۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۸۱۱۲۳
حجت‌الاسلام غفاری فر:

فرهنگ همیشه در انتخابات مظلوم می‌ماند

فرهنگ همیشه در انتخابات مظلوم می‌ماند
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: از آن‌جایی که رسیدن به مفاهیم متعالی فرهنگی و اجرای آن در جامعه زمان زیادی نیاز دارد، در انتخابات‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد!

حجت‌الاسلام دکتر حسن غفاری فر، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به ارتباط مقوله فرهنگ با رسالت انبیاء گفت: حکیمی سر درس می‌فرمود: «ما نمی‌توانیم روز قیامت به خدا دروغ بگوییم که چرا در قرآن سدسازی و پل‌سازی را به ما یاد نداده‌ای؛ چون عقل بشر بدان نمی‌رسید.»

وی ادامه داد: انبیاء همیشه کارهایی که بشر بدان‌ها به‌سادگی دسترسی و درک نداشت را به بشر یاد داده‌اند و مهم‌ترین چیزی که انبیاء به ما دادند مقوله فرهنگ است که مجموعه‌ای از ارزش‌ها، انسان شناسی، جهان شناسی، خدا شناسی و به این مفاهیم کلی باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام غفاری فر رسیدن به معنویات را سخت‌تر از رسیدن به مادیات دانست و ابراز داشت: دسترسی، اهمیت و یادگیری این چیز‌ها هم پرهزینه از لحاظ منابع انسانی است؛ یعنی انسان‌های خاصی را می‌خواهد و هم از طرفی زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین تأثیر و بازدهی آن با تأخیر است، درحالی که در امور مادی هم نتیجۀ آن به‌صورت آنی رقم می‌خورد و هم مردم آن را می‌بینند و هم بازتاب بیشتری را شامل می‌شود.

وی افزود: یک بچه از روز اول گریه کردن و غذا خوردن را بلد هست ولی فکر کردن را بلد نیست. جامعه نیز همین است؛ چون ترکیبی از همه ما انسان‌ها می‌باشد و طبیعی است که جامعه دیرتر به بلوغ می‌رسد و زمانی که نخبگان هم قدرت طلب یا شهرت طلب باشند، این مصیبت دور افتادگی از فرهنگ مضاعف می‌شود؛ چرا که می‌خواهند سریع‌تر به این دو پدیده برسند برای همین ارتباط گیری آن‌ها با مردم سخت‌تر می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم رسیدن به مفاهیم متعالی فرهنگی را یک امر دشوار بر شمرد و اظهار داشت: اگر به مردم بگویید من می‌خواهم استقلال و عزت شما را حفظ کنم، خیلی زمان می‌برد که متوجه شوند، ولی اگر به آن‌ها وعده بدهید که می‌‌خواهم به شما یک پراید بدهم، سریع قبول می‌کنند. رسیدن به مفاهیم متعالی فرهنگی کار هر کسی نیست و اگر هم به آن برسید، اعمال، انتشار و ترویج آن نیز سخت است و دیر به بازدهی می‌رسد و برای همین عمده نامزدهای انتخابات راه دیگر را انتخاب می‌کنند و عمده حرف‌ها اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: در اولین دیدار یکی از دولت ها، دولت کلی حرف زد؛ اما هیچ حرفی از فرهنگ بیان نکرد. حضرت آقا که داشتند بعد از این سخنان تحلیل ارائه می‌دادند، فرمودند فرهنگ چقدر مظلوم است، شما امروز دو ساعت و نیم گزارش دادید ولی هیچ حرفی از فرهنگ نزدید. آقای رییس جمهور سریع پاسخ داد که وقت نشد. حضرت آقا نیز بدون مجامله و تعارف فرمودند این عذری بدتر از گناه است. بنابراین به نظر من عدم حاکم بودن ارزش‌های فرهنگی، موجب ادامه یافتن حاکمیت چهار درصدی‌ها بر نود و شش درصدی‌ها خواهد بود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
جرا گفتمان فضای مجازی در کشور ما به فیلترینگ محدود شده است؟
1
0