۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۶۸۱۸۰۸
آیت الله اراکی:

بخش عظیمی از اقتدار امروز کشور حاصل تلاش‌ها و زحمات قوه قضائیه است

بخش عظیمی از اقتدار امروز کشور حاصل تلاش‌ها و زحمات قوه قضائیه است
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: در هیچ‌جای دنیا قوه قضائیه‌ای وجود ندارد که از رأس تا پایین ترین عنوان آن شهید عدالت داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی ظهر امروز در جلسه شورای قضایی استان مرکزی با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی در استان اظهار داشت: دستگاه قضایی در واقع جایگاه انبیا و اوصیا بوده و از مجموعه ادله شرعی و مجموعه محاکم دینی درباره نظام سیاسی اسلام استفاده می‌کنیم که برعهده قوه قضائیه است به طوری که قوه قضائیه بر قوه مجریه و مقننه حاکم است که اگر این دو قوه خلاف مرتکب شدند مرجع رسیدگی به آن قوه قضائیه است بنابراین بالاترین مرجع در هر نظامی است.

وی افزود: قضا در اصل برای ذات اقدس حق تعالی و برترین قدرت‌ها است که خداوند این منصب را به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) واگذار کرده سپس به اوصیای الهی و در نهایت به ولی امر و ولی فقیه واگذار شده که ولی‌فقیه در چهاچوب قوانین جمهوری اسلامی صلاحیت و اختیاراتی به مسئولان واگذار می‌کند.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر قوه قضائیه صالح شد می‌توان امیدوار بود که سایر قوا هم صالح شوند که منظور از صالح علاوه‌بر امانتداری، علم و فضیلت، شجاعت، زمان‌شناسی، قاطعیت و غیره است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه وظیفه قاضی اجرای عدل و قانون وسیله اجرای آن است، گفت: زمانی که حق مظلوم نادیده گرفته می‌شود باید با راهکارهای اجرایی ورود پیدا کرد و راهکار برای اجرای عدل باید آسان و سریع باشد زیرا اجرای عدل در رفع مشکلات جامعه تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: قانونگذاران در زمینه نظام بانکی باید ورود پیدا کنند و با وجود اینکه ظاهر قانون شرعی است اما محتوای آن ربوی است به طوری که پول نباید بدون زمینه کار منشا درآمد شود بلکه در غیراینصورت منشا سودآوری می‌شود که در نهایت ملاک ربا در آن محقق می‌شود.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این قانون چند سال در کشور اجرا شد و رباخوری در بین مردم شایع شد که نتیجه این قانون مشکلات اقتصادی، تورم، فساد، خشکسالی و غیره می‌شود بنابراین موازین عدل باید اجرا شود و قوه قضائیه باید به دنبال تبیین نقش آن در ایجاد امنیت، آرامش و برقرای نظم باشد.

آیت الله اراکی تصریح کرد: قوه قضائیه یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین مسئولیت‌ها را برعهده دارد که میتوان به برقراری عدل، احقاق حق مظلوم، دفاع از مظلوم در برابر ظالم، برقراری ثبات اقتصادی و امنیتی اشاره کرد که قضات در این زمینه موفق بودند و امیداریم در اجرای عدل، برخورد با مجرمان، سواستفاده کنندگان از حقوق مردم و غیره با جدیت عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در هیچ‌جای دنیا قوه قضائیه‌ای وجود ندارد که از راس تا پایین ترین عنوان آن شهید عدالت داشته باشند، گفت: بخش عظیمی از اقتدار امروز کشور حاصل تلاش‌ها و زحمات قوه قضائیه است و اگر قوه مجریه و نیروی انتظامی قوی داشته باشیم اما قوه قضائیه مقتدر و عادل وجود نداشته باشد نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بنابراین قوه قضائیه نقش بسیار مهمی در تاسی و تثبیت و تداوم نظام در برقرای امنیت دارد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متهم وظیفه ندارد که در دادگاه در برابر قاضی اقرار کند بلکه باید رفع اتهام با استفاده از شیوه‌های درست انجام دهد و حق حقدار را در خارج از دادگاه بپردازد و اگر قاضی متوجه شود که بازی اعمال شده به طوری که ظاهر موضوع قانونی اما درواقع باطن موضوع خلاف حق است باید اقدام کند، مردم و حاکمیت به وظایف خود به درستی عمل کنند به طوری که وظیفه نظام حاکمیت اجرای عدل است./841/

ارسال نظرات