۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۶۸۰۸۱۰

جهادی‌هایی که 198 بار خدمات درمانی رایگان میلیاردی به محرومان دادند

جهادی‌هایی که 198 بار خدمات درمانی رایگان میلیاردی به محرومان دادند
موسسه خیریه زندگی خوب با برپایی اردو‌های جهادی در مناطق محروم خدمات درمانی و حمایتی به مردم ارائه می‌دهد. آن‌ها تاکنون ۱۹۸ قرارگاه خدمت‌رسان در ۴ استان برپا کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گروه‌های جهادی در کشور هستند که کار و دغدغه‌شان در حوزه سلامت و رفع مشکلات درمانی مردم به خصوص در مناطق محروم است. گروه‌هایی که با برپایی اردو‌های خدمات‌رسانی به صورت قرارگاهی در مناطق محروم و با همراهی پزشکان جهادگر، خدمات مختلف پزشکی را رایگان به مردم ارائه می‌کنند. مردمی که شاید اگر چنین اقداماتی نباشد شاید در طول سال به دلیل مشکلات مالی گذرشان به پزشک نیفتد و با درد خود بسازند و بسوزند. کاری که درست مشابه تعبیر امیرالمومنین (ع) از پیامبر (ص) است که ایشان را «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» می‌خواندند یعنی برای درمان بیماران به هرجایی سر می‌زند.

ارائه خدمات درمانی رایگان در ۴ استان

یکی از نهاد‌های خدمات‌رسان در این حوزه، موسسه خیریه حمایتی و آموزشی زندگی خوب که در سازمان بهزیستی استان تهران و البرز به ثبت رسیده است و متولی برپایی اردو‌های جهادی ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی به نیازمندان در مناطق محروم است. حسین بابازاده مقدم مسئول این موسسه و مدیر اردو‌های جهادی آن می‌گوید: «گروه ما با حضور پزشکان متخصص جهادگر پایگاه‌های تلفیقی برای ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی و همچنین مشاوره‌ای در مناطق محروم استان‌های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی برپا می‌کند. در این پایگاه‌ها خدمات پزشکی، دندانپزشکی، توزیع دارو رایگان و ... را انجام می‌دهد.»

 

آ/ جهادی‌هایی که 198 بار خدمات درمانی رایگان میلیاردی به محرومان دادند

 

برپایی ۱۹۸ پایگاه پزشکی رایگان

این گروه از سال ۹۴ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و تا امروز ۱۹۸ پایگاه پزشکی و حمایت‌گری اجتماعی به ترتیب فراوانی در استان‌های البرز، تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی برپا کرده است. او می‌گوید: «پزشکان و پیراپزشکان و همچنین مددکاران و مشاوران تربیت اسلامی در این گروه‌ها حضور دارند و نقطه ثقل پایگاه ما نیز در حاشیه‌شهرهاست. اولویت خدمات‌رسانی ما نیز در بخش کودکان است که با کمک مدارس، سازمان بهزیستی و شبکه‌های بهداشت خانواده‌های نیازمندان و کودکان را شناسایی می‌کنیم و خدمات مختلف از قبیل دندانپزشکی و تزریق واکسن‌های مورد نیاز و حتی خدمات آزمایشگاهی را ارائه می‌کنیم.

شناسایی کودکان نیازمند برای حمایت مستمر

کار اصلی موسسه حمایتی و آموزشی زندگی خوب در حوزه کودکان کار، خیابان و محروم است و در روند این خدمات‌رسانی‌های درمانی، در مناطق محروم، شناسایی کودکان نیازمند را هم انجام می‌دهند. بابازاده می‌گوید: «در خلال این خدمات رسانی‌های بهداشتی، کودکان را شناسایی می‌کنیم و آنان را در تحت حمایت خود برای ارائه خدمات طولانی‌تر قرار می‌دهیم.»

برپایی قرارگاه خدمات درمانی در زمان وقوع بلایای طبیعی

کار‌های خدمات‌رسانی درمانی این گروه صرفا در برپایی این پایگاه‌ها خلاصه نمی‌شود و آنان در زمان وقوع بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله نیز پایگاه‌های ارائه خدمات درمانی موقت را برپا می‌کنند. مسئول موسسه خیریه حمایتی و آموزشی زندگی خوب می‌گوید: «گروه ما در شهر‌های آق‌قلا، پل دختر و یا سرپل ذهاب و گنبد پایگاه‌هایی را برپا کرد و به افراد آسیب دیده خدمات رسانی کرد.»

 

آ/ جهادی‌هایی که 198 بار خدمات درمانی رایگان میلیاردی به محرومان دادند

 

برپایی اردوی جهادی در شهر مرزی

این گروه در آخرین مراحل خدمات‌رسانی خود یک هفته در شهرستان صالح‌آباد در نقطه مرزی استان خراسان رضوی به ارائه خدمات مشغول بود که بابازاده می‌گوید: «حدود یک هفته است که پایگاه خدماتی و حمایتی در این شهرستان مرزی با حضور ۵۰ پزشک و مددکار برپا کردیم تا خانواده‌های نیازمند کمیته امداد، بهزیستی و یا فاقد اسناد هویتی موجود در منطقه را که متاسفانه کم هم نیستند تحت پوشش قرار دهیم. خدماتی از قبیل دندانپزشکی و پزشکی عمومی و تخصصی در کنار ارائه مشاوره‌های لازم در این مدت با همکاری اداره بهزیستی استان، همگرایی شبکه بهداشت منطقه و آستان قدس رضوی به افراد ارائه کردیم.»

 

آ/ جهادی‌هایی که 198 بار خدمات درمانی رایگان میلیاردی به محرومان دادند

 

ارائه ۲/۵ میلیارد خدمات درمانی رایگان به نیازمندان

فعالیت‌های این جهادگران با استقبال مردم مواجه می‌شود طوری که در این بازه یک هفته‌ای حدود ۱۵۰۰ نفر به این گروه مراجعه کردند. او می‌گوید: «در این یک هفته ۱۵۰۰ مراجعه داشتیم که در مجموع ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خدمات پزشکی عمومی و تخصصی، دندانپزشکی و جراحی سرپایی برای آنان صورت گرفت. در این مدت ۴۰۰ جراحی سرپایی توسط پزشکان صورت گرفت که سرتیم پزشکی ما استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. ۲۱۰۰ نسخه پیچیده شد که دارو به صورت رایگان به مردم ارائه شد. ۱۱ دندانپزشک همراه گروه بود که در مجموع به ۵۰۰ نفر خدمات ارائه دادند که هر نفر حداقل دو خدمت شامل کشیدن دندان، پُرکردن و ... دریافت کرد.»

ارائه خدمات پزشکی به صورت مجازی

البته شرایط کرونایی فعالیت‌های آنان را محدود کرده است و نمی‌توانند پزشکان زیادی را در اردو‌ها همراه خود کنند، اما بازهم پزشکان خیر بیکار نمانده‌اند و راهی برای سهیم شدن در این اقدامات خداپسندانه پیدا کردند. بابازاده می‌گوید: «۱۷ پزشک نیز به صورت مجازی در گروه ما خدمات آنلاین مشاوره‌ای می‌دهند و همراه گروه هستند. ما هربار علاوه بر جراحی‌ها سرپایی، جراحی‌های منجر به بستری را هم انجام می‌دادیم، اما در این اردو به دلیل عدم تجهیز بیمارستان شهرستان، جراحی مفصل نداشتیم درحالی که در سال ۹۹ با استفاده از اتاق عمل بیمارستان رضوی جراحی‌های مفصل رایگان نیز توسط پزشکان گروه انجام می‌گرفت.»

تمامی اقدامات و خدمات‌رسانی‌های این گروه توسط مردم و خیرین تامین هزینه می‌شود و آنان بنا دارند در حد توان با حضور در شهر‌ها و استان‌های مختلف به مردم محروم و نیازمند خدمات‌رسانی داشته باشند.

ارسال نظرات