۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۸۱۷۶۴

روایتی از فعالیت‌های تفسیری رهبر انقلاب در مسجد کرامت

روایتی از فعالیت‌های تفسیری رهبر انقلاب در مسجد کرامت
رهبر انقلاب، معتقد بودند با برداشته شدن باورهای غلط در مورد اسلام و نظام اسلامی مردم به سمت حکومت عدل اسلامی حرکت خواهند کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست  «روایت فعالیت‌های مسجدی آیت الله خامنه‌ای در مسجد کرامت» با سخنرانی مرتضی انصاری زاده، نویسنده کتاب «مسجد رهبر» عصر گذشته به صورت حضوری و مجازی، برگزار شد.

در ابتدای این نشست انصاری زاده، به اهمیت این مسجد به لحاظ کارکردهای اجتماعی و سیاسی در دوران پهلوی اشاره کرد و مغفول ماندن انجام چنین پروژه‌ای را با توجه به اهمیت ویژه این مسجد و نقشی که در میان مردم مشهد و اطراف آن داشته و در نهایت موجب یک حرکت اجتماعی شده، عجیب دانست.

وی افزود: انتظار این بود که این کتاب سال‌ها قبل از این تدوین می‌شد، مخصوصاً آنکه انجام تحقیقات به خاطر قرابت زمانی راحت‌تر و شدنی‌تر بوده و افراد بیشتری در دسترس بودند. تحلیل بنده این است که دو علت باعث این اتفاق شده است: اولین دلیلش آن است که متأسفانه در فرهنگ فعلی، فعالیت‌های مسجدی چندان اهمیت ندارند و عموم به فعالیت مسجدی به عنوان یک فعالیت جدی و واقعی نگاه نمی‌کنند. البته سختی انجام چنین پروژه‌های تاریخی و علمی هم موثر است که می‌توان از آن به عنوان علت دوم نام برد.»

انصاری‌زاده در این نشست، به برشی از کتاب «مسجد رهبر» پرداخت که در آن حضرت آیت الله خامنه‌ای حدود 6 ماه مدیر مسجد و امام جماعت آن بودند. نویسنده کتاب «مسجد رهبر» ویژگی امامت آیت الله خامنه‌ای در مسجد کرامت را در دو حوزه «محتوا» و «قالب» طبقه‌بندی کرده و تشریح کرد.

وی افزود: در بحث محتوا، آیت‌الله خامنه‌ای خلاف جریان‌های تند و یا مسلحانه انقلابی بیشتر بر بالا بردن سطح بصیرتی مردم تأکید داشتند. رهبر انقلاب به عنوان یکی از شاگردان خوب مکتب امام خمینی (ره)، معتقد بودند با برداشته شدن باورهای غلط در مورد اسلام و نظام اسلامی و تبیین جامع و صحیح مبانی اسلامی، مردم به صورت خودجوش به سمت ایجاد حکومت عدل اسلامی حرکت خواهند کرد، لذا به لحاظ محتوایی، کمتر وارد مقابله مستقیم با رژیم پهلوی شده و بیشتر روی تفسیر قرآن و ادعیه، بیان مسائل اخلاقی و... تأکید داشتند، اما خروجی کار طوری بود که افراد پس از شرکت در جلسات ایشان، خود به خود نسبت به رژیم پهلوی بدبین می‌شدند، به طوری که این قضیه در گزارش‌های ساواک نیز آمده و در نهایت منجر به ممنوعیت فعالیت ایشان در مسجد کرامت چه به صورت امام جماعت و چه به صورت سخنران شد.

نویسنده کتاب «مسجد رهبر» گفت: در حوزه قالب نیز آیت‌الله خامنه‌ای از ترکیب روش‌های سنتی و جدید برای تبلیغ استفاده می‌کردند. به طور مثال برعکس برخی افرادی که خود را روشنفکر می‌دانستند، به استفاده از روش‌های سنتی مثل روضه‌‌خوانی، مسئله گویی، برگزاری جلسات و کلاس‌های قرآنی و... تأکید داشتند. از سوی دیگر ایشان در سخنرانی‌های خود از تخته استفاده می‌کردند که اصلاً مرسوم نبود و یا هر شب در ابتدای جلسه یکی از اعضای نشست، خلاصه جلسه شب قبل را برای حضار ارائه می‌کرد یا به صورت مکتوب بین ایشان توزیع می‌کرد.

انصاری‌زاده ویژگی‌هایی مثل آراستگی ظاهر، ساده زیستی، پیگیری و توجه به مخاطبیان و نیز رفتار مناسب با نوجوانان و ... را به عنوان شاهد مثالی بر شخصیت و رفتار جذب‌کننده رهبر انقلاب ذکر کرد و علت موفقیت ایشان را ایمان و باور راستین و استقامت بالا دانست.

ارسال نظرات