۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۸۰۹۲۰

عجله نکنید، کلیدواژه جلوگیری از رشد جمعیت

عجله نکنید، کلیدواژه جلوگیری از رشد جمعیت
دکتر محمودی گفت: بحث های جمعیتی را باید کارشناسان مربوطه نظر می دهند و نظر نهایی با حاکمیت است که کدام پارادایم را عملیاتی و با کدام سیاست کشور اداره شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبگزاری رسا، دکتر محمدجواد محمودی رئیس سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان مشکلات و مخالفت هایی که را بحث جمعیت صورت گرفته است، اظهار داشت: تقریبا از یک دهه قبل وقتی در مجامع علمی و حتی حاکمیتی بحث از کاهش جمعیت و یا ازدیاد جمعیت بحثی شکل  می گیرد با یک کلید واژه مشترک بین مخالفین داخلی و خارجی مواجه می شویم که اشتراک در این حد برای خیلی تعجب برانگیز است.

وی با بیان کلید واژه مشترک مخالفان ابراز داشت: در سال ۹۳ وقتی که سیاست های کلی جمعیتی ابلاغ شد و دوباره این طرح در مجلس مطرح شد و در همین سال ها آقای پیتر مگ دونالد جمعیت شناس استرالیایی و یکی از افرادی است که در سازمان ملل در بخش جمعیت فعالیت می کند، از طرف ایران دعوت و در جلسه مرکز پژوهش های مجلس حاضر شد که ایشان هم با همین کلید واژه معروف که عجله نکنید و کار باید با کارشناسی صورت بگیرد را بیان داشت.

دکتر محمودی با بیان اینکه طرح های جمعیتی را در نطفه خفه می کنند،اذعان داشت: همیشه با همین کلید واژه به سراغ طرح های جمعیتی می روند و این طرح ها را با این حربه و بهانه در نطفه خفه می کنند و اجازه مطرح شدن و پیگیری را سلب می کنند. در حالی که باید گفت طرح جمعیت یک بحث فرابخشی و فراساختاری است.

وی در خصوص طرح جمعیت که در مجلس شورای اسلامی تهیه شده است  بیان داشت: باید گفت هجمه ها به این طرح فراوان است و این در حالی است در این طرح از اکثر کمیسیون های مجلس نماینده دارد و تصمیم گیری می کنند.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص چگونگی اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال نود و سه گفت: بند نخست از ۱۴ بند سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری به پویندگی و بالندگی و افزایش نرخ باروری دلالت دارد که نه تنها اجرا نشده بلکه متاسفانه با کاهش شدید رشد جمعیت و باروری در کشور نیز روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه عامل اصلی کاهش رشد جمعیت کشور در دهه های گذشته تغییر ساختارهای اقتصادی، اجتمایی، سیاست‌های تنظیم خانواده و دخالت‌های سازمان‌های بین المللی در سیاستگذاری‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران بود گفت: این سازمان‌ها هدف را برای ما نرخ رشد جمعیتی صفر اعلام کرده بودند که متاسفانه ما دنبال تحقق این هدف بودیم.

دکتر محمودی با اشاره به نرخ باروری در ایران افزود: نرخ باروری در سال1371  به  4 فرزند و در سال 79 این نرخ به 2/1 فرزند به ازای هر زن رسید، که همان نرخ جانشینی یعنی دو فرزند برای هر خانواده است.

فرهنگی وی با بیان اینکه بعد از سال  94 رشد جمعیت کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و به کمتر از 1 درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: در سال 1390 نرخ باروری در کشور ما 1/75  فرزند به ازای هر زن رسید یعنی به شدت کمتر از نرخ جایگزینی، اما بعد از سال 90 به علت اینکه متولدین دهه 60 به سن ازدواج رسیده بودند یک مقداری باروری افزایش پیدا کرد که در سال 1395 نرخ باروری در کشور ما 2/01 شد یعنی 2 فرزند برای هر خانواده و بر اساس داده های موجود تخمین زده می شود که نرخ باروری در سال 1398 به حدود 1.7 فرزند به ازای هر زن رسیده است

رئیس سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب با بیان تاکیدات رهبر انقلاب به بحث  افزایش جمعیت اظهار داشت: در هیچ موضوعی مقام معظم رهبری ۴۲ بار هشدار جدی نداده است. این نکته اساسی در بحث افزایش جمعیت است که نباید اجازه داد رهنمود مقام معظم رهبری در این خصوص بر زمین ماند.

دکتر محمودی با اشاره رفتار بعضی افراد و تعارض منافع در زمینه جمعیت و منافع این افراد گفت: در بحث افزایش جمعیت باید دقت شود افرادی که وارد بحث های جمعیتی می شوند هیچ گونه تعارض منافعی نداشته باشند که خود همین به انحراف کشیده شدن مبحث افزایش جمعیت خواهد شد. افرادی که منافع خودشان را در بحث غربالگری دنبال می کنند چطور می توانند برای افزایش جمعیتی کشور تصمیم و اقدام عملی جدی انجام دهند؟

وی ادامه داد: بحث های جمعیتی را باید کارشناسان مربوطه نظر می دهند و نظر نهایی با حاکمیت است که کدام پارادایم را عملیاتی و با کدام سیاست کشور اداره شود.

رئیس سیاست های جمعیتی در خصوص اولویت نخست مشکل جمعیتی بیان داشت: در حال حاضر مشکل اول جمعیتی  کشور افراد ازدواج نکرده نیست بلکه افرادی است که ازدواج کرده اند ولی میل و قصد فرزند آوری ندارد! و این که همه مشکلات را به ازدواج ربط بدهیم کار درستی نیست. در واقع این خواسته مقامات بین المللی است که با افزایش جمعیتی در ایران مغرضانه برخورد می کنند و در پاره ای از اوقات به ایران امر می کنندکه شما حق ندارید افراد را به فرزند آوری تقریب کنید.

دکتر محمودی با بیان آماری از مقالات علمی در خصوص موانع افزایش جمعیت گفت: حدوداً ۵۰ مقاله و پایان نامه در خصوص جمعیت در ایران تهیه شده است و یکی از عوامل کاهش جمعیت را  مربوط به استفاده از وسایل جلوگیری می داند که ۵۹ درصد را شامل می شود. موارد دیگر را ازدواج در نظر گرفته اند که ۲۲ درصد و سقط جنین را ۱۶ درصد در نظر گرفته است که باعث کاهش جمعیتی در ایران را شامل می شود.

ارسال نظرات