۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۸۱۴۰۶
در دوره سواد انتخاباتی و فضای مجازی مطرح شد؛

پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی

پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی
دکتر لسانی گفت: تبلیغات سیاسی کاملاً عامدانه برای بالا بردن یک نفر و به عبارتی برجسته سازی او و از طرف دیگر کوچک کردن طرف دیگر به کار برده می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه در دورۀ آموزشی سواد انتخاباتی و فضای مجازی با اشاره به پیشینه تبلیغات سیاسی گفت: یکی از پیش فرض های تبلیغات سیاسی بحث طرفدارانه بودن است، یعنی تبلیغات سیاسی کاملاً عامدانه برای بالا بردن یک نفر و به عبارتی برجسته سازی او و از طرف دیگر کوچک کردن طرف دیگر به کار برده می شود.

وی با اشاره به روش تبلیغات سیاسی اظهار داشت: تاثیرگذاری بر مخاطب اصل است و مخاطب باید همراه بشود و همراهی عاطفی و کنشی می تواند باشد و در لایه عمیق تر به همراهی شناختی هم می رسد. روش تبلیغات سیاسی، پاره حقیقت گویی می کند و از بین حقایق مختلف گزینش می کند. برخی به این پاره حقیقت گویی دروغ عامدانه هم نامگذاری کرده اند.

دکتر لسانی با بیان اینکه حق افراد و اطرافی دارد، عنوان کرد: در واقع حق یک مجموعه است وقتی از این مجموعه گزینش کنیم، می شود ناحق و در حقانیتش یک نقصان ایجاد می شود. از پیش فرض های دیگر این است که کاملاً به دنبال پیوند زدن است، اینکه مخاطب را در یک موضوع درگیر کند و برای او یک اشتغال ذهنی و عاطفی به وجود بیاورد.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به پیشینه تبلیغات سیاسی ابراز داشت: اعلی درجه تبلیغات سیاسی اینجاست که به یک واکنشی برسد و این واکنش می تواند همراهی، تاکید باشد و پایه این همراهی هم بر روی احساس قرار داد. وقتی به پیشنه تبلیغات سیاسی می پردازیم، مشاهد می کنیم که ایرانیان پانصد و پانزده سال پیش از میلاد مسیح نقش ویژه ای را ایفا کردند. ایران، هند و روم در دوره باستان پیشتاز پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی بودند.

وی با اشاره به پروپاگاندا در کشورهای دیگر اظهار داشت: در جنبش استقلال ایالات آمریکا چاپخانه و نشریات در تبلیغات نقش ایفا کردند و تجربه فرانسوی در جنگ های ناپلئونی بود و با صنعت چاپ بروشورهایی چاپ کرده و به نظامیان طرف مقابل می دادند و برای آن ها یک پاداش در نظر گرفته بودند که اگر خودتان را تسلیم بکنید پاداشی به شما داده می شود، این تجربه هر چه جلوتر رفت از پروپاگاندا برای تکان دادن افکار عمومی به نفع دولت استفاده می شد.

استاد دانشگاه با توجه به تجربه بریتانیا در پروپاگاندا اذعان داشت: داستان سرایی تجربه بریتانیایی از پروپاگاندا است که با این شیوه جای پای خودشان را در هندوستان محکم کردند. تجربه های متفاوتی از کشورهای درگیر در تبلیغات سیاسی داریم، یکی از مهم ترین کشورها آلمان بود، آن ها چاپخانه های خود را گسترش دادند و برای اولین بار سینمای سیار در داخل جبهه های جنگ خودشان جلو بردند و ارتباطات رادیویی را آنجا شکل دادند که انگلستان جلوی راه آبی را برای نقل و انتقال نشریات را گرفت و ارتباطات رادیویی برای پخش سرود های ملی آنجا شکل گرفت.

وی در ادامه با بیان گفتمان سیاسی حاکم بر جهان گفت: جنگ سرد دوره ای بود که توانست هژمونی آمریکا را در حوزه گفتمان سیاسی جهان حاکم کند، جنگ سرد فضایی بود که کمونیست از پروپاگاندای ایالات متحده عقب ماند. آمریکا در اروپای غربی رادیویی به نام اروپای آزاد تاسیس کرد و هدف از آن جلوگیری کمونیست به آنسوی مرزها بود که نمونه امروزین رادیو اروپای آزاد به زبان فارسی رادیو فردا است؛ رادیو فردا شاخصه فارسی رادیو اروپای آزادی است که برای پروپاگاندا در دوره جنگ سرد زده شد.

دکتر لسانی در پایان با اشاره به پیشینه پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی خاطر‌نشان کرد: برای اثبات حرف خودمان باید یک بار پیام را از دید طرف مقابل بررسی کنیم، این محتوا ممکن است صیقل زده شود و سعی کنیم در اولویت بندی استدلال ها قوی ترین استدلال خودمان را مطرح کنیم.

ارسال نظرات