۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۸۱۹۸۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 17 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۷

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 85 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 770 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 700 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 85 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 446 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 700 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات  6 هزار و  620 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 439 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 975 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 599 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 32 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن از امروز

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی قرار است تا پایان عمردولت دوازدهم 41 هزار واحد مسکن مهر و طرح ملی مسکن افتتاح شود. با توجه به اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تا پایان دولت 38 هزار مسکن مهر افتتاح خواهد شد.

به عبارت دیگر تا اوایل مردادماه امسال در مجموع حدود 14 هزار واحد ( با احتساب 11 هزار واحد آبان‌ماه سال 99) افتتاح می‌شود، یعنی 2.6 درصد کل واحدهای در دست ساخت طرح ملی مسکن که مسئولان وزارت راه و شهرسازی آنرا 530 هزار واحد اعلام کرده‌‌اند.

با توجه به اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی دور جدید ثبت‌نام واحدهای طرح ملی مسکن در 230 شهر کشور که پروژه‌ها در حال احداث است از فردا دوشنبه 17 خرداد 1400 آغاز خواهد شد.

به گزارش تسنیم، عدم اطلاع‌رسانی در خصوص هزینه واقعی ساخت واحدهای طرح ملی مسکن به‌خصوص طی دو سال اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت نهاده‌های ساختمانی باعث شده تا متقاضیان عملا از رقم پرداختی دقیق خود اطلاع نداشته باشند. به گفته فعالان بازار مسکن، هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی به حدود 4.5 میلیون تومان افزایش یافته است. مسئله‌ای که اتمام و تکمیل واحدهای طرح ملی مسکن را تحت تاثیر شدید خود قرار خواهد داد.

 

رشد ۳۹ هزار واحدی شاخص بورس در هفته دوم خرداد

در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته‌ گذشته طی 5روز معاملاتی تعداد 30میلیارد و 347میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 246هزار و 118میلیارد ریال در بیش از 2میلیون و 726هزار و 565دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 30.11 درصد رشد، 29.14 درصد افزایش و 34.57درصد کاهش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 3208میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 76هزار و 919میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 26.56 درصد کاهش و 7.22 درصد افزایش همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 14 خردادماه با 39هزار و 317درصد افزایش، معادل 3.54درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 148هزار  و 666 واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با یک هزار 113واحد کاهش، معادل 0.29درصد افت کرد و رقم 382هزار و 37واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 34هزار و 227واحد افزایش به رقم 839هزار و 101واحد و شاخص بازار دوم با 60هزار و 834واحد رشد، به عدد 2 میلیون و 328هزار و 262واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 4.25 درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 2.68درصد رشد همراه شدند.

 

قیمت جهانی نفت امروز

در حالی که سرمایه گذاران منتظر نتیجه گفت وگوهای این هفته ایران و قدرت های جهانی بر سر احیای برجام هستند، قیمت نفت امروز پس از رسیدن به بالاترین رقم های چند سال اخیر شاهد افت نسبی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت امروز با 26 سنت معادل 0.4 درصد کاهش به 71 دلار و 63 سنت رسید. اوایل امروز نفت برنت به بالاترین رقم از می 2019 یعنی 72 دلار و 27 سنت رسیده بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه جولای نیز امروز با 19 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 69 دلار و 43 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا اوایل امروز برای اولین بار از اکتبر 2018 به 70 دلار رسیده بود.

آوتار ساندو تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور گفت، احتمالا بعد از رسیدن قیمت نفت خام آمریکا به رقم 70 دلار برخی سرمایه گذاران برای برداشت سود اقدام به فروش نفت کرده اند.

وی افزود: «نگرانی اصلی در مورد بازگشت نفت ایران به بازار است، اما من فکر نمی کنم تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران توافقی حاصل شود.»

در حالی که پس از کاهش مقررات قرنطینه در کشورهای غربی در آستانه آغاز سفرهای تابستانی تقاضا برای سوخت در آمریکا و اروپا رو به افزایش است، قیمت هر دو شاخص نفتی در طی 2 هفته گذشته رو به افزایش بوده است.

به گفته تحلیلگران به رغم افزایش تدریجی تولید نفت گروه اوپک پلاس، انتظار می رود تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم سال از میزان عرضه پیشی بگیرد.

کند شدن مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی و کاهش تعداد سکوهای حفاری در آمریکا نیز در رشد قیمت نفت موثر بوده است.

 

بازار برنج را پیش از گرانی مدیریت کنید

مهدی نجف پور با اشاره به اینکه وضعیت تولید، واردات و تنظیم بازار برنج در دستور کار کارگروه تنظیم بازار کشور قرار گرفته است، گفت: بیش از نیمی از مصرف برنج در کشور از نوع برنج وارداتی بوده و با توجه نظر به کاهش قابل توجه میزان بارندگی در کشور و متعاقباً احتمال کاهش میزان تولید برنج ایرانی در سال جاری نیاز بیشتری به تامین و عرضه برنج وارداتی نسبت به قبل وجود خواهد داشت اما ضروری است تمهیدات مقتضی در خصوص واردات به موقع و به میزان بیشتری از نیاز فعلی مصرف کشور صورت پذیرد در همین زمینه باید نظام تعرفه‌گذاری بخش گمرکی به نحوی تدوین گردد که در راستای تسهیل واردات و تسریع در آن باشد.

وی با بیان اینکه بررسی و رصد بازار کشور نشان می دهد که بازار مصرف برنج وارداتی نسبت به برنج تولید داخل چه از لحاظ ذائقه مصرف و چه از لحاظ اختلاف قیمت بسیار متفاوت بوده و به یقین وفور برنج وارداتی در بازار آسیبی به تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی وارد نخواهد کرد، افزود: با فرض بر تحت تاثیر قراردادن منافع تولیدکنندگان داخلی نیز دولت موظف است اقدامات حمایتی خود را از آنها انجام دهد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد:  حق مصرف کنندگان در انتخاب مصرف کالای مورد نیاز خود از حقوق اولیه و بنیادین هر شهروند ایرانی است و این انجمن به عنوان نماینده رسمی جامعه مصرف کنندگان کشور قویاً درخواست می‌کند اولاً در اسرع وقت نسبت به واردات برنج به میزان مورد نیاز کشور با حداقل قیمت تمام شده که متاثر از تامین ارز مورد نیاز و تعرفه حقوق و عوارض گمرکی است اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: البته برنج وارد شده به میزانی در بازار ارائه شود که مانع افزایش قیمت شده و منجر به تثبیت قیمت‌های فعلی و یا کاهش آن شود. از طرفی نیز فراوانی آن در سطح عرضه مجالی برای بروز تخلف هایی همچون گرانفروشی، امتناع از عرضه، فروش اجباری و ... به متخلفان ندهد. پس از تحقق موارد مذکور دولت به تامین ذخایر استراتژیک کشور متناسب با مقادیر تعریف شده در چارچوب قوانین و مقررات جاری بپردازد.

نجف پور گفت: تهدیدی که ممکن است کلیه فرآیندهای مذکور را مختل کند منجر به تضییع حقوق مصرف کنندگان می شود زیرا احتمال افزایش قابل توجه قیمت ارز در آینده خواهد بود که در آن صورت منجر به افزایش قیمت تمام شده واردات برنج و نزدیک شدن قیمت آن به برنج تولید داخل می شود که متأسفانه همین امرافزایش ناخواسته قیمت محصولات داخلی را انجام خواهد شد. لذا تصمیم گیری جهت واردات گسترده برنج، با فرض ثابت بودن قیمت ارز و تحت کنترل بودن اختلاف قیمت آن با برنج تولید داخل قابل توجیه است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات