۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۸۲۱۵۷
یادداشت؛

خیانت مدعیان اعتدال به سرمایه اجتماعی 

خیانت مدعیان اعتدال به سرمایه اجتماعی 
کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی به گونه ای رفتار کنند که در سایه اخلاق مداری و عقلانیت سیاسی و البته التزام به باورهای انقلابی، مردم را به آینده روشن کشور امیدوار کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از مدت ها پیش از آغاز رقابت های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، یکی از مباحث نسبتاً پردامنه و اصطلاحات پربسامد در فضای سیاسی و اجتماعی کشور ناظر به مقوله سرمایه اجتماعی بوده است و این که یکی از دلایل کاهش احتمالی مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به دوره های قبل، ارتباط نزدیک آن با کاهش سرمایه اجتماعی می باشد، چه آن که به اذعان کارشناسان و صاحب نظران، یکی از حوزه هایی که سرمایه اجتماعی -به شکل مستقیم یا غیرمستقیم- بر آن تأثیر دارد، مشارکت سیاسی و از جمله مشارکت در انتخابات است.

از سوی دیگر، متأسفانه عملکرد ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در کاهش سرمایه اجتماعی مؤثر بوده و به اعتراف بسیاری از اصلاح طلبان منصف و واقع بین، این روند نامطلوب در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی تشدید شده است، کما این که خروجی نظرسنجی ها و پیمایش های صورت گرفته در ماه های اخیر مؤید همین مساله می باشد.

با این حال به اعتقاد نگارنده، انتخابات می تواند فرصتی طلایی برای بازگشت سرمایه اجتماعی به فضای کلی کشور باشد، به شرطی که کاندیداها در فضایی سالم و اخلاق مدارانه برنامه های عملیاتی و واقع بینانه ای مطرح کنند که خود این امر باعث ایجاد و تقویت اُمید و نشاط در مردم شده و آن ها را برای حضور در پای صندوق های رأی مجاب و قانع کند.

از این حیث باید به این نکته اذعان کرد که در برهه حساس کنونی، یکی از مهم ترین مسئولیت ها و تکالیف نخبگان و دلسوزان کشور، زنده نگه داشتن امید مردم به آینده و بازسازی سرمایه اجتماعی است، چرا که به هر حال پاسداری و صیانت از سرمایه اجتماعی و مقابله با پمپاژ نااُمیدی در جامعه که ریشه های داخلی و بیرونی هم دارد، از کلیدی ترین بایسته های جامعه ما می باشد، ضمن آن که بر اساس مطالب مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب، از مهم ترین نیازهای نظام اسلامی در مسیر رشد و تعالی خود و ایضاً غلبه بر مشکلات همین مساله است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که مشارکت اجتماعی، شبکه های ارتباطی، آگاهی و اعتماد اجتماعی از مولفه های مهم و اصلی سرمایه اجتماعی قلمداد می شود و باید با کمک مطبوعات و رسانه ها و در پیوند با نهادهای رسمی و همچنین بهره گیری صحیح از ظرفیت عظیم فضای مجازی در این باره، زمینه افزایش سرمایه اجتماعی را در سطح جامعه فراهم نماییم.

از سویی بسیاری از صاحب نظران و اندیشمندان بر این اعتقاد هستند که رسانه ها به عنوان منبع مهم اطلاعات و البته یکی از عوامل اصلی فرایند جامعه پذیری نقش موثری در شکل گیری سرمایه اجتماعی و حراست از آن دارند، چه آن که عملکرد ایجابی یا سلبی خود رسانه ها و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی بسیار مؤثر است.

متأسفانه عملکرد دولت تدبیر و اُمید در این زمینه با وجود همه ادعاها، آن طور که باید و شاید در بحث حفظ و حراست از سرمایه اجتماعی قابل دفاع نبوده، کما این که حتی برخی معتقد به خیانت مدعیان اعتدالی در این خصوص هستند.

به هر صورت آن چه در حال حاضر حائز اهمیت است این که کاندیداها و هواداران آن ها در بحث تبلیغات انتخاباتی به گونه ای رفتار کنند که در سایه اخلاق مداری و عقلانیت سیاسی و البته التزام به باورهای انقلابی، مردم را به آینده روشن کشور امیدوار کنند و ان شاء الله به این وسیله زمینه روی کارآمدن رئیس جمهوری خدوم، صادق و شایسته برای ایرانیان عزیز فراهم گردد.

سید طاها علوی

ارسال نظرات