۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۸۲۱۵۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه19 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۹

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 77 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 50 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 740 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 650 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 850 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 77 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 669 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 50 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 150 تومان و درهم امارات  6 هزار و  600 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 575 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 226 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 754 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 319 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

آغاز ثبت‌نام جدید طرح ملی مسکن از امروز

هفته گذشته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز دور جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن خبر داده و گفته بود: زمین ساخت واحدهای طرح ملی مسکن در 230  شهر تامین شده و از هفته آینده (17 خرداد 1400) مرحله جدید ثبت‌نام در شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده آغاز خواهد شد.

وی افزود: با مصوبه دولت تسهیلات اختصاص یافته به مسکن ملی از 100 به 150 میلیون تومان افزایش یافته است و تولید مستمر مسکن در دستور کار است.

این در حالی است معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز دور جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ساعت 12 ظهر امروز خبر داده است.

محمودزاه با اعلام این‌که ثبت نام جدید یک هفته ادامه خواهد داشت، تاکید کرده پس از ثبت‌نام پالایش متقاضیان بلافاصله انجام خواهد شد.

* جزئیاتی از نحوه ثبت نام در مسکن ملی

متقاضیان طرح ملی مسکن باید شرایط اعلامی زیر را داشته باشند؛

«متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاریخ 1357/11/22 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن)

متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار

زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن

دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا .و یا در شهر مادر ملاک است

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)

توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)

امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه

توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی»

به گزارش تسنیم، آورده اولیه در برخی پروژه‌های طرح ملی مسکن 40 میلیون تومان است. در شهر جدید پردیس متقاضیان تا کنون در دو مرحله 80 میلیون تومان واریز کرده‌اند و تا آخر خرداد نیز باید 80 میلیون تومان دیگر پرداخت کنند.

با توجه به عدم اطلاع‌رسانی شفاف از سوی وزارت راه و شهرسازی، مبلغ دقیق آورده متقاضیان مشخص نیست. وام طرح ملی مسکن نیز اخیرا به 150 میلیون تومان افزایش یافته است. قسط ماهانه این وام در بازپرداخت 12 ساله ساده حدود 2.5 میلیون تومان است.

پروژه‌های طرح ملی مسکن عموما در داخل شهرها ساخته شده، البته در تهران جانمایی این طرح در شهرهای جدید هشتگرد، پرند و پردیس و بخشی نیز در شهریار و رباط‌کریم انجام شده است.

در دور جدید ثبت‌نام که از ساعت 12 ظهر امروز آغاز می‌شود شهرهای ذکر شده در تهران از جمله پردیس ظرفیتی برای ثبت‌نام ندارند.

 

شاخص بورس ۸ هزار واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 8میلیارد و 442میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 222میلیارد تومان در بیش از 539هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 8هزار و 823واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 151هزار و 841واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران،  فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های ایران خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سایپا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2282واحد، کل (هم‌وزن) 3202واحد، قیمت (هم‌وزن) 2063واحد، آزاد شناور 12152واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 7079 و 15712 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 45میلیون ورقه به‌ارزش 8هزار و 831میلیارد تومان در 230هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 175واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 484واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بیمه تجارت نو و صنعتی مینو شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، زغال سنگ پرورده طبس و نفت ایرانول بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت روز مسکن ۱۴۰۰/۰۳/۱۹

بررسی معاملات بازار مسکن حاکی از آن است که قیمت آپارتمان‌های 2 تا 5 سال در تهران در مناطق مختلف طی هفته گذشته افزایش و کاهش اندکی داشته است.

بر این اساس در مسعودیه هر مترمربع واحد مسکونی به طور متوسط 18 میلیون و 400 هزار تومان است، به عبارت دیگر قیمت یک دستگاه آپارتمان 100 متری در این منطقه یک میلیارد و 840 میلیون تومان است.

یک واحد 100 متر مربعی واقع در استاد معین 2 میلیارد و 310 میلیون تومان (هر کمترمربع حدود 23.1 میلیون تومان)، واحد 100 متری در شهران 3 میلیارد و 750 میلیون تومان (هر مترمربع 37.5 میلیون تومان) و یک دستگاه آپارتمان 100 متری واقع در 30 متری جی یک میلیارد و 860 میلیون تومان یعنی هر مترمربع 18.6 میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در محله ظفر (با عمر 2 تا 5 سال) حدود60 میلیون است. یک آپارتمان 100 متری در ظفر 6 میلیارد تومان است. در این منطقه متوسط قیمت نسبت به هفته گذشته حدود 5 درصد افزایش یافته است. در پاسداران نیز قیمت هر مترمربع آپارتمان 66.1 میلیون تومان است و خریدار برای یک واحد 100 متری باید 6 میلیارد و 610 میلیون تومان پرداخت کند. در پاسداران متوسط قیمت نسبت به هفته گذشته یک درصد رشد منفی داشته است.

در شهرک راه‌آهن نیز قیمت یک دستگاه آپارتمان 100 مترمربعی 3 میلیارد و 790 میلیون تومان است؛‌یعنی هر مترمربع 37.9 میلیون تومان.

 

جزئیات مهم از برنامه دقیقه ۹۰ دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه از نهایی شدن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در این سازمان و ارائه لایحه به دولت خبر داد. در مرحله بعد از تصویب نهایی لایحه در هییت دولت، این لایحه با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

چند روز قبل معاون سازمان برنامه در این خصوص به تسنیم گفته بود، در حال حاضر پیش‌نویس لایحه تدوین شده و اگر مسائل فنی آن نهایی و به هیئت دولت داده شود، بنده فکر می‌کنم بزودی تکلیف این لایحه روشن خواهد شد.

وی در خصوص محدوده زمانی پیش‌بینی شده برای ارائه این لایحه به مجلس گفت: فکر می‌کنم دو الی سه هفته آینده این لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

گفتنی است،‌ در سنوات اخیر به دلیل مشکلات کرونا و تورم، یک نابرابری در پرداخت به بازنشستگان به وجود آمده بود. در ماده 30 قانون ششم، موضوع رفع تبعیض مطرح شد که از سال 96 در دستور کار قرار گرفت. این مورد برای صندوق‌های لشگری و کشوری در ردیف‌های بودجه در نظر گرفته شد و تا امروز رقمی حدود 120 هزار میلیارد تومان برای این منظور تخصیص پیدا کرده است.

 این روند در حالی در این روزها پیگیری میشود که تنها دو ماه از مسئولیت دولت دوازدهم باقی مانده و بار مالی این لایحه کاملا به دولت سیزدهم منتقل خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات