۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۸۱۵۴۳

تبیین سیره شخصیتی آیت الله مهدوی کنی در کتاب «حدیث با او بودن»

تبیین سیره شخصیتی آیت الله مهدوی کنی در کتاب «حدیث با او بودن»
کتاب «حدیث با او بودن» مجموعه داستان‌های کوتاه و آموزنده در مورد سیره شخصیتی و زندگانی آیت الله مهدوی کنی(ره) در مسائل مختلف است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کتاب «حدیث با او بودن» روایت برخی از ابعاد درس آموز آموز زندگانی مرحوم  آیت الله مهدوی کنی در قالب داستان های کوتاه است که به توصیه دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله مهدوی کنی(ره) با هدف شناخت هر چه بیشتر زوایای شخصیت ممتاز و برجسته این فقیه پارسا و بر اساس کتاب خاطرات ایشان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به زیور طبع آراسته شده و توسط رسول مختاریان تهیه و تنظیم شده است.

بدون شک مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، رییس فقید مجلس خبرگان رهبری یکی از مهم ترین شخصیت های تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران بوده است. آن مرحوم در طول عمر بابرکت خود منشأ آثار سیاسی، فرهنگی و علمی بی نظیری بوده است که شاید بتوان گفت تاکنون هیچ جایگزینی برای شخصیت ایشان یافت نشده است.

از جمله نکات مورد توجه که در راستای تبیین وجوه مختلف شخصیتی حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) حائز اهمیت است، حضور مجموعه ای از صفات در تعادل و تناسب باهم در ایشان است، به نحوی که ایشان خروجی های معتدلی ارائه میدادند که در حل افراط ها و تفریط ها کمک کننده بود.

قاطعیت، جدیت و پیگیری ایشان در اداره دانشگاه ، روحیه عاطفی و بزرگ منشانه آیت الله و صمیمیتشان با دانشجویان ، برخورد مناسب با مخالفان و تاثیرگذاری بر آن ها، تقید و تعهد عملی به معرفت علمی و نیز اعتقاد ایشان به تقدم تربیت بر تعلیم، اهمیت دادنشان به اخلاق (با زیربنای معرفتی قوی) بیش از سایر دروس و همچنین مزین بودنشان به ویژگی مهم "توازن در تربیت" در دوگانه هایی مانند علم یا عمل، تعمیق علم یا ترویج آن، پرداختن به علوم پایه یا کاربرد در علم، اصول یا مصلحت، حقوق یا اخلاق از جمله ویژگی های شخصیتی ایشان است. این ویژگی ها از آیت الله مهدوی کنی یک مدل مدیریتی ممتاز و در تراز مدیر اسلامی ساخته بود.

به بیان دیگر مرحوم آیت الله مهدوی کنی یک معلم اخلاق هم در مقام تئوریک و هم در مقام عمل بودند. از این رو، هر زمانی در فضای سیاسی، بی اخلاقی هایی نسبت به وی صورت می گرفت، به طور جدی در مسئله اخلاق پافشاری می کردند و شاگردان خود به خصوص آنهایی که وارد حوزه سیاست شده بودند را توصیه می کردند اخلاق را رعایت کنید.

شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی علاوه بر وزانت علمی و فقاهت ریشه‌ دار، شخصیتی سیاسی و دغدغه‌مند نسبت به آرمان های امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی بود. از جمله این امور مهم می-‌توان به قبول مسئولیت های خطیر و دشواری چون تشکیل کابینه دولت در بحرانی¬‌ترین شرایط کشور، تصدی مسئولیت کمیته انقلاب در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه امام صادق علیه السّلام با هدف مرجعیت علمی و تربیت کادر عالم و متخصص نظام و همچنین ریاست مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد.

وی سال ها در راه برقراری آرمان های انقلاب اسلامی تلاش و خدمت كرد و با پذیرش مسوولیت های مختلف سیاسی و علمی در مسیر اعتدال و بصیرت گام برداشت و نام خویش را در تاریخ این مرز و بوم جاودانه ساخت.

تلاش و دغدغه‌مندی مرحوم آیت الله مهدوی کنی در طول سال های انقلاب اسلامی و حیات جمهوری اسلامی باعث شد شخصیت ایشان به‌عنوان شخصیتی عالم، عاقل، سیاستمدار و دلسوز شناخته شود.

نفوذ معنوی و سیاسی آن مرحوم میان شخصیت‌¬های سیاسی و انقلابی جمهوری اسلامی به‌حدی بالا بود که برخی از این شخصیت ها و جریان ها بدون مشورت و صلاحدید‌های آیت‌الله مهدوی کنی اقدامی انجام نمی دادند.

در راستای تبیین وجوه مختلف چنین شخصیت برجسته ای، کتاب حاضر در بردارنده مجموعه ای از داستان های کوتاه از دوران زندگی و به طور خاص حیات سیاسی اجتماعی آیت الله مهدوی کنی(ره) است که محتوای آن در قالبی نو به خواننده ارائه می شود و به توصیف گوشه ای از معارف بلند شخصیتی ایشان می پردازد. این کتاب در 67 داستان شیوا و متنوع و برگرفته از کتاب خاطرات ایشان برای نسل حاضر با هدف شناخت هر چه بیشتر شخصیت ممتاز و برجسته ایشان، تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: حدیث با او بودن روایت مردی است که از دل حادثه ها گذشت؛ از کوچه باغ های کن تا حجره های درس قم و از زندان های رژیم پهلوی تا جلسات محرمانه شورای انقلاب. مردی که در طول تمام این حوادث همواره مستقیم بود و از آنچه تشخیص و تکلیف خود می دانست عبور نمی کرد.

«حدیث با او بودن» به توصیه و حمایت دفتر تنظیم و نشر آثار آیت الله مهدوی کنی(ره)  در 147 صفحه و با قیمت 400000 هزار ریال در قطع خشتی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است از مرحوم آیت الله مهدوی کنی آثار متعدد دیگری در زمینه های مختلف قرآنی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی به چاپ رسیده است. این اثر و سایر آثار ایشان را می توانید با مراجعه به سایت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به صورت اینترنتی خریداری کرده و یا با شماره تلفن 02166973212 تماس حاصل نمایید. امید است که این اثر در شناساندن هر چه بیشتر زوایای شخصیتی این فقیه بصیر به جامعه اسلامی موفق باشد./998/

ارسال نظرات