۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۸۰۹۱۶

وحدت و جدیت مجلس در مبارزه با بحران کاهش جمعیت

وحدت و جدیت مجلس در مبارزه با بحران کاهش جمعیت
اولین نشست علمی میز جمعیت با «موضوع جوانی و حمایت از خانواده» با حضور امیر حسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین نشست علمی میز جمعیت  مدرسه راهبری علم و عمل، با «موضوع جوانی و حمایت از خانواده» با حضور امیر حسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده و جمعی از کارشناسان حوزه خانواده و جمعیت برگزارشد.

امیر حسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی، با توضیح و دفاع از «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که در مجلس  شورای اسلامی تهیه شده است اظهار داشت: موضوع جمعیت یکی از موضوعات مهم امروز کشور است که با وجود تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در این خصوص، ولی متاسفانه اقدام جدی و علمی و عملی در این حوزه صورت نگرفته است و اگر اقدامات اورژانسی انجام نشود، کشور در آینده با مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی مواجه خواهد شد.

وی با بیان تلاش نمایندگان مجلس برای تسهیل در امر ازدواج و فرزندآوری ادامه داد: مجلس و کمیسیون جمعیت مجلس تلاشهای زیادی برای امر خانواده، ازدواج و فرزندآوری انجام داده است. این طرح که به نام «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» است و اعضای آن نمایندگان مجلس است که هر کدام از این نمایندگان در واقع یکی از اعضای کمیسیون های دیگر هستند و کمیسیون خانواده مجلس، کمیسیون مشترکی است تا بشود راه حل سریعتری را در این زمینه صورت داد.

بانکی پور با انتقاد از بعضی از مسائل جنجالی و سیاسی در این زمینه ابرازداشت: تا به امروزبیشتر از40 جلسه با متخصصان جمعیت و خانواده برای بررسی مواد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برگزار کرده ایم و تلاش شده است مشکلات براساس مباحثه علمی برطرف شود، اما اتفاقات اخیر پیرامون این طرح بیشتر از جنس جلسات سیاسی بوده است. باید گفت در این حوزه جنگ روایت ها صورت گرفته است، که رفتارهایی از این جنس در مباحث علمی جایی ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با تاکید بر وضعیت پیری جمعیت در سال های آینده تصریح کرد: موضوع جمعیت مهمترین مسئله کنونی کشور است و این درحالی است که تنها راه حل رفع این مشکل مباحثه علمی است نه مباحث سیاسی و گاها حزبی.

  رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده مجلس در توضیح این طرح گفت: در این طرح ما به دنبال حمایت از خانواده‌ها هستیم؛ برای زوج‌های نابارور هزینه‌های درمانی بسیار بالاست و هم مراکز درمان ناباروری در کشور محدود هستند، در این طرح از این خانواده‌ها در قالب بیمه ناباروری حمایت می‌شود، ضمن اینکه بیمه زنان باردار هم شامل هزینه‌های بارداری و زایمان در نظر گرفته شده است.

بانکی‌پور با اشاره به تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک ادامه داد: حمایت هایی نظیر وام تولد فرزند، تسهیلات معیشتی و رفاهی مثل افزایش وام خرید در این طرح در نظر گرفته شده است. ما همچنین به افزایش حقوق افراد خانواده را نیز در نظر داشته ایم که با کمیت خانواده این حقوق نیز افزایش یابد  تا میانگین افزایش حقوق در خانواده‌های کارمند افزایش یابد. تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک، دورکاری برای خانم‌های کارمند دارای فرزند، مشاوره از راه دور برای خانم‌های باردار و دارای فرزند، ارائه بسته تغذیه‌ای، بهداشتی و درمانی برای مادران باردار از دیگر مواردی است که در این طرح پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  یا اشاره به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان افزود: « طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حوزه‌های گوناگون فرهنگ‌سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و مهمتر از همه تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان کار کرده است؛ این صندوق به این صورت خواهد بود که هر کودکی به دنیا بیاید، سهامی برای آینده او در نظر گرفته بشود.

بانکی‌پور در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی این قانون چگونه می باشد بیان داشت: « سه نکته در قانون‌ گذاری مهم است. اثربخشی، امکان‌پذیری و اجماع نخبگانی به این معنی که جامعه آن قانون را بپذیرد، ما این سه وجهه را در طرح مذکور دیده‌ایم و منابع مالی لازم برای آن را هم پیش‌بینی کرده‌ایم. خوشبختانه دولت هم از این طرح حمایت کرده است.

وی با اشاره به جلسات متعدد با گروه های نخبگانی ادامه داد: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای با هفت دلیل برای حمایت مالی دولت از این طرح حمایت ویژه ای صورت دادند؛ وزارت بهداشت هم با نامه‌ای رسمی از موارد بهداشتی این طرح دفاع کرد، همچنین ما سعی کردیم با گروه‌های نخبگانی هم جلسات متعددی داشته باشیم تا از این نظر هم به اجماع برسیم. مجازات‌هایی هم برای متخلفین اعم از کارمند و مدیری که به موارد مندرج در طرح رسیدگی نکنند، در این قانون پیش‌بینی شده است.

بانکی‌پور در پایان افزود: در مجلس وحدت و جدیت خوبی برای این طرح ایجاد شد. همه طیف‌ها و فراکسیون‌ها و کمیسیون مجلس به میدان آمدند و کمک کردند و همین باعث شد رای بسیار خوبی به این طرح داده شود.

ارسال نظرات