۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۸۱۰۹۴

فرزند مجسمه بلوغ عاطفی خانواده است

فرزند مجسمه بلوغ عاطفی خانواده است
اخوت گفت: در یک جمله فرزند مجسمه بلوغ عاطفی یک خانواده است و وقتی که این بلوغ اتفاق نیفتاده و دارای آسیب است طبیعتاً فرزندآوری هم دچار آسیب و کاهش پیدا می کند.

محمدرضا اخوت کارشناس ارشد مسائل خانواده در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به معضلات کاهش جمعیت اظهار داشت: مهم ترین پیامد کاهش جمعیت آسیب دیدن  خانواده ها از همۀ  ابعاد است یعنی یک آسیب همه جانبه هم از نظر عاطفی، حمایتی و اقتصادی است.

وی با اشاره به نتیجه تئوری فرزندکمتر، گفت: همان دلیلی که کاهش جمعیت برای آن تئوریزه شده که رفاه بیشتر می باشد، دقیقا نتیجه معکوس را به همراه دارد و باعث رفاه کمتر می شود چرا که؛ رفاه حاصل فقط امکانات و بهره مندی بیشتر از امکانات نیست، رفاه حاصل رضایت و خوشنودی پایدار است که این هم از طریق سرگرمی ها و بهرمندی های دنیوی و موردی به دست نمی آید بلکه از طریق یک رضایت دائمی حاصل می شود که  این هم بوسیله خانواده منسجم شدنی است.

مسئول طرح شکوفایی نسل توحیدی با اشاره به اینکه تک فرزندی محبت بیشتر را در پی ندارد، اذعان کرد:حتی با کم فرزندی یعنی دو فرزند هم مهر و محبت  کامل بدست نمی آید، به این علت که بعد از دوران استقلال فرزندان در سنین جوانی، والدین خانواده بشدت تنهایی را خواهند داشت، دو فرزند در آینده مگر چقدر می توانند به والدین خود سرکشی کنند، بچه ها اگر برادر و فرزند داشته باشند، پویاتر و در شرایط خانواده کمتر آسیب می بینند و در مجموع راحتر بزرگ می شوند.

وی با بیان اینکه مهم ترین عامل در کاهش جمعیت فرهنگ سازی غلط است، بیان کرد: پس ازفرهنگ سازی اشتباه مهم ترین عامل کاهش جمعیت توجه به روابط زوجین است، یعنی به همان اندازه که سایر شرایط فرهنگی رشد کرده و از نظر اجتماعی پویا شده ایم روابط زوجین به این اندازه ارتقا پیدا نکرده است.

اخوت در ادامه افزود: در یک جمله فرزند مجسمه بلوغ عاطفی یک خانواده است و وقتی که این بلوغ اتفاق نیفتاده و دارای آسیب است طبیعتاً فرزندآوری هم دچار آسیب و کاهش پیدا می کند. در یک خانواده ای که دچار مشکل در روابط زوجین است هرچقدر هم که تبلیغ فرزندآوری کنیم باز نتیجه محقق نخواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل خانواده با اشاره به نقش رسانه، حاکمیت و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در جلوگیری از کاهش جمعیت عنوان کرد: تقریباً نقشی را ایفا نکرده اند و آنچکه فکر می کنند، انجام می دهند مثل این است که به یک بچه دو ساله امر به نماز خواندن و کاری بزرگتر از سنش کننند، جامعه ما از نظر مفاهیم پایه ضعیف است و ما وقتی امر به فرزندآوری قبل از اینکه پایه های فرزندآوری که خود خانواده را تقویت کنیم، هیچ نتیجه ای نخواهیم دید.

وی در پایان با پیشنهاد طرح بسیج همه جانبه برای حل مشکل بحران جمعیت خاطر‌نشان کرد: این نیاز حس می شود که همه فعالان و امکانات قوا بسیج شوند تا در یک دوره یک ساله همه توان خود را روی این موضوع بسیج کنند که بعد ازآن شاهد مرتفع شدن بسیاری از مشکلات جمعیتی خواهیم بود.  

ارسال نظرات