۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۸۰۶۶۳

نخستین جشنواره سرود «آوای کتابخانه» فراخوان داد

نخستین جشنواره سرود «آوای کتابخانه» فراخوان داد
همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نخستین جشنواره سرود با عنوان «آوای کتابخانه» توسط این‌نهاد برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس کتاب و ادبیات خبرگزاری رسا، با توجه به اهمیت کتابخوانی در تعالی جامعه و تاثیرگذاری زبان شعر در فرهنگ سازی و گرایش بیشتر مردم به این امر، همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نخستین جشنواره سرود با عنوان «آوای کتابخانه» توسط این‌نهاد برگزار می‌شود.

این جشنواره با رویکرد تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به‌عنوان تاثیرگذارترین نوع شعر، در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در اعتلای جایگاه کتابخوانی، نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی در فعالیت‌های ادبی کتابخانه‌ها و ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته  است.

موضوعات محوری در نظر گرفته شده برای این‌جشنواره به این‌ ترتیب‌اند:

ـ نقش کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی در تعالی جامعه
ـ نقش کتابدار در ترویج کتابخوانی
ـ نقش کتابخانه و خدمات اجتماعی آن در توسعه فرهنگ کتابخوانی
ـ دیدگاه جامعه نسبت به کتابدار و کتابخانه
ـ تبدیل کتابخانه ها به پایگاه اجتماعی و پاتوق‌های فرهنگی
ـ نقش پذیری کودک و نوجوان از کتابخوانی، کتابدار و کتابخانه

نگاه نو و خلاقانه به موضوع، سادگی و ماندگاری در اذهان عمومی و پرهیز از تاثیرپذیری و مشابهت آثار  از ارکان آثار ارائه شده به دبیرخانه این‌جشنواره هستند.

درباره آثار ارسالی به این‌جشنواره در فراخوان آن اعلام شده در تمامی گروه‌های سنی ویژه مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال و همچنین آثار با گویش‌های محلی (ترجیحا همراه ترجمه) پذیرفته می­‌شود.

همچنین آثار ارسالی باید جدید بوده و پیش از این‌، به جشنواره‌های دیگر ارسال و یا چاپ نشده باشند.

آثار ارسالی به این‌جشنواره باید حتماً با موضوعات فراخوان تطبیق داشته باشند و هر شاعر امکان ارسال حداکثر چهار اثر به دبیرخانه جشنواره را دارد.

علاقه مندان می‌توانند از روز ۱۷ اسفند تا ۱ خرداد ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی (www.samakpl.ir) در این‌ جشنواره شرکت کنند.

جوایز جشنواره نیز به این‌ ترتیب اهدا می‌شوند:
ـ لوح تقدیر و جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی به ۵ اثر برگزیده
ـ لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی به ۹ اثر تقدیری 
ـ لوح و تقدیر و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به ۳ اثر استعدادهای شعری زیر ۲۰ سال
همچنین ۱۷ اثر برگزیده این جشنواره به چاپ خواهد رسید.

ارسال آثار صرفاً از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی  (www.samakpl.ir)  امکان‌پذیر بوده و به آثار ارسالی خارج از فرایند قید شده ترتیب اثر داده نخواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با رایانامه mahafeladabi@iranpl.ir مکاتبه کنند

فرصت شرکت در این مسابقه تا اول خرداد ۱۴۰۰ اعلام شده است.

ارسال نظرات