۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۶۸۱۳۰۷
یادداشت؛

ثمرات شجاعت شورای نگهبان برای ملت

ثمرات شجاعت شورای نگهبان برای ملت
«معرفی افراد با صلاحیت»، «گرفتن حاشیه امن از سوء استفاده کنندگان»، «تکرار نشدن بی تدبیری ها» و «معیار شدن صلاحیت نه باند بازی» از آثار اقدام شجاعانه شورای نگهبان است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هر کشوری برای بررسی افرادی که در معرض مسئولیت قرار می گیرند راهکار ویژه ای را لحاظ می کند و نهادهای نظارتی متعددی در کشور های جهان، رفتار مسئولین را رصد می کنند. بررسی احراز صلاحیت نامزد ها ، در کشور ما بر عهده «شورای محترم نگهبان» است. این نهاد قانونی موظف است تا با بررسی سوابق و گزارش های حاصل از نهاد های امنیتی و انتظامی ، صلاحیت هر یک از نامزدها را بررسی کند. آنچیزی که از طرف قانون برعهده این نهاد گذاشته شده ، بررسی بر اساس ضوابط است.

برخی از جریان های سیاسی، به این نهاد محترم ، اشکال می کنند که در تایید صلاحیت ها می بایست از هر حذب یا گروهی افرادی بیرون بیایند. یا مدعی می شوند که افرادی که سوابق مدیریتی کلان دارند، نمی بایست توسط این شورا رد شوند!

نکته اساسی درباره این نهاد قانونی و هر نهاد نظارتی در تمام دنیا این است که آنها باید به وظایف خود عمل کنند نه خواست برخی افراد  و جریانات، چراکه انتظاراتِ فراتر از قانون عملا باعث فساد می شود.

برخی از افراد و جریانات بخاطر اقدام اخیر شورای محترم نگهبان در «عدم احراز صلاحیَّت» برخی از مسئولین به آن نهاد محترم قانونی حملات ناجوان مردانه ای کرده اند . و حال آنکه  این نهاد از یک طرف هم عمل به وظایف قانونی خود کرده که قابل تقدیر است و هم اینکه یک «اقدام شجاعانه» برای منافع ملِّی انجام داده است. چرا وقتی خود را آماج حملات جریانات سیاسی و معاند خارج نشین قرار داده اند تا منافع ملِّی مردم و کشور حفظ شود، این عمل چیزی جز «شجاعت در اقدام» نیست. آیندگان و دلسوزان و منصفان حتما این عمل را ستایش خواهند کرد.

شورای نگهبان، با اقدام شجاعانه خود، چند کار مهم برای ملت انجام داده است:

1- معرفی افراد با صلاحیَّت

آنها با دقَّت  در پرونده ها و سوابق مدیریتی ، امنیتی و انتظامی که نوعا در اختیار ملت شریف نیست ، افرادی را که از شرایط لازم تصدی یک مسئولیت برخوردار هستند را به مردم شریف معرفی می کنند.

2- گرفتن حاشیه امن از سوء استفاده کنندگان

برخی از مسئولین کلان مملکتی به بهانه مسئولیت خود، همیشه یک حاشیه امن را برای خود فراهم آورده بودند که چون ما فلان مسئولیت مهم را داشته ایم پس همیشه حق داریم رئیس جمهور شویم. و حال آنکه این نگاه فی نفسه فساد انگیز است. اگر مسئولی برای خود حاشیه امن داشته باشد، آنوقت از قانون فراتر می رود (همچنانکه بسیاری رفتند) و خود را بالاتر از تمام نهاد های نظارتی می داند. آنها فکر می کنند کسب یک مسئولیت ، چک سفید است و آنها همیشه حق دارند بر مردم حکمرانی کنند. و حال آنکه در هیچ کجای دنیا چنین حاشیه امنی برای هیچ مسئولی وجود ندارد.

3-تکرار نشدن بی تدبیری ها

بسیاری از مسئولین با تدبیری خود، تورم شدید را بر مردم تحمیل کردند، قیمت افسار گسیخته مسکن، دلار، طلا و مایحتاج ضروری مردم ، محصول مدیریَّت آنها بوده است. آنها حتی در عرضه مرغ و روشن نگه داشتن چراغ خانه ها ناتوان بوده اند. حال اگر قرار باشد سکان امور کشور برای چهار یا هشت سال دیگر در دست آنها قرار بگیرد، چه بلایی بر سر مردم خواهد آمد؟ آیا سرخوردگی اکنون مردم محصول این بی تدبیری ها نبوده ؟ آیا 18 میلیارد ارز دولتی امروز به نفع سود جویان و به ضرر طبقه ضعیف مردم بکار نرفته است؟

4-معیار شدن صلاحیت نه باند بازی

برخی از احزاب و جریانات با باندبازی ها بدنبال فشار حداکثری بر شورای محترم نگهبان بوده اند تا کاندیدای مورد نظر خود را تایید کنند. این رویه باعث می شود هر نامزدی برای کسب منصب ریاست، به فکر زد و بند با جریانات و احزاب قدرت باشد تا به فکر اصلاح گذشته و کسب صلاحیت بیشتر!

و احزاب سیاسی هم بدنبال افراد سرشناس هرچند با سابقه منفی می روند، نه بدنبال افراد صلاحیت دار گم نام! در این چرخه معیوب معیار قدرت قبلی است نه صلاحیت و محصول آن چیزی جز انحصار در طبقه حاکمیتی نیست که خود فساد های بسیار بی شماری به بار می آورد. در این چرخه شورای نگهبان صرفا یک ویترین انتخاباتی می شود و از کارکرد اصلی خود بسیار دور می شود./841/

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
بنده امیدوارم مردم همت کنند و این انتخابات باعث سربلندی کشور بشود
1
0