۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۸۱۰۵۰

عدم مشارکت در انتخابات مصداق حق الناس است

عدم مشارکت در انتخابات مصداق حق الناس است
حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی گفت: ممکن است به خاطر عدم مشارکت، کسی که اهلیت ندارد سرکار بیاید که بر سرنوشت ملت به مدت چهار سال مسلط شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به اخلاق مناظره گفت: مناظره که گاهی هم به جهاتی از او به مجادله یاد می شود یک صنعت است که دو نفر به نمایندگی از جریان فکری، فرهنگی، اعتقادی یا سیاسی با هم به بحث و گفت و گو می پردازند و در نهایت اظهار نظر می کنند.

وی با بیان اینکه باید گفتمان حق مورد حمایت قرار گیرد، ابراز کرد:  هدف در مناظره این است که عده ای به عنوان داور و در نهایت انتخاب کننده این گفت و گوی دو جانبه را مورد توجه قرار داده و داور آن باشند که کدام گفتمان حق، غالب و مطابق عقل و خرد است که همان گفتمان را انتخاب کرده و مورد حمایت قرار دهند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به قول سدید و قول حسن در مناظرات اظهار داشت: از اصولی که در مناظره مطرح است این مهم می باشد که دو طرف گفتمان و گفت و گو از عنصر پسندیده ای به نام قول حسن، قول سدید یا  قول حق استفاده کنند؛ قول طرفین مناظره باید لین باشد نه خشن و گزنده و سدید یعنی محکم و استوار باشد، همچنین قول حسن یعنی زیبا و نیکو  و  حق یعنی مطابق با معیارهای عقلانی بوده و در نهایت معروف یعنی مورد پسند و قبول عرف باشد.

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در ادمه گفت: اگر از مناظره به عنوان مجادله استفاده شود باز قرآن کریم دستور داده است که "و جادلهم باالتی هی احسن" یعنی با نیکو ترین روش و سبک با رقیب مجادله کند تا رقیب را اقناع و ثابت کند که حیطه و روش او غلط است، پس از هر نوع برخورد و سخنی که گزنده و آزاردهنده مخاطب باشد، باید بپرهیزد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان اینکه در مقام مناظره طرفین باید قوت های خود را بیان کنند، خاطر‌نشان کرد: ضعف های بنیادین طرف مقابل را باید مطابق با واقعیت و با استفاده از ادبیات درست مناظره مورد توجه مخاطب قرار داد.

وی در ادامه افزود: افراد مورد تایید از طرف شورای نگهبان برای پست کلیدی برای منصب ریاست جمهوری با استفاده از رسانه ملی و یا هر امکانات دیگری که به مناظره برمی خیزند این مطلب را مد نظر قرار دهند که مطابق آنچکه در قانون اساسی دیده شده، باید مروج و حامی قانونمداری و مجری قانون باشند و روح قانون و ادب اجتماعی مهم ترین سرمایه اعتماد ملی است.

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در ادمه با اشاره به اینکه ریاست جمهوری به عنوان یک مسئؤولیت مهم اجتماعی یک امانت است و نه یک طعمه، اظهار داشت: برای نگهداری از امانت، شخص باید امین باشد و نه خائن، باید اهلیت داشته باشد، این افراد گفت و گو ها را به گونه ای منعکس نکنند که برای کسب رأی بیشتر از حریم و حدود قانون تجاوز کنند، چون مردم ما امروز به این مسائل خوب واقف هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اخلاق انتخابات گفت: در مناظرات باید اخلاق و ادب اسلامی رعایت شود و هر نامزدی طرح و برنامه خودش را ارائه دهد و اگر لازم شد رقیب را نقد کند آن هم براساس قول حسن و قول سدید و همچنین نقد باید منصفانه، منطقی و با ادب انسانی همراه باشد.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به حق یا تکلیف بودن حضور در انتخابات، ابراز داشت: ممکن است از جهتی حق باشد اما از جهت دیگر حکم و تکلیف، چون حق است، نمی توان از صحنه انتخابات خود را کنار کشید، چرا که ممکن است به خاطر عدم مشارکت، کسی که اهلیت ندارد سرکار بیاید و باعث روی کار آمدن عنصر نااهلی شد که بر سرنوشت ملت به مدت چهار سال مسلط شود و در واقع تکلیفی است که به عنوان مقدمه واجب، واجب است شمرده شود و عدم حضور در انتخابات شامل حق الناس است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه انقلابی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
بی شک جبهه ی انقلاب این روزها دچار سندروم خطرناک "خود از پیش برنده بینی" شده است.
1
0
ناشناس
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
باید مراقب بود تا مجدد مردم را فریب ندهند