۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۸۱۹۸۸

حضور حداکثری در امتداد انقلاب

حضور حداکثری در امتداد انقلاب
اگر دلسوز خود و انقلابمان هستیم، درست وارد صحنه شویم و جایگاه تاریخی و معنوی انقلاب اسلامی را بنمایانیم تا کمک شایانی به مردم جامعه خود کرده‌ باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سلاله اخلاقی عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی به  اهمیت انتخابات پرداخت.

در بعضی از کشورهای جهان، در طول تاریخ انقلاب‌هایی رخ داده است؛ که مهم‌ترین این انقلاب‌ها، انقلاب کبیر‌ فرانسه، انقلاب‌ کبیر‌ روسیه، انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی‌ ایران بوده است. هر یک از این انقلاب‌ها اهدافِ خاصی را دنبال می‌کردند. مثلاً انقلاب کبیر فرانسه، برای آزادی علیه طبقه‌ی اشراف انجام گرفت، زیرا فشارهایی از طرف اشراف و دولت نسبت به محرومان وارد می‌گردید. انقلاب کبیر روسیه، به وسیله‌ی احزاب سوسیالیست و به کمک ملوانان روسی و عدّه‌ای از سربازان و کارگران روس به رهبری لنین و یارانش، علیه تزارها انجام گرفت و به دوره‌ی سلطنت مطلقه‌ی تزارها پایان بخشید. انقلاب کوبا علیه رژیم دیکتاتوری (باتیستا) به رهبری (فیدل‌کاسترو) بر پا شد و رژیم سوسیالیستی در آن کشور شکل گرفت.

انقلاب اسلامی ایران برخلاف همه‌ی انقلاب‌ها‌ی جهان، بر پایه‌ی ایمان به خدا و رهبری امام خمینی رحمہ الله علیه انجام گرفت و اتحاد مردم، موجب سرنگونی رژیم دیکتاتوری پهلوی گردید.

تمام انقلاب‌هایی که در طول تاریخ رخ  داده است، با حاکمان خود مشکل داشته‌اند نه با غرب، به ‌قول میشل فوکو:«تنها انقلابی که ماورای مدرنیته آمد تا به مدرنیته نه بگوید، انقلاب اسلامی ایران بود.» با پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرایش به اسلام نه تنها در ایران توسعه یافت بلکه در تمام ادیان نیز ظهور پیدا کرد. در واقع این انقلاب دریچه‌های امید را در قلب مستضعفان جهان باز کرد و به جسم بی‌رمق آنها جان تازه‌ای بخشید.

انقلاب ما با انعکاس ارزش‌های انسانی، جنبش‌های انقلابی جدیدی را هم در بین ملت‌های اسلامی ایجاد کرد، که از جمله‌ی این جنبش‌ها می‌توان به حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین اشاره کرد.

انقلاب ما به تمامی مستضعفان و مسلمانان جهان حتی دورترین نقاط دنیا بهاء و عزت داد. انقلاب اسلامی در صدد تحقق وحدت و اتحاد امت اسلامی بوده و در این راه به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز دست یافته است. برای مثال بر خلافِ تبلیغات سوء‌ آمریکا در ایجاد تفرقه بین امت‌های اسلامی، کشور ما با تشکیل کنفرانس‌ها و همایش‌های بزرگ بین کشورهای اسلامی و همچنین با برگزاری هفته‌ی وحدت و روز جهانی قدس توانست در این راستا گام‌های بلندی بردارد. شاید بتوان بزرگترین هدف انقلاب اسلامی را حاکم شدن احکام الهی در متن مناسبات اجتماعی دانست. انقلاب اسلامی دارای یک چشم انداز است و هدفش این بوده، که احکام اسلامی در تمام مناسبت‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد به اجرا درآید، بنابراین یکی از هدف‌هایی که انقلاب دنبال می‌کند این است که دستورات الهی بر آن جامعه حاکم شود؛ به همین دلیل اگر بخواهیم احکام الهی در متن جامعه ساری و جاری گردد، نیازمند یک حکومت اسلامی هستیم تا در سایه‌ی آن حکومت اسلامی به هدف برسیم.

حضور حداکثری در امتداد انقلاب

با توجه به آنچه گفته شد نیاز به حکومت امری اجتناب ناپذیر است و یکی از ستون‌های مهم انقلاب، داشتن حکومت اسلامی‌ست. که این حکومت به واسطه‌ی مردم مشروعیت پیدا می‌کند. رهبر انقلاب نیز می‌فرمایند: «مهم‌ترین رکن‌های انقلاب، فراهم آوردن دولت اسلامی‌ست که از گام‌های مهم برای زمینه‌سازی فرج امام زمان علیه السلام است.» آری این یکی از گام‌های تحقق حکومت مهدوی است، تا کشتیِ نظام را در دریاهای طوفانی‌،‌ بدون دغدغه حرکت دهیم و به مقصد برسیم.

 متأسفانه امروزه عده‌ای از مردم به دلیل مشکلات و بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها نسبت به انقلاب جبهه‌گیری کرده و با  انقلاب زاویه دارند. در صورتی که به نظر می‌رسد مشکل اصلی این افراد این است که ذات انقلاب را به خوبی نشناختند. وقتی انسان نسبت به ذات انقلاب و اهداف آن آگاهی پیدا کند و بداند که این انقلاب در مقابل ظلم، استبداد، استعمار و استثمار چگونه ایستاد و وقتی موشکافانه اهداف انقلاب را تحلیل کند هرگز معترض نخواهد بود.

نشناختن ذات انقلاب، نوعی بیگانگی با تاریخ است و کسانی که به اصل انقلاب اعتراض می‌کنند به دلیل این است که ذات و معنای انقلاب را متوجه نشده‌اند. وقتی ما تحلیل درستی از انقلاب نداشته باشیم و نسبت و جایگاه انقلاب را در نظام هستی نشناسیم و تأثیر انقلاب اسلامی را در جهان ندانیم،  آن زمان است که نسبت به انقلاب معترض خواهیم بود؛ اما اگر تاریخ بخوانیم و به اهداف انقلاب آگاهی پیدا کنیم و ثمرات انقلاب را بشناسیم هرگز نسبت به انقلاب، نه معترض و نه پشیمان خواهیم بود.

 البته قبول داریم که انقلاب تا رسیدن به اهداف اصلی فاصله‌ی زیادی دارد؛ اما این حرف به این معنا نیست که هیچ توفیقی در آن جهت حاصل نکرده‌ایم. مثلاً عدالت اجتماعی و رفع تبعیض‌ها و کوتاه شدن دست خیانتکاران از بیت‌المال یکی از اهداف انقلاب بوده  و این هدف تا حدی تحقق یافته، اما نه به طور کامل، منتهی اینکه ما به این هدف نرسیدیم تقصیر خود انقلاب نیست، بلکه به دلیل کوتاهی و عدم مسئولیت‌پذیری عده‌ای‌ست که منجر شد انقلاب دیرتر به اهدافش برسد.

امروزه آدم‌هایی که نسبت به انقلاب  اعتراض می‌کنند، در واقع به ظواهر امر توجه می‌کنند. گویا انقلاب در این راستا هیچ توفیقی نداشته یا به هیچ مرحله‌ای ازموفقیت نرسیده است. در صورتی که اگر بخواهیم نگاه منصفانه داشته باشیم باید به ثمرات و دستاوردهای انقلاب نیز توجه کنیم و بدانیم دستاوردها بازتاب جهانی داشته و باعث جان‌بخشی اسلام در جهان شده است. درحقیقت، نبض اسلام به واسطه‌ی انقلاب اسلامی می‌زند. 

حضور حداکثری در امتداد انقلاب

قبول داریم که چشم‌انداز انقلاب صددرصد تحقق نیافته، اما این نباید باعث شود دستاوردها را انکار کنیم؛ زیرا با چنین داوری در موردِ تحقق اهداف، حکومت حضرت علی علیه‌السلام هم زیر سوال می‌رود! بدین شکل که یا حکومت ایشان را حکومت عادلانه تلقی نکرده و یا حضرت را در تحقق حکومت عادلانه  موفق ندانیم، زیرا در زمان حکومت حضرت آنڱونه که امام می‌خواست، عدالت و اهداف فرهنگی، اقتصادی و ... به طور کامل به دلائل مختلف تحقق نیافت ولی باز حکومت ایشان را حکومت عادلانه و الگوی موفق در تحقق اهداف اسلامی می‌دانیم، زیرا چنین حکومتی در شرایط خاص و به طور نسبی، اهداف اسلامی را محقق ساخت.

فراموش نکنیم که رسیدن به عدالت اقتصادی یکی از اهداف انقلاب بوده؛ اما همه‌ی اهداف انقلاب نبوده است. عدالت اقتصادی یکی از اهداف متوسط انقلاب است، اما هدف نظام اسلامی چيزي فراتر از عدالت اقتصادي است همانطور که خداوند در سوره‌ی حدید آیه‌ی ۲۵ مي‌فرمايد: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط...»

ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانى و میزان (شناسایىِ حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

هدف خداوند از ارسال رسل و انزال کتب نیز برپائی عدالت بوده، اما حقیقتاً قسط فقط به معنای عدالت اقتصادی نیست و عدالت دارای ابعاد گوناگونی است که یکی از آنها عدالت اقتصادی است. عده‌ای از افراد که معترض‌اند فکر می کنند، هدف انقلاب فقط عدالت اقتصادی است، درصورتی که اهداف دیگری مانند عدالت سیاسی، عدالت اجتماعی، و ... را نیز داراست.  بالاترین هدف انقلاب متحد‌کردن مردم در سایه‌ی حکومت الله و بندگی خدا و رها شدن از یوغ بندگی طاغوتیان است.

بنابراین وظیفه‌ی شرعی و عقلی ماست که در انتخابات شرکت کنیم. و بدانیم آنچه که علتِ انقلاب مردم بود، امرار معاش روزانه و خوراک و پوشاک نبوده بلکه مردم، با فرهنگ مبتذل غربی که بویی از ارزشهای معنوی نبرده بود مقابله کردند و اعتراض خودشان را بیان کردند.

پس، باید از آرمان‌های انقلاب محافظت کنیم تا دچار غفلت نشویم، اگر غفلت سراغمان آمد تشخیص حق از باطل سخت خواهد بود و نه تنها انقلاب و نتایج مهم آن به حاشیه می‌رود بلکه دشمنان انقلاب عنان کشور را به دست می‌گیرند و به میل خود پیش می‌برند.

رهبر انقلاب نیز در مورد شرکت در انتخابات می‌فرمایند: «انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد، امّا اثر آن در چند سال باقی می‌ماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خود بدانید. از خدا کمک بگیرید که شما را هدایت کند و به کسی که شایسته‌ است رأی دهید. و حرف کسانی که ترویج رأی ندادن می‌کنند اعتنا نکنید، زیرا این‌ها دلسوز مردم نیستند.»

حاصل آنکه، اگر ما دلسوز خود و انقلابمان هستیم، درست وارد صحنه شویم و جایگاه تاریخی و معنوی انقلاب اسلامی را بنمایانیم تا کمک شایانی به مردم جامعه خود کرده‌ باشیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
بسیار عالی
0
0
مرضیه رمضان قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
قلم‌تان مانا
به امید ایجاد تمدن اسلامی
و طلوع صبح ظهور
0
0
مهری یزدان پناه
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
با سلام وتشکر از یادداشت خوب و مفید شما
0
0
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
یادداشت بسیار عالی بود.ممنون
0
0
یاحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالب مفید و زیبا بود.
انشاءالله با حضور پرشور و عاقلانه در انتخابات ۱۴۰۰ چهره‌‌ی زیبای انقلاب و اسلام بیش از پیش در جهان نمود خواهد کرد.
0
0