۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۸۲۲۵۸

شرکت در انتخابات ضروری و واجب است

شرکت در انتخابات ضروری و واجب است
حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری گفت: در انتخاب فرد اصلح اگر اطلاع نداریم باید با اهل تقوا و خبره مشورت کنیم، رای دهنده نباید به شعارهای قشنگ و دلربا بسنده کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صفایی بوشهری استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به اخلاق مناظره گفت: اخلاق مناظره یعنی رعایت اسلوب و  راه کارهایی که برخواسته از قرآن کریم و سنت معصومین علیهم السلام است، هدف از مناظره هم تبیین حق و حقیقت از ناحیه هر دو طرف مناظره کننده می باشد.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به کاندیداها چگونه اخلاق مناطره را رعایت کنند، ابراز داشت: نامزدها باید در حین مناظره بردبار باشند، ادب در گفتار را رعایت کنند و نسبت به هم کلمات نامناسب بیان نکنند، مطالب خود را در حین مناظره با آگاهی بیان کنند نه براساس حدس و گمان و شنیده ها و قبل از بیان موضوع تأملی داشته و براساس تعقل سخن بگویند چرا که؛ ممکن است پشیمان شده و مورد سرزنش مردم قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تعصب بی جا و همیّت جناحی نداشته باشند، اذعان کرد: در مناظره رعایت دو اصل تقوا و اخلاص را مد نظر قرار دهند، تقوا و اخلاص، رمز پیروزی است، نامزدهای انتخابات باید آرامش در گفتار و کردار داشته باشند، حرفی نزنند که توأم با غیض و غضب باشد و استرس برای رقبا به وجود نیاورند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: احترام به زمان گقتار طرف مقابل را رعایت کنند، از رذایلی مثل دروغگویی، غیبت از دیگران، حسادت، خودستایی، و تخریب طرف مقابل بپرهیزند، همچنین خودبینی، تکبر نداشته باشد و تهمت به یکدیگر نزنند.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری گفت: نامزد انتخابات نباید منافق باشند یعنی در زبان یک چیز بگوید و در دل به دنبال چیز دیگری باشد، در حین مناظره آبروی یکدیگر را نبرند، برای مناظره یک محیط دوستانه و صمیمانه به وجود بیاورند،قصد تسلط قهرآمیز بریکدیگر نداشته باشند و به دنبال تبیین شایستگی و اصلحیت خود باشند همچنین نسبت به یکدیگر انصاف داشته باشند، از ناراحتی طرف مقابل بعد از پیروزی نیز احساس خوشحالی نکند.

وی در توضیح و تبیین اخلاق انتخاباتی اظهار داشت: اخلاق انتخاباتی یعنی انتخابات براساس ارزش های الهی باشد، مطابق با فرآوردهای اخلاقی صورت بگیرد که منتخبین در قبال انتخابات مسئولیت اخروی دارند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نامزدها نباید وعده های دروغ و بالاتر از توانایی خود بدهند، عنوان کرد: تظاهر به آنچکه توانایی  آن را ندارند، نکنند و به وعده هایی که توان انجام آن را ندارند ندهند، در کارشان به اصل توکل به خدا توجه کنند، همچنین در فعالیت هایشان به اصل توکل به خدا توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه محبوبیت کاذب برای خوشان ایجاد نکنند، خاطرنشان کرد: محبوبیت از نظر قرآن دو چیز است، ایمان و عمل صالح، محبوبیت کاذب ماندگار نیست، مردم دقت کنند نامزد اصلح باید ولایتمدار باشند، نامزدهای انتخاباتی هدفشان تقویت ولایت و خود را به انقلاب متعهد بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری ابراز داشت: نامزد انتخابات باید صدق در نیت داشته باشد و به دنبال نجات مردم از بن بست های فرهنگی باشد، نامزدها بدانند عندالله مسؤولیت دارند، حقیقت پذیر باشند اگرچه پذیرش حقیقت به ضررشان باشد و عوام فریبی نکنند، به دنبال خدشه زدن به حیثیت دیگری نیز نباشند.

وی با اشاره به انتخاب فرد اصلح بر اساس بینش صحیح و بصیرت اظهار داشت:ملت شریف ایران باید با بصیرت و آگاهی در انتخاب شرکت کنند و انتخابشان براساس تقلید کورکورانه و جهل نباشد، در انتخاب انگیزه الهی را مد نظر قرار دهند و براساس حزب و جناح و قومیت رای ندهند.

 این استاد حوزه علمیه افزود: براساس حب و بغض افراد را انتخاب نکند، چرا که؛رای به غیر اصلح یعنی خیانت به امانت؛ آرای ما امانت الهی است، در انتخاب کردن باید چشممان به آخرت باشد قطعاً در آخرت از ما سوال می شود.

وی با بیان اینکه در انتخاب فرد اصلح اگر خودش اطلاع ندارد باید با اهل تقوا و خبره مشورت کند، اذعان داشت: رای دهنده نباید ظاهر بین باشد یعنی به شعارهای قشنگ و دلربا بسنده نکند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه  وضعیت موجود یا با بی تدبیری یا با عملکرد اجانب به وجود آمده است، بیان کرد: اینکه کسی بگوید چون وضیعیت مناسب نیست پس رای نمی دهم یا رای سفید بدهد، مشکل مملکت حل نمی شود، همۀ باید آگاه باشند که اصل انقلاب و ولایت فقیه مشکلی ندارد و بدانند با شرکت نکردن مورد سوال و بازخواست در مقابل پیشگاه الهی قرار می گیریند.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: اگر در انتخابات اشتباه کنیم یا اصلا شرکت نکنیم خاطر حضرت حجت را مکدر کرده و خون شهدا پایمال می شود، شرکت هر کسی در انتخابات ضروری و واجب است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
گفت : من رای نمیدم.....
گفتم : تو رای میدی.
گفت : باور کن رای نمیدم
گفتم : باور میکنم ، تو رای میدی
گفت : من اصلا جمعه پای صندوق نمیرم که رای بدم
گفتم : میدونم پای صندوق نمیری ، ولی رای میدی!
گفت : چطوری ممکنه پای صندوق نرم ولی رای بدم؟
گفتم : وقتی پای صندوق نری ، داری رای میدی ؛
↩️به مریم رجوی ،
به داعش ،
به ترامپ و بایدن ،
به رضاپهلوی ،
به نتانیاهو ،
به بن سلمان ،
به بی بی سی ،
به من و تو ،
به پژاک ،
به طالبان ،
به کومله ،
به دمکرات ،
به لیبرالهای غربزده نوکر کدخدا ،
به قاتلین حاج قاسم ،
به منافقین کمپ لیبرتی و تیرانا،
به 160 شبکه فارسی زبان که چند ماهه تو گوش تو میخونند ؛ رای بی رای،
به همه بدخواهان و دشمنان تو و خانوادت ،
به اونهایی که چشمشون دنبال خاک تو ، نفت تو ، ناموس تو ، سرزمین تو و خون توست
در واقع داری رای میدی خوبم رای میدی.
0
0