۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۸۲۰۸۰

عاقبت شوم سوءظن نسبت به دیگران

عاقبت شوم سوءظن نسبت به دیگران
امام جمعه اردبیل در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به داستانی از امام کاظم علیه‌السلام درباره عواقب شوم سوءظن می‌گوید.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت  خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل در برنامۀ سمت خدا ضمن هشدار درباره پرهیز از سوءظن به داستانی از امام کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: شخصى از خواصّ شیعه در مجلس امام کاظم (ع) با حالت اضطرار و لرزش وارد شد و حضرت از علت ناراحتی او سؤال کرد. او گفت «فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ‏ یُنَافِقُکَ ‏- فِی إِظْهَارِهِ اعْتِقَادَ وَصِیَّتِکَ وَ إِمَامَتِک‏»؛ یعنی فلانی درباره اظهار اعتقاد به وصیّ شما و امامت‌تان نفاق دارد.

آن حضرت فرمود: چگونه؟ گفت: من با او امروز در مجلس فلان مرد از بزرگان بغداد همراه بودم و صاحب مجلس باو گفت: عقیده دارى که موسى بن جعفر امام است نه این خلیفه که بر کرسى آن نشسته؟ و این یارت در جواب گفت: من این را نگویم بلکه معتقدم موسى بن جعفر غیر امام است و اگر بر این عقیده نباشم، بر من و بر هر که به آن معتقد است، لعنت خدا و فرشته‌‏ها و همه مردم باد.

حضرت فرمود: نه اینطور نیست، او از شما أفقه است و مقصود او از آن موسى که نام برده من (موسی بن جعفر) نیستم. پس تنها با این قول اثبات امامت مرا کرده و از دیگرى این مقام را نفى کرده‏ است.  اى عبد الله، چه زمانی این پندار تو از برادرت که منافق است زائل مى‏‌شود؟ آن مرد حرف‌هاى دوستش را فهمیده و بسیار محزون شد و گفت: اى زاده رسول خدا، من مالى ندارم تا او را راضى کنم، اما قسمتى از اعمال عبادى و صلوات بر شما اهل‌بیت را و لعنت بر دشمنانتان را به او بخشیدم. امام کاظم (ع) فرمود: اکنون از آتش خارج شدى‏.

وی با تصریح بر اینکه باید در رابطه با رفتارهای اجتماعی حساسیت داشته باشیم، گفت: رفتارهای اجتماعی خیلی مهم است؛ نباید دلی را بکشنیم یا آهی را بر دل یتیمی بنشانیم.حضرات معصومین علیهم‌السلام نسبت به رفتارهای اجتماعی بسیار حساسیت داشتند. ما از دنیا که خارج شویم، با اعمالمان محشور می‌شویم و آنها را می‌بینیم و به تعبیر رسول خدا صلی الله علیه و آله، گفته می‌شود اینها همان اعمال و کردارهای شماست که به سوی شما برگردانیده شده است. اِنَّما هِیَ اَعْمالَکُمْ رُدَّتْ اِلَیْکُمْ.

ارسال نظرات