۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۸۲۲۵۴
واکنش آیت الله اعرافی به اهانت یکی از نامزدها به تحصیلات کلاسیک حوزوی؛

حوزه فراتر از نام و نشان و مدرک به تولید علم می پردازد/ بدون اطلاع سخن نگویید

حوزه فراتر از نام و نشان و مدرک به تولید علم می پردازد/ بدون اطلاع سخن نگویید
امام جمعه قم نسبت به اهانت یکی از نامزدهای انتخابات به تحصیلات کلاسیک حوزه واکنش نشان داد و گفت: از کسانی که این سخنان را می گویند می خواهیم بدون اطلاع سخن نگویند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی امام جمعه قم در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه قم نسبت به اهانت یکی از نامزدهای انتخابات به تحصیلات کلاسیک حوزه های علمیه واکنش نشان داد و با اشاره به پیشینه و سابقه درخشان حوزه های علمیه گفت: از کسانی که این سخنان را می گویند می خواهیم بدون اطلاع سخن نگویند و پیشینه حوزه های علمیه را مورد مطالعه قرار دهند و نام های بزرگ را مرور کنند تا بدانند حوزه یعنی چه و پایگاه علم و دانش به چه معنا است.

وی با تأکید بر اینکه علوم و دانش ها از بستر حوزه های علمیه نشر پیدا کرده است، ادامه داد: ما برای دانشگاه احترام قائل هستیم، اما نسل امروز باید نسبت به پیشینه حوزه های علمیه آشنایی پیدا کند.

حوزه فراتر از نام و نشان و مدرک به تولید علم می پردازد

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مبانی تمدن اسلامی از سوی حوزه های علمیه نظریه پردازی شده است، خاطرنشان کرد: حوزویان هیچگاه برای مدرک ارزش قائل نبودند و فراتر از نام و نشان و مدرک به تولید علم می پرداختند؛ بیگانگان هم این موضوع را فهمیدند و از همین جهت حوزه ها را محدود کردند.

وی به تئوری سازی و نظریه پردازی حوزویان اشاره کرد و با بیان اینکه فقه ما بر پایه مبانی عقلی و عقلایی و کارشناسی های درست استوار بوده و از تحول های علمی استقبال می کند، گفت: بوعلی سینا، شیخ بهایی، خوارزمی و فقهای بزرگی همچون کلینی، صدوق، محقق حلی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی و شیخ نراقی و شهید صدر و شهید مطهری معماران فرهنگ و تمدن اسلامی بوده اند و همه آنها در حوزه های علمیه رشد یافته اند.

امام جمعه قم با بیان اینکه ما نقدها را می پذیریم و نمی گوییم نقدی به ما وارد نیست، ابراز کرد: اندیشه های حوزه امروز در سراسر دنیا مطرح بوده و عمق پیدا کرده است؛ در کنار همه این موارد، حوزه ها همواره جای اخلاق و ادب بوده است و به بیان دیگر «آخوند» به معنای هضم در مردم، نوکر مردم و محو در خدمت به مردم است؛ حوزه علمیه همواره سازنده انقلاب های بزرگ و نهضت های بزرگ بوده است.

وی در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه قم مقدسه ضمن گرامیداشت دهه مبارک کرامت و با تبریک روز دختر به همه دختران ایران اسلامی به روز جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی درست برنامه ریزان، شاهد رشد و اعتلای کشاورزی و دامداری باشیم.

برای پیشرفت راهی جز مشارکت قوی و حداکثری در انتخابات نداریم

آیت الله اعرافی به روز انتخابات در 28 خردادماه 1400 اشاره کرد و گفت: جمعه آینده یک روز بزرگ و تاریخی برای ملت ایران است و تردید نکنید که نگاه اولیای الهی به شما ملت است تا ببینند چگونه از این آزمون بیرون می آیید؛ بدون شک چشم مستضعفان و محور مقاومت به حضور قوی شما در عرصه انتخابات است؛ تردید نکنیم که حتی یک رأی در اقتدار ملت ایران و گشایش کارها و پیشرفت کشور اثر دارد.

وی اضافه کرد: ممکن است نقدهایی مطرح شود و اگر منصفانه نگاه کنیم راهی برای پیشرفت ما جز مشارکت قوی در انتخابات وجود ندارد؛ ما همه اشکالات را می پذیریم، اما باید بدانیم ایران در پرتو انقلاب قله های بلندی را فتح کرده است؛ بخاطر گرانی ها نمی توان دستاوردهای با شکوه علمی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را نادیده گرفت.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مشکلات موجود ناشی از ضعف مسؤولان است و نباید آن را به پای اصل انقلاب دانست، مطرح کرد: البته مشکلات موجود قطعی است، اما باید دانست ایران اسلامی علی رغم همه مشکلات در برابر استکبار جهانی ایستاده است، از این رو باید پرچم دار دفاع از انقلاب اسلامی و مشارکت حداکثری در انتخابات باشیم و بدانیم مشکلات با حضور در انتخابات و گزینش درست قابل حل است.

هیچ عذری برای عدم حضور در انتخابات پذیرفته نیست

وی با اشاره به اینکه امروز هیچ عذری برای عدم حضور در انتخابات پذیرفته نیست، تصریح کرد: انتظاری که از همه ملت می رود این است که به ندای وجدان، شهدا، دین، اخلاق، رهبری و مراجع تقلید پاسخ دهند و هفته آینده انتخاباتی را رقم بزنند که اقتدار ایران را افزایش دهد و زمینه برای حل مشکلات بیش از گذشته فراهم شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: کسانی که در عرصه خدمت به مردم وارد می شوند بدانند امروز از اسناد جامعی همچون بیانیه گام دوم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به زودی از سوی رهبری اعلام خواهد شد، برخوردار هستیم و باید تلاش کنند آنها را عملیاتی کنند؛ امروز کار علمی، فنی، جهادی، انقلابی و مدیریت صحیح می تواند گره ها را باز کند.

وی ادامه داد: امروز مسائلی مانند خانواده، ازدواج جوانان، کاهش جمعیت، افزایش طلاق، خام فروشی، تورم و نقدینگی، عدالت، زیرساخت های اقتصادی، واسپاری کار به مردم و خصوصی سازی با روش های درست، خشکسالی، محیط زیست، جنگل، آلودگی ها، حاشیه نشینی، بازنشستگان، محور مقاومت و دفاع از محرومان و مستضعفان از مسائلی اصلی ما بوده و این عزیزان به جای پرداختن به حاشیه ها باید به این ساحات توجه کرده و گره ها را باز کنند./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
hkvkhv
France
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲
..انتقاد
1
0
hkvkhv
France
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲
این توسعه علم کدام مشکل از مشکلات مردم را حل کرده اعم از مادی ومعنوی
حجی شما طی نزدیک 50 سال جامعه ای بوجود آوردید که بشریت از آن حجالت می کشد مادی را نمیگم معنوی
دزدی جنایت اختلاس ظلم تعدی بیعدالتی کسترده فردی واجتماعی فقر فحشا پدر کشی وفرزندکشی و.....
فقر مادی که به ارمغان آوردید الی ماشا الله است بد بختی ودربدری که عاید مردم کردید
البته البته انواع واقسام جامعه ال ها بای شما نان وآب وقدرت وسفر و و... به ارمغان آورد وتنفر وانزجار مردم از شما را گسترده تر کرد ..وارد جامعه شوید تا دسته گل های به آب داده خود را با چشم ووجودتان حس ومشاهده کنید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
تحول در حوزه ام آرزوست..
1
0