۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۶۸۰۹۰۲
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد:

رویداد «کاریزمن»؛ فراهم کننده ظرفیت ایده پردازی در جامعه

رویداد «کاریزمن»؛ فراهم کننده ظرفیت ایده پردازی در جامعه
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به برگزاری چهار رویداد ملی «کاریزمن» از سوی این مرکز گفت: رویداد مذکور می تواند ظرفیت ایده پردازی را در جامعه رقم بزند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه اظهار داشت: مراکز رشد و شتاب دهنده ها به دنبال این هستند تا ایده هایی که وجه تمایز دارند و نوآور هستند و منطق جدیدی را در ترویج فعالیت های فرهنگی دنبال می کنند، پذیرش و حمایت کرده تا به حد بلوغ برسند و در قالب کسب و کار و شرکت خلاق در جامعه توسعه پیدا کنند.

وی، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را کریدور پذیرش میزبانی و رشد ایده ها و هسته های فناور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تیم هایی را پذیرش کرده ایم و در حال رشد هستند و مرحله دوم پذیرش به زودی رخ خواهد داد و ۱۲ تیم ایده به این مرکز اضافه می شوند.

وی به تشریح مراحل پذیرش تا خروجی تیم ایده ها در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و سپس به معرفی فعالیت برخی از تیم ایده های موجود در این مرکز اشاره کرد.

خروجی تیم ایده ها می تواند یک کسب و کار فرهنگی باشد

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز داشت: خروجی تیم ایده ها می تواند یک کسب و کار فرهنگی باشد و به تعبیر اهداف این مرکز، کاری است که می تواند تأمین کننده یک نیاز فرهنگی در جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی یادآور شد: زمانی که تیم ایده ها در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پذیرش می شوند، آموزش هایی انجام می شود و در ادامه مشاوره هایی در زمینه هایی مختلف در جهت آشنایی با بازار و مخاطبان ارائه خواهد شد و راهبر تیم را از ابتدا به عنوان «منتور» به آنها معرفی می کنیم و این مرکز هزینه های آن را پرداخت می کند.

وی با اشاره به فراهم بودن شرایط جهت حمایت از ایده های طلاب در مرکز ملی نواوری و خلاقیت اشراق افزود: طلبه ها ایده های خوبی دارند و می توانند کارهای خیلی خوبی را ارائه دهند و تاکنون ظرفیت و شرایط حمایت فراهم نبوده تا رشد کنند.

تفاوت مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق با مراکز رشد

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه کار این مرکز سخت تر از مراکز رشد معمول جامعه است اظهار داشت: این مرکز علاوه بر کاری که دیگر مراکز رشد انجام می دهند(اعم از مشاوره، آموزش، منتورینگ، خدمات، اینترنت)، ناچار است که دو کار «صیانت از تیم ایده ها در مسیر مباحث دینی» و «رساندن ایده به بلوغ درآمد در موضوعات دینی» را انجام دهد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که طلاب جنبه کسب و کاری پیدا نکنند و جنبه مأموریت دینی داشته باشند، با لحاظ این که محصولی تولید کنند که مشتری خریداری کند و اگر کتابی منتشر می کنند، کتابی باشد که مشتری بابت آن هزینه کند و اگر اپلیکیشنی تولید می کنند، مشتری باید دریافت آن هزینه بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، نماد موفقیت یک تیم ایده را تبدیل شدن به شرکت خلاق دانست و یادآور شد: در فضای حوزه علمیه ایده پردازی خیلی رونق ندارد و در فضای درس و محیط های طلبگی درگیر ایده پردازی نشده ایم، پس باید وسط میدان قرار بگیریم و ایده پردازی را تمرین دهیم و این متفاوت از کریدور میزبانی و رشد متفاوت است؛ بدین منظور رویدادی تحت عنوان «کاریزمن» را طراحی کردیم که ایده را بدون این که نیازمند انرژی مضاعفی باشد، یک شاخص را از اعماق معارف در سطح جامعه بیاوریم و در بستر جامعه انتفاع عمومی ایجاد کند.

رویداد کاریزمن؛ فراهم کننده ظرفیت ایده پردازی در جامعه

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: رویداد کاریزمن را آغاز کردیم و چهار کاریزمن تا کنون برگزار شده است که به نوبه خود خوب بود و می تواند ظرفیت ایده پردازی را در جامعه رقم بزند.

وی افزود: مهم ترین هدف این مرکز آن است که بدون این که مأموریت ذاتی یک طلبه را دستکاری کنیم، بتوانیم کمک وی کنیم تا مأموریتش را به شکلی دنبال کند که با کمترین نیاز به مساعدت های مالی (مثل کمک های دولتی و پشت صحنه ای) بتواند از کاری که انجام می دهد، هزینه مأموریتش را به دست بیاورد و محصول مخاطب پسند، متنوع و زیبا تولید کند.

کسب و کار فرهنگی طلاب منافاتی با مأموریت آنها ندارد

وی ادامه داد: این نوع فعالیت منافاتی با جنس اولیه کار طلبه ندارد، یعنی طلبه می تواند مؤلف باشد و کتاب بنویسد و در عین حال مبلغ باشد و تبلیغ دین کند که در طول تاریخ تشیع این کار مرسوم بوده است.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی محسنی «قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه» ابراز داشت: درجا زدن های سنگین کشور از ناحیه اقتصاد است و دلزدگی و یا بعضاً ناامیدی که برای برخی از افراد ایجاد شده، از همین ناحیه گرفته شده است.

قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در هر زمان یک مسأله، مسأله اصلی کشور است و اکنون مسأله اصلی کشور، اقتصاد است؛ در طی سال های اخیر در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، آثار علمی، فعالیت های آموزشی و مدیریت علمیاتی و... صورت گرفته که به نسبت خوب است، اما هنوز راضی نیستیم.
در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حمزه معلی «معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه» اظهار داشت: در این مرکز چهار عرصه مخاطب «حوزه های علمیه(نهادی حوزوی)»، «بدنه مردمی جامعه»، «مجلس حوزه تقنین و قانون گذاری» و «دولت» را برای سه مأموریت راهبری علمی، فرهنگی و عملیاتی لحاظ کردیم./822/

ارسال نظرات