۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۸۱۷۰۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت دلار در بازار آزاد امروز کاهش یافت و به ۲۳,۸۳۰ (بیست و سه هزار و هشتصد و سی ) تومان رسید. قیمت طلا هم پایین آمد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 12 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

بورس ۸۱۰۰ واحد رشد کرد

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۸۱۹۰ واحدی به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۶۵ واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۶۶۰ واحد رشد کرد و به ۳۸۲ هزار و ۳۶ واحد رسید.

در عین حال نمادهای فولاد، شپنا، فارس، شتران، وغدیر، خودرو و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص امروز بورس داشتند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۲

پس از آنکه اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند ترتیبات قبلی مبنی بر افزایش تدریجی تولید خود در ماه های ژوئن و جولای را ادامه دهند و منتظر ترمیم تقاضا در فصل سفرهای تابستانی در آمریکا بمانند، قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 17 سنت معادل 0.24 درصد افزایش به 70 دلار و 42 سنت رسید. دیروز نیز نفت برنت با 1.3 درصد رشد به بالاترین رقم از 8 مارس رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه جولای هم پس از افزایش 2.1 درصدی در جلسه قبل، امروز با 14 سنت معادل 0.21 درصد رشد به 67 دلار و 86 سنت رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که به گروه اوپک پلاس شهرت یافته اند دیروز توافق کردند که برنامه قبلی خود مبنی بر افزایش تدریجی عرضه تا ماه جولای را تداوم ببخشند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در این نشست گفت، تقاضا در آمریکا و چین به عنوان دو مصرف کننده عمده نفت جهان به شکل قابل توجهی ترمیم شده و توزیع واکسن می تواند منجر به برقراری توازن بیشتر در بازار جهانی نفت شود.

تحلیلگران موسسه آی ان جی اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: «به نظر می رسد که بازار بیشتر بر روی چشم انداز مثبت اواخر امسال متمرکز شده و نظر اوپک پلاس این است که بازار در فاصله ماه سپتامبر تا پایان سال با افت قابل توجه ذخایر نفتی مواجه خواهد شد.»

بر اساس تحلیل آی ان جی، با احتساب کاهش تولید داوطلبانه عربستان تا ماه جولای، گروه اوپک پلاس طی ماه های ژوئن و جولای به ترتیب 700 و 840 هزار بشکه به تولید روزانه نفت خود خواهد افزود.

 

ساخت ۴ میلیون مسکن با‌ آورده اولیه صفر و زمین رایگان

افشین پروین‌پور با بیان این‌که بخش مسکن هیچ وابستگی به خارج ندارد و تمام نهاده های ساختمانی در کشور تولید می شود، اظهار کرد:‌ مسکن لکوموتیو و پیشران اقتصاد است. با توجه به نیاز کشور،‌کمبودهای چند ساله اخیر و ... نیاز است ساخت و سازها با اجرای طرح‌های قوی تقویت شود.

وی با بیان این‌که ساخت مسکن می‌تواند رشد اقتصاد را دو برابر کند، افزود: بخش مسکن کارکردهای ویژه‌ای دارد که هیچ بخش اقتصادی کشور آنرا ندارد.

عضو سابق شورای عالی مسکن در ادامه خبر داد: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود 7 ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است، و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت مردمی آیت اله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.  

وی تاکید کرد: راه حل رفع مشکل مسکن در کشور ایجاد نهضت مسکن‌سازی است، اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن.

وی با ابراز این‌که اشکالات مسکن مهر در این طرح جدید برطرف می شود تا تکرار نشود، تصریح کرد:‌ البته یا وجود اشکالاتی که طرح مسکن مهر داشت همچنان معتقدم نقاط قوت آن خیلی بیشتر از نقاط بوده است.

عضو سابق شورای عالی مسکن گفت:‌ نظام اجرایی کشور تجربه چنین طرحی را نداشت، در مجموع این طرح نمره قبولی را گرفته است، حالا بماند برخی مسئولان سابق با نیت‌های شوم بخش مسکن و اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشاندند.

پروین‌پور با بیان این‌که طرح جدید مسکن قوت قلبی برای مردم خواهد بود، اضافه کرد: در شرایط ناامیدکننده برای فعالان اقتصادی، پیمانکاران، مردم، محرومان و... باید طرح‌های جدیدی جهت به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اجرا شود.

وی اضافه کرد: در طرح جدید قرار است طی 4 سال آینده 4 میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته‌ایم که ایران تا 100 سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم‌ خواهند کرد.

وی تاکید کرد: این طرح هیچ فشاری به بودجه وارد نمی‌کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی‌شود. ضمن این‌که تسهیلات تکلیفی هم ندارد و طراحی‌های پیچیده و عالی در این رابطه انجام  شده است.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد:‌ یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد.

پروین پور با بیان این‌که در این طرح الگوی ساخت بر مبنای بعد خانوار دیده شده است، اظهار کرد: تمرکز این طرح ساخت و ساز در نیمه شرقی کشور با تمرکز بر منطقه مکران است.

شهرداری‌ها مسئول اجرای این طرح هستند، گفت: در طرح مسکن مهر شهرداری‌ها عملکرد خوبی نداشتند ولی در طرح جدید شهرداری‌ها مسئول هستند. در بحث زیرساخت‌ها نیز مسائل را با توسعه‌گرا حل می‌کنیم.

 

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چقدر رشد کرد؟

بر اساس اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه هم‌اکنون بیش از 3.5 میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری از صندوقهای مختلف حقوق دریافت می‌کنند.

بر این اساس متوسط حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از حدود 3.3 میلیون تومان به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 120درصدی را تجربه کرده است.

همچنین دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی از 2.1 میلیون تومان به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 138درصدی داشته است.

اخبار حقوق و دستمزد ,

قیمت طلا، سکه و دلار امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۲

عمده قیمت ها امروز در بازار طلا، سکه و ارز بر مدار کاهش پیش رفتند. 

قیمت طلا، سکه و دلار امروز 12 خرداد 99

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات