۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۶۸۱۷۴۷
آیت الله رئیسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

مسائل دولت باید شفاف باشد/ دلالان از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره بردند + فیلم

مسائل دولت باید شفاف باشد/ دلالان از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره بردند + فیلم
آیت الله رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح برنامه های خود در عرصه های مختلف پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح برنامه های خود در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخت.

سخنان آیت الله رئیسی به شرح زیر است:

برنامه شما برای یارانه ها چیست؟

موضوع یارانه ها بسیار مهم است و برابر قانون باید پرداخت شود و پرداخت هم خواهد شد؛ منتهی باید عادلانه این کار را انجام دهیم؛ یک سلسله یارانه های پنهان وجود دارد که افراد خاص از آن بهره می برند، به عنوان مثال همه مردم که ماشین ندارند، اما برخی دیگر چندین ماشین دارند، از این رو درصدد ایجاد عدالت در مسأله یارانه ها هستیم و این عدالت نیز باید در عمل مشخص شده و مردم آن را در سفره خود حس کنند.

35درصد از خزانه دوم دولت باید تولید اختصاص بیابد و من حتما این مورد را به تولید اختصاص خواهم داد.

به شدت قائل به شفافیت در مسائل دولت به گونه ای که در عمل احساس شود هستم و حتما این کار را خواهم کرد؛ قطعاً خزانه دوم که منابع یارانه ها را تأمین می کند باید به صورت کامل شفاف باشد.

اگر در مسائل دولت شفافیت وجود داشته باشد، اعتماد عمومی افزایش خواهد یافت.

برنامه شما برای تحول در نظام مالیاتی کشور چیست؟

راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی یکی از برنامه های اساسی ما در این زمینه است؛ این موضوع سبب شفافیت در امور مالیاتی شده و از فرار مالیاتی جلوگیری می کند؛ این سامانه با جلوگیری از فرار مالیاتی ما را به اجرای عدالت نزدیک می کند.

به میزان مالیات دریافتی، فرار مالیاتی داریم، از این رو باید با عزمی راسخ و جدی در مقابله با آن از طریق برنامه های راهبردی و کاربردی تلاش کنیم؛ یک سری شغل ها بیشتری درآمد را داشته و کمترین پرداخت های مالیاتی را دارند.

اگر سازوکار قضیه را به نحوی تنظیم کنیم که فرار مالیاتی وجود نداشته باشد به عدالت نزدیک شده ایم؛ ما سعی می کنیم فرار مالیاتی را به صفر برسانیم.

چرا باید کارمندان پیش از دریافت حقوقشان مالیات دولت را بپردازند، اما برخی مشاغل که درآمدهای میلیاردی دارند فرار مالیاتی می کنند.

بخش قابل توجه ارز 4200 تومانی به جیب دلالان رفت

بخش قابل توجهی از ارز 4200 تومانی به سفره مردم نرفت و دلالان بیشتر از آن بهره بردند، زیرا سازوکار مناسبی برای آن تعریف نشد؛ ارز 4200 تومانی باید در زندگی مردم تأثیر می گذاشت، اما این اتفاق نیفتاد و دولت نظارت و اشراف کامل بر این موضوع نداشت. این ارز باید در سفره مردم باشد و به جای این که در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد، در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته شود.

برای حل مشکلات مردم در این زمینه باید زنجیره نظارت دولت بر تأمین و تولید تا مصرف وجود داشته باشد و چون هم اکنون این نظارت وجود ندارد در میان راه هزاران اتفاق می افتد و مردم ضررش را می بینند؛ اگر دولت این عرصه را تقویت می کرد بدون شک مشکلاتی اینچنینی را شاهد نبودیم.

برنامه های دولت رئیسی برای اشتغال

  از کارهای اولیه دولت ایجاد اشتغال است و اولین راه افزایش تولید است و رشد اقتصادی 5درصدی می تواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند. ما می توانیم با افزایش تولید صادرات غیر نفتی‌مان را به 2برابر افزایش دهیم.

  باید اصلاح ساز و کارها و بازار نیروی کار با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی کنیم تا بگوید کار کجاست و بیکار کجاست.

  40درصد ظرفیت تولید کشور معطل است و اولین نشست من در استان‌ها با تولیدکنندگان و کارآفرینان و کارگران و سرمایه گزاران است و واقعا مشکل دارند و گرفتارند.

  بانک های زیادی کارخانه‌های زیادی را تملک کرده‌ و درش را بسته اند تا برای بانک به عنوان سرمایه محفوظ بماند ولی کجاست کارگر، تجهیزات کارخانه، تولید و خط تولید؟ اینها مسئله اصلی ماست و سوال از دولت اینکه چرا در این مورد حساس نیست و اقدام نمی کند و اینجا حوزه اقدام و عمل است.

  اینکه اعلام کردیم 21هزار کارخانه را رفع مشکل کرده ایم حداقلی بود و بسیار می توان در این زمینه فعال شد.

  70درصد ظرفیت اقتصادی کشور ما ظرفیت ایجاد اشتغال برای جوانان دارد و می توان برای تحصیل کرده ها کار کرد و می توان بیکاری 43درصدی را در زمان کوتاهی به 15درصد کاهش داد. 

بورس جای تامین کسری بودجه دولت نیست

  اشکالی که در بورس بود اینکه آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند کارهایی که باید انجام نشد. ساز وکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد.

حقوقی های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

  بورس و بانکها یکی از منابع تامین تولید در کشور هستند و اگر این پول سمت تولید می‌رفت این نوسانات را نداشتیم. بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و نباید اجازه داد حقوقی ها آن را دچار نوسان کنند.

 باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

 

تعداد بازدید : 2

 خط قرمزی در مبارزه با فساد نمی شناسیم

  در قوه قضائیه مبارزه با فساد را آغاز کردیم و در مبارزه با فساد خط قرمز نشناختیم و به همه اعلام کردیم. یک روز مسئولین عالی کشور از من پرسیدند که راهبردت در حوزه اقتصاد چیست؟ و من گفتم راهبرد من این است که هر پرونده‌ای روی میز باشد نسبت به هرکسی و مقامی و وابسته به هر قدرتی بدون چشم‌پوشی رسیدگی شود و بعد رسیدگی به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد. هیچ وابستگی و پیوستگی و حزبی و جناحی و گروهی نداشتیم و معلوم شد می شود اجرای عدالت کرد.

  مشکل کشور رودربایستی و جناح بازی و حزب بازی است و ما در کشورداری جدیت می خواهیم و اگر جدیت باشد بسیاری از امور در جای خود خواهد رفت و دستگاه قضایی در مرحله آخر است.

 صرف رسیدگی به پرونده ها فساد را حل نمی کند و باید ساز و کار هایش در دولت شخص شود و بسترهای تولید فساد را حل کنیم. حتما به رانت و فساد خاتمه خواهیم داد و باید تمام دولت حس مبارزه با فساد بگیرد و این جدیت می‌خواهد. 

همه قراردادهای دولت باید شفاف باشد

  همه قراردادهای دولتی باید پشت ویترین بیاید و محرمانگی را قبول نداریم. ظرف چند ماه درآمد و هزینه حساب خاص قوه قضائیه را پشت ویترین گذاشتم. تمام حساب های اقتصادی آستان قدس پشت ویترین رفت.

  کاهش هزینه مردم در گرو کاهش هزینه مردم در مسکن است. تا 50 درصد هزینه مردم مسکن است و باید حل کنیم و در سال امکان ساخت یک میلیون مسکن وجود دارد و در 4سال حداقل 4میلیون مسکن ساخته خواهد شد و در روز اول دولت ساخت مسکن را اعلام خواهیم کرد. اگر در سال یک میلیون مسکن نسازیم عقبیم و باید عقب ماندگی را جبران کنیم.

  رفع فقر مطلق از اولویت های مهم دولت خواهد بود و راه آن هم حمایت از سازمان هایی است که مبارزه با فقر می‌کنند تا زمینه ایجاد درآمد برای این قشر را فراهم کنند.

 در مدت کوتاه می‌توانیم ریشه‌کنی فقر مطلق را اعلام کنیم. باید هزینه مسکن و سلامت را کاهش دهیم و فضای کسب و کار مردم مهم است و باید اشتغال ایجاد کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی خان زاده از کاشمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
به امید خدا با آمدن شما
1
1
ناشناس
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
در کشور ما متاسفانه اقا و اقازاده های زیادی که از انقلاب و سفره آن ارث می خواخند زیاد است . خودم به شخصه چند تایی از انها را می شناسم ولی کاری از من و امثال من بر نمی اید . انهایی که از وزارت نفت و سازمان تامین اجتماعی و اپراتورهای مختلف و ... گرفته تا سازمانها و بانکهای مختلف زیر دستشان است و بدون هیچ کار مثبتی فقط به فکر پر کردن جیب هایشان هستند و تا حرفی زده می شود اظهار می کنند قانون خودشان هستند و هر طوری که بخواهندقانون را به نفع خود تفسیر می کنند . اگر مجوزی باشد برای اینها صادر می شود و اگر رانتی باشد برای اینهاست . از الان هم خیلی از اینها پست ها و سمت های دولت بعدی را صاحب می دانند . آنهایی که با پول پدر و مادر وزیر و وکیل و قاضی و مدیرشان تحصیلاتشان در دانشگاههای درجه چندم کشورهای دیگر بوده و الان در مسند تصمیم گیری هستند ؟ برای اینها و کوتاه کردن دستشان از بیت المال چه برنامه ای دارید ؟ به واقع خوب می دانید که اینها خود را صاحب سفره انقلاب می دانند . انقلابی که پابرهنگان آن را انجام دادند و جنگی که شهدا و جانبازان گرانقدرمان از جان و آینده شان هزینه کردند . مردم از تبعیض کارد به استخوانشان رسیده . شاید شما محک آخر این مردم باشید . سید جان وقتی رئیس جمهور شدید با اینها مقابله کنید بر علیه تبعیض بر علیه رانت بر علیه انهایی که از الان منصب را بین خود تقسیم کرده اند . به عنوان پیشنهاد سایتی را راه اندازی کنید که اگر جایی حق ناحق میشود در ان به مدارک و مستندات مردم در این زمینه رسیدگی و با مدیران و وزیران و وکیلان و ... رسیدگی و ضایع کننده بیت المال دستش کوتاه و به بالاترین مجازات ها برسد . سید بزرگوار دنیا ساعتیست و یه زودی همه مسئول اعمالمان هستیم .
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
سید دست علی به همراهت باشه
1
1
ناشناس
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
باسلام جناب آقای رییسی شما در این مدت در قوه قضاییه ثابت کردید که با فساد و رانت مخالفت می کنی و این جای شکی ندارد وبنده هم معتقدم با شما هم نظر هستم که این کار را خواهی کرد و با رانت و فساد مبارزه خواهی کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
البته به شخصه شما را قبول دارم اما فساد یکروزه پایان داده نمیشه.میشه گفت اغازی بر مبارزه جدی با فساد دستگاهای دولتی که انصافا زیاده
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مبارزه با فساد و رانت از افتخارات آقای رییسی است و واقعا اگر این کار انجام نشود موجب بد بینی روز افزون مردم و مانع پیشبرد برنامه های اقتصادی و عدالت در کشور میشود. اما این ها به تنهایی کافی نیست و بخش دیگر برنامه های ایشان هم که بر مبنای تقویت اقتصاد داخلی ، راه اندازی کارگاه ها و مشاغل صنعتی داخل و ایجاد اشتغال و مبارزه با فرهنگ و مافیای واردات است نیز به اندازه کافی مورد تبلیغ قرار گیرد. و البته از همه مهمتر به شخصیت منصف و فراجناحی ایشان هم اشاره شود که موجب استفاده حداکثری از ظرفیت بخش بزرگی از جوانان و نیروهای کار آمد خواهد شد.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
ما به خدا امید داریم که اوضاع بهتر بشه، ما وظیفمون رو در انتخابات انجام میدیم و چون رئیسی بالاترین انطباق رو با خصوصیات فرد اصلح برای ریاست جمهوری دارد، انتظار عنایت خداوند رو هم داریم.
1
1
عرب سرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
واقعا مردم بیش از اینکه از فقر رنجورباشند از فسادورانت و تبعیض گله مندند و آقای رییسی بهترین گزینه برای خشکاندن ریشه های فسادوتبعیض هستند و البته یک مدیر جهادی قوی و مردمیدان
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
قطعا موفق میشی آقای رئیسی ، ممکنه به ایده آل نرسیم ولی گام اول اراده و حس دلسوزی است
2
0
علی خان زاده از کاشمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
درود بر رئیسی مرد با برنامه و عمل
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
مرام افسادطلبان در انتخابات ها اگه رد صلاحیت شدیم: میگیم انتخابات مهندسی شده.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای نیاوردیم: میگیم تقلب شده و فتنه بپا می کنیم‌.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای آوردیم: میگیم گندکاریامون تقصیر شورای نگهبان و نظامه. میخواستن ما را تایید نکنن!
0
0