۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۸۱۰۹۹

کاهش ۲۴ درصدی مرگ و میر +نمودار

کاهش ۲۴ درصدی مرگ و میر +نمودار
تعداد شهرهای قرمز کرونا به هشت شهرستان کاهش یافته است؛ میزان بستری در اکثر استان‌های کشور، روند نزولی را شاهد است؛ ستاد ملی کرونا برای برگزاری انتخابات تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، هم اکنون ۸ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا، ۲۳۳ شهرستان نارنجی و ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و نقشه کرونایی شهرهای کشور مطابق تصویر زیر است.

کرونا , واکسن کرونا , کیت تشخیص کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا، سفر «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع و مشمول جریمه است؛ همچنین تردد شبانه در تمام شهرهای کشور از ساعت ۲۲ شب تا سه بامداد ممنوع است و جریمه در بر خواهد داشت.

کاهش ۲۴ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا

لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌تر کاهش ۲۵ درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲ درصدی در موارد مرگ و میر و کاهش ۲۶ درصدی در بیماران مثبت سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت؛ استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ بوده‌اند.

آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است. استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های یزد، سمنان و زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی به تفکیک شهرستان‌های کشور مطابق تصویر زیر است.

کرونا , واکسن کرونا , کیت تشخیص کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

زنگ خطر شیوع انواع جهش یافته ویروس کرونا

در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد.

تعداد بستری بیماران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مطابق تصویر زیر است. اگرچه به نظر می‌رسد که روند بستری در کل کشور نزولی است اما روند بستری در بندرعباس، چابهار، و چند شهر جنوبی دیگر مجددا صعودی شده که در بعضی از این شهرها کرونای آفریقایی و هندی شناسایی شده و در حال انتشار است.کرونای هندی یک جهش مضاعف در خود دارد که نگرانی‌ها را نسبت به افزایش سرایت این ویروس زیاد کرده است؛ به گفته وزارت بهداشت هند، شمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور از ۳۰۰ هزار گذشته و تنها در کمتر از یک ماه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در هند جان باخته‌اند.

کرونا , واکسن کرونا , کیت تشخیص کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

نمودار بستری در هرمزگان و سیستان و بلوچستان در ۳۰ روز اخیر دارای روند صعودی است و باتوجه به وجود انواع کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در شهرهای جنوبی کشور، باید دقت بیشتری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرد.

کرونا , واکسن کرونا , کیت تشخیص کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت؛ با بیان این‌که ویروس‌ های جهش ‌یافته در کشور کاملا رصد می ‌شوند؛ گفته است: ‌سه مرکز آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ در انستیتو پاستور، آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا در دانشگاه تهران و آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه علوم توانبخشی در کشور داریم که مسئول اصلی شناسایی جهش‎‌ها هستند. فراخوانی در چند روز گذشته صادر شد و از دانشگاه‌‎ها خواسته شده تا اگر امکان همکاری با این پروژه را برای شناسایی تغییرات ژنتیکی ویروس دارند، اعلام کنند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از تغییرات ویروس داشته باشیم‌.

وی همچنین هشدار داده است: آنچه که باعث تغییر در ژنوم ویروس می‌ شود، زنجیره انتقال است. اگر موجی از بیماری رخ دهد، این امکان وجود دارد که پس از آن با تغییر ژنتیکی ویروس روبرو شویم بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری ضروری است.

الزامات ستاد ملی کرونا برای نامزدهای انتخابات

رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه هدف اصلی ما این است که محیط به گونه‌ای سالم و پروتکل ها تا اندازه ای اطمینان بخش باشند که منجر به حضور و مشارکت باشکوه مردم شود، گفته است: پیداست که اگر مردم از حیث حفظ سلامتی‌شان آسودگی خاطر نداشته باشند، برای حضور تردید خواهند داشت، لذا کاندیداها و ستادها باید به این موضوع توجه ویژه کنند تا پروتکل‌های بهداشتی به صورت حداکثری رعایت شود.

وی در ادامه الزامات این ستاد برای برگزاری انتخابات را این‌گونه تشریح کرده است: برای تبلیغات نامزدها، اصل را بر تبلیغات سالم با اولویت حفظ سلامتی مردم و تجمع‌های حداقلی درنظر گرفته‌ایم. هرگونه تجمع در فضاهای بسته مانند مساجد، سالن‌های اجتماع، مساجد، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی، ممنوع است. اما در فضاهای باز مانند استادیوم‌ها و سالن های ورزشی روباز و فضای باز مراکز آموزش عالی و مدارس، این امکان وجود دارد که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک، نامزدهای انتخاباتی بتوانند سخنرانی‌های خود را برگزار کنند.

در هر هشت مربع در فضای باز، حداکثر یک نفر قرار گیرد و باید فضاهای بزرگتری درنظر گرفته شود، مثلا استادیوم‌ها می‌توانند حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعالیت کنند. مسئولین هم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که ورود و خروج شرکت‌کنندگان کنترل شده و پروتکل‌های بهداشتی نیز عایت شود. وزارت کشور و استانداران موظف شدند که در هر استان اقدامات مناسب با شیوه نامه‌های وزارت بهداشت را انجام داده و فضاها را در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگ بندی شهرستان ‌ها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر می‌توانند در فضای بسته با رعایت پروتکل‌ها حضور داشته باشند.

به گفته رئیسی، برگزاری هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال‎های و کاروان‎های تبلیغاتی مطلقا ممنوع است. وزارت ارتباطات نیز موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اختلالات اینترنتی و غیره، به حداقل برسد و دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد. به طورکلی در بحث انتخابات، ستاد مرکزی، ستادهای استانی و شخص نامزدها باید مسئولیت بپذیرند و بر رعایت پروتکل‎های بهداشتی تاکید داشته باشند تا از رعایت پروتکل‎‌ها اطمینان حاصل شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین درباره رای گیری گفته است: در زمان رای گیری تعداد صندوق‌ها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله گذاری برای افرادی که می‌خواهند رای بدهند رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، صندوق ‌ها ممکن است در فضای بسته باشد، اما به گونه‌ای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می‌شوند حداقلی باشد.

آخرین خبرها از واکسیناسیون کرونا

تاکنون دو میلیون و ۵۳۶ هزار و ۶۲۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۵۵ هزار و ۲۳۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۵۹ دوز رسیده است.

واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال آغاز شده و افراد متولد ۱۳۳۰ به قبل برای دریافت نوبت واکسن کرونا از تاریخ شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ مکلف به ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir هستند و همه افراد ثبت‌نام شده به ترتیب سنی به صورت هوشمند نوبت‌دهی خواهند شد و محل و زمان دقیق واکسیناسیون به هر فرد از طریق پیامک اعلام می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حضور افراد در مراکز واکسیناسیون فقط بر اساس پیامک نوبت‌دهی است و مراکز واکسیناسیون از پذیرش افرادی که بدون نوبت مراجعه کنند معذور خواهند بود.

منبع: تسنیم
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
دو تا کویر های ما چرا قرمز و زد و نارنجی میشن یعنی اونجا هم کرونا بیداد می کنه ؟
0
0