۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۸۱۱۹۳
آیت الله کعبی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها به پرونده ها توجه دارد تا بازتاب ها

شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها به پرونده ها توجه دارد تا بازتاب ها
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد که شورای نگهبان همواره مرّ قانون را اعمال کرده و هیچ حب و بغض شخصی با کسی نداشته است.

آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه شورای نگهبان همواره بر اساس مرّ قانون عمل می کند، گفت: شورای نگهبان همواره در بررسی صلاحیت ها به ویژه صلاحیت های داوطلبان ریاست جمهوری، بر اساس عدل و قانون و شرع عمل کرده است.

وی با اشاره به روند بررسی های بسیار مفصل کارشناسی، تکمیل پرونده ها و بررسی چندین باره و استعلام از مراجع ذی صلاح در مورد کاندیداهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در شورای نگهبان از مراجعی مانند وزارت اطلاعات، ناجا، ثبت احوال، دادگستری، سپاه و نهادهایی که داوطلبان شاغل هستند و سابقه ممتد خدمتی داشته اند استعلام می شود؛ پس از ارسال پرونده ها از سوی این مراجع، شورای نگهبان باز هم صحت و سقم آنها را مجددا مورد بررسی قرار می دهد.

آیت الله کعبی شرایط مندرج در اصل 115 برای داوطلبان ریاست جمهوری ابراز کرد: شورای نگهبان برای انطباق این شرایط جزئیاتی را در قالب معیارها و شرایط و ضوابط معین کرده و یکایک پرونده ها را بر این اساس بررسی می کند؛ برای شورای نگهبان تنها عمل به ضوابط مهم است؛ اگر در خصوص احراز صلاحیت برخی کاندیداها ابهاماتی وجود داشته باشد، جلساتی با آنها برگزار می شود و شاید این بررسی ها چندین ساعت تنها در یک مورد به طول بیانجامد.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته باید این را در نظر داشت که برخی افراد سوابق خوبی دارند و در حد وزارت خانه و نهادهای بزرگ از توان مدیریتی برخوردار باشند، اما صلاحیتشان در حد ریاست جمهوری احراز نشود یا عملکرد آنها در دوران مدیریت هایی که داشته اند به گونه ای نبوده است که اسباب احراز صلاحیتشان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان همواره مرّ قانون را اعمال کرده و هیچ حب و بغض شخصی با کسی نداشته است، تصریح کرد: احراز صلاحیت ها با رعایت همه جوانب امر، حجت شرعی و مستندات قانونی صورت گرفته است؛ شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها بیشتر به پرونده ها توجه دارد تا بازتاب ها.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه در انتخابات پیش رو حتما رقابت انتخاباتی میان کاندیداها شکل خواهد گرفت، افزود: بدون شک مردم شریف ایران بر اساس توصیه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و حق ملی خود در انتخابات به صورت پرشور و با نشاط شرکت می کنند؛ 28 خردادماه سال جاری با توجه به عمق توطئه های دشمن، یک 19 دی دیگر علیه فتنه گران خواهد بود.

وی در پایان هر برگ رأی را کارت اعتبار و عزت ملی دانست و گفت: کارویژه شرکت حداکثری در انتخابات، اقتدار، امنیت، پیشرفت، عدالت، تحول و نوگرایی خواهد بود؛ برای جمهوری اسلامی همواره مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح موضوعیت دارد و مطلوب است./841/

ارسال نظرات