکاری محسن اسماعیلی(معاون تطبیق قوانین مجلس)، الگوی جدید را به دولت ابلاغ کرد!

جالب این‌جاست که دست راست لاریجانی در مجلس، بهروز نعمتی، هم در ماجرای برجام دستیار مشترک رییس مجلس و جواد ظریف برای تصویب فوری آن بود و هم در ماجرای قراردادهای جدید نفتی هم دستیار مشترک لاریجانی و زنگنه برای ابلاغ هر چه سریع‌تر آن به دولت!

حتی همین بازی تبلیغاتی جدید لاریجانی با اصطلاحات «پادگان» و «دادگاه»، میراث واژه‌پردازی‌های ستاد عملیات روانی پشت روحانی و از سنخ «گازانبر»، «لوله»، «حقوقدان نه سرهنگ»، «میدان در برابر دیپلماسی» و امثالهم است و به قول معروف هیچ چیز اریجینال (اصیلی) با خود ندارد.

حقیقت پایبندی لاریجانی به «درد و رنج» مردم و اولویت دادن به خواسته‌های به حق آنان (و نه خواسته‌های الیگارشی سیاسی) وقتی به صورت نمادین خود را نشان داد که عباس آخوندی، مسبب اصلی فاجعه‌ی مسکن و فشار دهشتناک بر قاطبه‌ی مردم از این بابت، سه بار در مجلس تحت ریاست او استیضاح شد و در نهایت تعجب همگان، بر کرسی وزارت ابقاء شد.

این که بانیان آشکار و بلاتردید «وضع موجود» (از جنس آخوندی، جهانگیری، لاریجانی و...) با یک نوع اعتماد به نفس عجیب در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و شعارهایی می‌دهند که به سابقه سیاسی ایشان نمی‌خورد، به قدر کافی حیرت‌آور هست، لیکن تلاش ایشان برای مستقل‌نمایی و برائت‌جویی از وضع موجود و میراث دولت روحانی، طنزی تلخ و سوزناک است که روی کوتاه‌مدت بودن حافظه ملی زیاده از حد حساب کرده است.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

استقبال از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی و قدردانی از قالیباف

«امیر ابراهیم رسولی»  سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرد: «نشست شورای ائتلاف عصر یکشنبه (۲۶ اردیبهشت) با حضور اکثر اعضا و به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شد».

رسولی افزود: «همه اعضای حاضر در جلسه شورا از کاندیداتوری و حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در عرصه انتخابات ریاست جمهوری استقبال و در عین حال از از رویکرد جهادی و فداکارانه «محمد باقر قالیباف» در عدم کاندیداتوری به نفع وحدت و انسجام جریان انقلاب به رغم دارا بودن پایگاه رای مردمی قابل توجه تشکر و قدردانی کردند».

«دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «آرایش انتخاباتی برای پاستور» نوشت: «اگر چه دیروز و روزهای گذشته ده‌ها چهره سیاسی شناخته شده از نمایندگان ادوار مجلس تا وزرای دولت‌های پیشین برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ اما در نهایت این ثبت نام چهره‌هایی همچون سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بود که صورت‌بندی میدان رقابت را تعریف کرد».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «از میان ثبت‌نام‌کنندگان دیروز اما آنکه ثبت نامش را می‌شد نوعی شوک انتخاباتی تعبیر کرد، کسی جز علی لاریجانی نبود. زیرا ثبت‌نام رئیس قوه قضائیه اگر چه بعد از ماه‌ها گمانه زنی اصولگرایان درباره آمدن یا نیامدنش انجام شد اما آنقدر درباره‌اش سخن گفته شده بود که امری محتمل به شمار می‌آمد...رئیس مجلس دهم کسی بود که در میان گزینه‌های مدعو هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نبود و تصمیمش به نامزدی بیش از دیگران در تردید بود. با این حال او پس از تماس و گفت‌وگو با حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، مظاهری، نوری همدانی و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و در حالی که روحانیون قم بر نیاز کشور به فکر و شخصیت او تأکید داشتند، اقدام به ثبت‌نام کرد».

روزنامه ایران در این گزارش نوشت: «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پس از ثبت نام و هنگام قرائت بیانیه‌اش در جمع خبرنگاران آنجا که به سخن گفتن از سختی مردم در شرایط کنونی و مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و ناچار شدن اقشاری از مردم به کولبری و سوختبری سخن می‌گفت بغض کرد و سپس به اهدافی اشاره کرد که به عنوان معاون اول دولت اختیار پیگیری شان را نداشته اما قصد دارد در قامت یک رئیس جمهور آنها را اجرایی کند».

بجای مظلوم نمایی، از کارنامه ۸ ساله دولت بگویید

«مسیح مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «رسانه ملی که متعلق به عموم مردم است، برای بعضی از داوطلبان ریاست جمهوری در طول سال ها و ماه های گذشته، خاصه خرجی های زیادی کرده است».

مهاجری در ادامه نوشت: «این خاصه خرجی قطعا در سرنوشت انتخابات اثرگذار خواهد بود و از مصادیق تبعیض و اقدامات خلاف قانون است. انتخاباتی که با این اقدامات خلاف قانون همراه باشد، آیا می تواند تضمین کننده اجرای قانون برای اداره کشور باشد!؟»

اصلاح طلبان یدطولایی در تناقض گویی دارند. این طیف به دفعات مدعی شده که اصلا مردم به صداوسیما رجوع نکرده و اصلا کسی اخبار و برنامه های رسانه ملی را دنبال نمی کند.

حالا همین طیف در آستانه انتخابات مدعی است که چون صداوسیما در سالهای اخیر اظهارات و اقدامات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را پوشش داده، قطعا این اقدام رسانه ملی در سرنوشت انتخابات اثرگذار است.

واقعیت این است که کارنامه دولت روحانی اصلا قابل دفاع نیست. به همین خاطر طیف اصلاح طلب در مقطعی که باید درباره کارنامه دولت به مردم پاسخگو باشد، به ترفند تکراری و نخ نمای «مظلوم نمایی» روی آورده است تا بلکه از این طریق، مسئله گزارش عملکرد و ارائه کارنامه را به حاشیه ببرد.

ناگفته نماند که رسانه ملی در بخش اخبار و همچنین گفت و گوهای زنده به صورت روزانه، سخنرانی ها، و جلسات و اظهارات دولتمردان را پوشش داده است.

شاید این روزنامه اصلاح طلب انتظار دارد که رسانه ملی گزارشی از خانه هایی که عباس آخوندی در قالب مسکن اجتماعی به مردم تحویل داده نمایش دهد.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

مرعشی: رییس ستاد جهانگیری نشده‌ام

برخی رسانه های خبری از انتصاب حسین مرعشی به عنوان رئیس ستاد اسحاق جهانگیری خبر داده بودند.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره انتشار خبری مبنی بر ریاستش بر ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری گفت: این خبر را تایید نمی کنم.

علی محمد نمازی دیگر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت و گو با فارس در همین خصوص گفته بود: ریاست مرعشی بر ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری مطرح است ولی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

لاریجانی کاندیدای ذخیره هر دو جناح است

علی محمد نمازی در پاسخ به سوالی درباره موضع کارگزاران در مورد حمایت از علی لاریجانی نیز تصریح کرد: آقای لاریجانی را کاندیدای رزرو یا ذخیره هر دو جناح می‌دانم که اگر کاندیدای اصلی نبود از او حمایت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: از طرف اصلاح طلبان ایشان تا حدودی به عنوان کاندیدای ذخیره مطرح می‌شود و از سوی اصولگرایان نیز ممکن است جامعه روحانیت مبارز و حزب مؤتلفه از ایشان حمایت کند و اگر جناحی کاندیدای اصلی خود را نداشته باشد آقای لاریجانی قابل مذاکره است.

دفتر تحکیم وحدت: صدا و سیما مقدمات انتخاب آگاهانه را برای مردم فراهم کند

دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای به رئیس ستاد انتخابات صدا و سیما ضمن ارائه پیشنهادی برای برنامه های انتخاباتی تاکید کرد: رسانه ملی به عنوان نماینده ملت، به انتشار میزان پایبندی هر کاندیدا به شاخص های معین شده توسط شورای نگهبان بپردازد.

تکلیف اصولگرایان با آمدن «رئیسی» روشن شد/ «لاریجانی» گزینه اصلی اصلاح‌طلبان و «جهانگیری» هم‌چنان پوششی است

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد با به صحنه آمدن آیت‌الله رئیسی تکلیف بر نامزدهای جریان اصولگرا روشن شده و همه باید با محوریت ایشان و به عنوان نامزدهای پشتیبان با آقای رئیسی همراهی کنند.

وی همچنین با اشاره به ثبت‌نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جریان‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان عموما روی آقای لاریجانی متمرکز می‌شوند، چون می‌دانند کسی مانند جهانگیری دیگر جایگاهی ندارد که گزینه اصلی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهانگیری در این دوره هم نامزد پوششی است و برای تقویت لاریجانی به صحنه آمده است.

جهانگیری اعضای شورای راهبری ستاد انتخاباتی‌اش را انتخاب کرد

فاطمه پهلوانی،  محمدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت ملاوردی، محمد نعیمی‌پورر، سیدرضا نوروززاده و رضا ویسه از سوی اسحاق جهانگیری داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان ۷ عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ انتخاب شدند.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

وهاب عزیزی نامزدهای ریاست جمهوری را به مناظره دعوت کرد

وهاب عزیزی نامزد جریان سوم با تشریح اهم برنامه‌های دولت خود از ۴۰ نامزد اصلی ریاست جمهوری دعوت کرد برای روشن‌تر شدن فضای انتخابات و تبیین برنامه‌ها، مناظره و گفت و گو کنند.

تنها راه بهبود شرایط کشور صندوق‌های رای است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما به مشارکت فعال در انتخابات یعنی حضور جدی برای پیروزی معتقد هستیم و تنها راه بهبود شرایط کشور را صندوق‌های رای می‌دانیم.

اعلام حمایت جریان گام دوم انقلاب از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی

جریان گام دوم انقلاب در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، تاکید کرد، در این برهه تاریخی، گزینه اصلح برای خارج کردن دستگاه اجرایی کشور از باتلاق ناکارآمدی و بی‌برنامگی آیت‌الله رئیسی است./841/

برای مشاهده و دریافت فایل بسته رصد انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

از کلید خوردن وحدت گفتمانی توسط جلیلی تا میراث داری لاریجانی برای روحانی!

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
برادر من
جلوی فساد باید از سرچشمه اش گرفت
که اونهم قوه مجریه است
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
دولت جوان* مومن انقلابی:
وزارت امورخارجه =دکتر کمال خرازی
وزارت صنعت معدن تجارت=سردار حسن پلارک
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح=سردار احمد وحیدی
وزیر اقتصاد =دکتر حجت الله عبدالملکی*
رئیس کل بانک مرکزی=دکتر محمدرضا پورابراهیمی*
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری=  پرفسور محمدمهدی زاهدی
وزیر نفت= سردار سعید محمد*
معاون اول دولت و دبیر شورای عالی امنیت ملی=دکتر سعید جلیلی*
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی هیات دولت= دکتر وحید یامین پور*
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری=مهرداد بذرپاش*
وزیر راه، مسکن و شهرسازی=علی نیکزاد
1
0
سمندر
Iran, Islamic Republic of
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
طراحی ستاد کارگزاران در تخریب نامزدهای انقلابی رو باید خنثی کرد.
0
0