۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۸۱۱۸۵
یادداشت؛

محرومیتی که جبران نمی‌شود

محرومیتی که جبران نمی‌شود
مشکلات اقتصادی برخی از خانواده‌های نیازمند همدانی موجب شده تا علی‌رغم میل خود، کودکانشان از حضور در کلاس‌های آموزش‌ قرآن باز بمانند، از این رو ایکنا به امید بازگرداندن این قرآن‌آموزان به کلاس‌های قرآن گزارشی تهیه کرده تا شاید با قدم و همت خیران بتوان از این جدایی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وقتی مشکلات اقتصادی موجود در جامعه دامن‌گیر خانواده‌ای شود، ناخودآگاه مخارج غیر ضروری یا شاید بهتر باشد بگوییم مخارجی غیر از نیازهای حیاتی آن خانواده حذف می‌شوند.

در این بین اگر کودک این خانواده فردی مستعد باشد در نهایت شاید بتواند از پس مخارج تحصیلش بر بیاید و اینجاست که این دانش‌آموز اگر قبلا قرآن‌آموز با استعدادی بوده است حال باید برای ادامه یافتن حضورش در کلاس‌های قرآنی تلاشی مضاعف کند و اگر این تلاش نتیجه‌ای نداشته باشد در نهایت مجبور به ترک کلاس قرآن می‌شود.

در محلات پایین‌شهر همدان هستند خانواده‌هایی که پس از مدتی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های کلاس، کودکانشان از آموزش قرآنی باز مانده‌اند.

خبرگزاری ایکنا با همکاری مؤسسات قرآنی اقدام به شناسایی این خانواده‌ها کرده و با رایزنی خیرین و سایر ارگان‌هایی که توانایی کمک به این افراد را دارند درصدد حل مشکل این خانواده‌ها برآمده و می‌خواهد این قرآن‌آموزان را به آغوش جامعةالقرآن بازگرداند. در همین راستا ابتدا با مسئولان این مرکز به گفت‌وگو می‌نشینیم:

طاهره روشنیان، مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار و ۵۰ خردسال در شهرستان همدان تحت آموزش‌های جامعةالقرآن هستند، گفت: پس از شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های قرآنی مشکلی در زمینه پرداخت اجاره محل استقرار جامعةالقرآن نداشتیم، در حال حاضر فقط دو مکان استیجاری در سطح شهرستان برای جامعةالقرآن است که هزینه اجاره دو محل از جامعةالقرآن هفت میلیون تومان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعةالقرآن نهادی خصوصی است و هیچ بودجه دولتی برای گذراندن امور آن تأمین نمی‌شود، تنها راه تأمین مخارج ما از طریق شهریه قرآن‌آموزان بوده که متأسفانه برخی از این افراد با وجود اینکه توانایی ذهنی خوبی برای ادامه کلاس‌ها دارند اما با وجود مشکل مالی فرزندان خود را از ورود به این کلاس‌ها منع می‌کنند.

روشنیان با اشاره به اینکه اغلب قرآن‌آموزانی که توانایی پرداخت شهریه ندارند در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر هستند، افزود: به‌عنوان نمونه در شعبه سنگستان ۲۰ قرآن‌آموز وجود دارد که همگی توانایی ذهنی بالایی در درک مفاهیم قرآن دارند حتی برخی از این افراد تا ۱۰ جزء هم حافظ قرآن هستند، اما با توجه به نرخ‌های جدید شهریه، همه این ۲۰ نفر از حضور در کلاس‌های جامعةالقرآن انصراف داده‌اند.

وی با بیان اینکه شهریه قرآن‌آموزان در دوره‌های مختلف از ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است، افزود: متأسفانه خانواده‌های بسیاری هستند که به جامعةالقرآن مراجعه کرده و از مشکلات مالی خود می‌گویند و علی‌رغم میل باطنی خود، اجازه ادامه کلاس‌ها را به فرزندان خود نمی‌دهند چراکه موقعیت مالی آن‌ها امکان ادامه کلاس‌ها را نمی‌دهد.

مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان با بیان اینکه شهریه دریافتی از قرآن‌آموزان با کد شناسایی همدان به حساب مرکز جامعةالقرآن قم واریز می‌شود، افزود: جامعةالقرآن قم نیز به‌صورت جداگانه هزینه‌های حقوق کادر اداری، کادر آموزشی، هزینه شارژ تلفن‌های معلمان، بیمه، مالیات محل، تنخواه، اجاره محل و هزینه‌های جاری و... را پرداخت می‌کند.

روشنیان اظهار کرد: جامعةالقرآن تقریباً ۵۰ مربی دارد که همگی روزانه سه ساعت آموزش می‌دهند و برای هر ساعت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعرفه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: هزینه شارژ ماهیانه تلفن مربیان نیز یک میلیون تومان است ،همچنین ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز هزینه تنخواه دریافت می‌کنیم.

روشنیان با بیان اینکه برای قرآن‌آموزانی که توانایی پرداخت کامل شهریه ندارند از خیرینی که فرزندان آن‌ها شهریه بیشتری پرداخت می‌کنند جا‌به‌جا می‌کنیم، گفت: با رایزنی صورت گرفته با خیرین تلاش می‌کنیم تخفیفی به این خانواده‌ها بدهیم و شرایط را برای حضور قرآن‌آموزان در کلاس‌ها فراهم کنیم، در مجموع پنج شعبه شهری و هفت شعبه روستایی با مشکل تأمین شهریه مواجه هستند.

مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان با تأکید بر اینکه اغلب قرآن‌آموزان تحت آموزش جامعةالقرآن از نخبگان در مدارس هستند و وضعیت تحصیلی بسیار خوبی دارند، افزود: آموزش قرآن، به‌ویژه در سنین کودکی که قلبی پاک و بی‌آلایش دارند در تعیین مسیر زندگی‌شان می‌تواند بسیار اثربخش باشد و آن‌ها را به سمت‌وسوی راه درست و الهی هدایت کند.

۳۰۰ قرآن‌آموز با مشکل پرداخت شهریه دست و پنجه نرم می‌کنند

سمانه خضریان، معاون آموزشی جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان گفت: در حال حاضر هزار و ۴۱ نفر در جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان در حال تحصیل هستند که متأسفانه از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ قرآن‌آموز با مشکل مالی مواجه بوده و به علت عدم توانایی در پرداخت شهریه از حضور در کلاس‌ها انصراف خواهند داد.

خضریان با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا توانستیم تعداد شعب جامعةالقرآن را تا ۳۰ شعبه ارتقا داده و مناطق پایین‌شهر را پوشش حداکثری دهیم، افزود: متأسفانه در مناطق پایین‌شهر با وجود اینکه خانواده‌ها تمایل زیادی برای حضور فرزندان خود در جامعةالقرآن داشتند، اما مشکلات مالی آن‌ها این اجازه را نمی‌داد.

وی ادامه داد: وقتی برای نظارت به شعب به مناطق روستایی یا پایین‌شهر می‌رفتیم به وضوح می‌توانستیم سطح درآمدی خانواده‌ها را با پوشش فرزندانشان تشخیص دهیم.

خضریان به ضرورت حضور فرزندان در مناطق حاشیه‌نشین برای شرکت در کلاس‌های جامعةالقرآن اشاره کرد و گفت: این فرزندان از منظر اجتماعی و روابط فرهنگی بسیار در معرض آسیب هستند چراکه وضعیت مالی نابه‌سامان خانواده‌هایی که حتی دغدغه تربیت قرآنی فرزندانشان را دارند، اجازه حضور آن‌ها را در کلاس‌های قرآنی نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: اگر این فرزندان با وجود چنین مشکلات روحی و روانی که خانواده‌هایشان درگیر هستند، به محیط‌های قرآنی پناه نیاورند قطعاً آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی زیادی آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

خضریان گفت: اگر برای این کودکان محیط امن جامعةالقرآن و آموزش‌های قرآنی فراهم نشود مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار این کودکان خواهد بود.

معاون آموزشی جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان بیان کرد: مادرانی هستند که به جامعةالقرآن مراجعه می‌کنند و با وجود اینکه فرزندانشان در زمینه حفظ قرآن استعداد خوبی داشته و حتی تا حفظ جزء ۱۰ پیش رفته بودند را از ادامه کلاس‌ها بازمی‌دارد چراکه توانایی پرداخت هزینه‌های شهریه را نداشته است.

م.ح، مادر یکی از قرآن‌آموزان همدانی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: پسرم ۱۱ ساله‌ است، متأسفانه خانواده‌ ما درگیر مشکلات مالی فراوانی شد و اکنون سرپرست خانواده نداریم و تحت پوشش کمیته امداد شده‌ایم، از این رو بسیار نگران فرزندم هستم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم با آسیب روحی که فرزندم به علت مشکلات مالی خانواده خورده است چه آینده‌ای پیش‌رو دارد، نمی‌دانم اگر فرزندم از قرآن جدا شود چه آسیب‌هایی متوجه او خواهد بود.

این مادر گفت: با وجود اینکه اصلاً دوست ندارم فرزندم از کلاس‌های قرآنی دور شود اما به علت مشکلات مالی فراوانی که دارم نمی‌توانم از پس پرداخت شهریه کلاس‌های قرآنی برآیم.

ا. انجلاسی، مادر یکی دیگر از قرآن‌آموزان همدانی گفت: آموزش قرآن، به‌ویژه در ایام کودکی با گوشت و پوست کودکان آمیخته می‌شود و تأثیر عمیقی بر شخصیت آن‌ها در بزرگسالی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه مایل بودم کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، افزود: امیدواریم پس از طی دوران کرونا شاهد حضور حداکثری کودکان در جامعةالقرآن باشیم.

انجلاسی با بیان اینکه فرزندم را از سن شش سالگی وارد جامعةالقرآن کرده‌ام، افزود: اکنون دخترم ۱۱ ساله است و حافظ جزء اول قرآن، تأثیر حفظ قرآن را به‌خوبی در فرزندم می‌بینم، او دختری با آرامش روحی بسیار بالایی است که نسبت به شرایط زندگی ما قانع بوده و هیچ‌گاه از ما توقع بالایی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه هر چقدر بتوانیم برای امور قرآنی و کلاس‌های آموزشی قرآن هزینه کنیم، کم گذاشته‌ایم گفت: با توجه به اینکه شرایط کاری همسرم پس از کرونا تحت تأثیر قرار گرفته و تأمین هزینه‌های ضروری زندگی‌مان با مشکل مواجه شده است؛ امیدوارم مسئولان جامعةالقرآن با ارائه تخفیف شهریه فرزندم را برای ادامه کلاس‌ها بپذیرند.

انجلاسی گفت: امیدوارم روزی برسد که شاهد این باشم که فرزندم حافظ کل قرآن شده است تا نزد پروردگارم هم روسفید باشم.

امیدواریم با پیگیری ایکنا در گزارش‌های بعدی شاهد همکاری خیرین و سایر ارگان‌ها با مسئولان جامعةالقرآن برای تأمین شهریه این قرآن‌آموزان باشیم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حاج مجید
Austria
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
نکات خوبی داشتید.
0
0