۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۸۲۱۸۷

جریان‌شناس‌بودن امام خمینی، رمز جمع میان نظریه‌پردازی و مجاهدت اجتماعی

جریان‌شناس‌بودن امام خمینی، رمز جمع میان نظریه‌پردازی و مجاهدت اجتماعی
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نشست جریان‌شناسی در علم و فرهنگ و رونمایی از کتاب روش‌شناسی جریان‌شناسی، به تحلیل شخصیت جامع حضرت امام خمینی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در نشست جریان‌شناسی در علم و فرهنگ و رونمایی از کتاب روش‌شناسی جریان‌شناسی، به تحلیل شخصیت جامع حضرت امام خمینی پرداخت که چگونه ایشان در عین نظریه‌پرداز بودن، مصلح و مجاهد اجتماعی نیز هستند.

خسروپناه دراین‌باره گفت: حضرت امام خمینی، یک نظریه‌پرداز مجاهد مصلح اجتماعی بود. بعضی نظریه‌پردازان مجاهد و مصلح اجتماعی نیستند. صرفا نظریه‌پرداز هستند. مثل بسیاری از افراد را در حوزه علمیه و دانشگاه می‌بینیم که نظریه‌پرداز هستند؛ نظریه‌پرداز اسلامی هم هستند، ولی مجاهد و مصلح اجتماعی نیستند. بعضی‌ها مجاهد و مصلح اجتماعی هستند ولی نظریه‌پرداز نیستند.

وی افزود: امام نظریه‌پرداز بود نظریه ولایت فقیه را داشت؛ نظریه دخالت عنصر زمان و مکان را در فقه داشت؛ نظریه خطابات قانونیه را داشت؛ چندین نظریه را امام دارد. از طرف دیگر، یک مجاهد و مصلح اجتماعی هم بود.

خسروپناه تاکید کرد: سوال این است چطور بعضی از شخصیت‌ها نظریه‌پرداز مجاهد اجتماعی می‌شوند؟ به نظر من امام جریان‌شناس بود که این دو تا را با هم جمع کرد. یعنی شما اگر کتاب کشف الاسرار امام را ببینید و مطالعاتی که خواص می‌گویند که درباره‌ی تمام جریان‌های عصر خودش دارد و حتی در خطابات قانونیه که در دو سه کتاب اصولیش بدان پرداخته کاملاً مشخص است یک نگاه جریان‌شناسانه دارد. به مسائل سیاسی نگاه جریان‌شناسانه دارد و به مسائل فرهنگی نگاه جریان‌شناسانه دارد. اینکه برای کدام مرحوم پیام بدهد یا ندهد، این منشاءاش نگاه جریان‌شناسانه است.

وی ادامه داد: البته امام یک جریان‌شناس کتابخانه‌ای نبود؛ میدانی هم بود. ارتباط مستقیم با میدان تحقیق، برای هر محققی بسیار مهم است. یک کسی می‌خواهد جریان تصوف را در جهان اسلام بشناسد علاوه بر اینکه کتاب‌ها را بخواند، باید برود در عیدگاه‌های شریف در پاکستان و هندوستان، در مراکز علوی‌ها و غیر علوی‌ها در ترکیه، خانقاه‌ها در ایران. تا نرود و از نزدیک نبیند نمی‌تواند جریان‌شناس تصوف بشود. امام، زمان مرحوم مدرس مجلس شورا می‌رفت. در مجالس و جلسات مختلف حضور پیدا می‌کرد. لذا جریان‌شناسی امام سبب شد که امام نظریه‌پرداز مجاهد و مصلح اجتماعی بشود و این دو تا را با هم جمع کند. اثرگذار هم بود که ملاحظه می‌فرمایید به انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی منجر شد.

گفتنی است، کتاب «روش‌شناسی جریان‌شناسی به‌مثابه نظریه-روشی میان‌رشته‌ای» به قلم علی ابراهیم پور و با مقدمه حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی، به‌عنوان اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزه علمیه قم، در 456صفحه رقعی با تیراژ 500نسخه و با قیمت 95هزارتومان به‌ همت انتشارات کتاب طه راهی بازار نشر شده است و جلسه رونمایی آن در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در 12خرداد1400 برگزار شد.

ارسال نظرات