۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۸۰۶۲۴
امیرآبادی فراهانی:

دولت به جای حل مشکلات فقط بحث‌های خارجی و FATF را دنبال کرده است

دولت به جای حل مشکلات فقط بحث‌های خارجی و FATF را دنبال کرده است
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: دولت به جای اینکه مسائل را حل کند، در این هشت سال فقط بحث‌های خارجی و موضوع FATF را دنبال کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی کمیسیون اقتصادی درباره چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی، در موافقت با این گزارش اظهار داشت: دولت به جای اینکه این مسائل را حل کند و مشکلاتی مانند برخی حساب‌های بانکی که از طریق سوداگری درآمد کسب می‌کنند و مالیات نمی‌دهند را شفاف کنند، در این هشت سال فقط بحث‌های خارجی و موضوع FATF را دنبال کرده است در حالی که گزارش کمیسیون اقتصادی و طرح‌های اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی به شفافیت و مبارزه با پولشویی و حتی رفع کسری بودجه کمک می‌کند.

وی افزود: ما می‌توانستیم مسئله کسری بودجه را با چند سامانه بانکی حل کنیم، اما دولت کوتاهی می‌کند و قانون سامانه پایانه‌های فروشگاهی را با وجود گذشت چند سال از تصویب آن، اجرا نکرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: 8000 هزار میلیارد تومان تراکنش پولی سامانه‌های فروشگاهی است که اگر 9 درصد آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محسوب کنیم، 720 هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آید، اما نماینده دولت در کمیسیون تلفیق رسماً اعلام کرد که توانایی این کار را نداریم؛ البته اراده این کار را هم ندارند.

امیرآبادی فراهانی در ادامه با بیان اینکه اگر به شفاف‌سازی درآمدهای مالیاتی بپردازیم مشکلات بودجه‌ای نیز هم کم خواهد شد، گفت: با رانت‌هایی مانند دلار 4200 تومانی و برخی تصمیمات دیگر باعث شد که 30 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی و 60 تن ذخیره طلا از کشور خارج شود؛ در حالی که اگر تصمیمات درستی گرفته شود، اقتصاد کشور شفاف و پویا می‌شود و مالیات از جاهایی اخذ می‌شود که سود سرشاری دارند.

وی تأکید کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص نحوه اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی بسیار خوب است و در راستای مبارزه با اخلالگران در بازار ارز نیز هست؛ پیشنهادات مندرج در این گزارش نیز می‌تواند قوانین فسادزا را از بین ببرد./998/

ارسال نظرات