۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۸۲۲۹۲
حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی مطرح کرد؛

صداقت با مردم و شجاعت در مقابل دشمن؛ دو ویژگی نامزد با اخلاق

صداقت با مردم و شجاعت در مقابل دشمن؛ دو ویژگی نامزد با اخلاق
استاد حوزه و دانشگاه مردم داری را ملاکی مهم برای نامزد اصلح دانست و گفت: کسانی که در کوران حوادث تنها ناظر بدبختی‌های مردم بودند، نمی‌توانند مسئولان خوبی برای کشور باشند.
 
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،  وبینار پرسمان سیاسی با محوریت انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع مشارکت حداکثری و اخلاق انتخاباتی با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسلمین هادی حسین خانی استاد حوزه و دانشگاه در دفتر ستاد فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی در این جلسه با اشاره به ضرورت بحث اخلاق انتخاباتی، گفت: در دموکراسی غربی صلاحیت‌های خاصی مد نظر است که ملاک آن وابستگی های حزبی است اما در جمهوری اسلامی علاوه بر کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی نیز برای نامزدها لازم است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر مسئولی اخلاق بدی داشته باشد و معتقد باشد که میتواند جیب خود را از بیت‌المال پر کند به جامعه آسیب خواهد زد بنابراین اخلاق و عقیده برای مسئولان مسئله شخصی نیست چرا که مستقیماً روی جامعه تاثیر می گذارد.

وی شجاعت سیاسی و عقیده درست را از ویژگی‌های لازم کاندیداهای ریاست جمهوری دانست و افزود: اگر کاندیدهای ریاست جمهوری در مقابل تشر های خارجی شجاعت کافی را نداشته باشدند، نمی‌توانند مورد اعتماد مردم قرار بگیرند.

حجت الاسلام حسین خانی مسئله اخلاق را در نظام اسلامی حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: فضای اخلاقی نامزدها به بدنه جامعه سرریز می‌شود و وقتی فردی آبروی دیگران را در جایگاه نامزد ریاست‌جمهوری می‌برد، هواداران او نیز پشت سرش حرکت می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر رعایت ملاحظات اخلاقی، ابراز کرد: مسئولان با رعایت اخلاق می‌توانند سرمنشأ خوبی برای مردم جامعه باشند چراکه آحاد مختلف جامعه اخلاق مسئولین را مورد توجه قرار داده و از آن الگو برداری می کنند.

وی با بیان اینکه نگرش نامزدها نسبت به اخلاق می‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب آنها باشد، ادامه داد: اگر نامزدی به مسئله مهم اخلاق توجه نداشته باشد شایستگی انتخاب شدن را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی گفت: مهمترین اصل برای فعالیت‌های انتخاباتی نیت و انگیزه افراد است؛ امام خمینی تاکید دارند که انتخابات یک امتحان الهی است که افراد صالح را از غیر صالح جدا میکند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از مسائل که بسیار دارای اهمیت است این است که افراد انگیزه خود را در فعالیت‌های انتخاباتی رضایت خداوند قرار دهند؛ اگر انگیزه حل شود بسیاری از مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی قدرت طلبی برخی از نامزدها را ریشه بداخلاقی آن‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: قدرت طلبی یکی از آفاتی است که ممکن است دامنگیر نامزدهای انتخاباتی شود؛ برخی برای اینکه به قدرت برسند دست به هر بی اخلاقی میزنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی ابراز کرد: هواداران نامزدها نیز باید توجه داشته باشند که اگر به دنبال قدرت طلبی و رسیدن به جایگاه از طریق نامزد مورد حمایت هستند، دچار این آفت بسیار بزرگ شده و باید به دنبال اصلاح باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت اخلاق در نگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: حتی افراد انقلابی نیز از داشتن انگیزه های غیر الهی در انتخابات مصون نیستند؛ گاهی برای انسان مشتبه می‌شود که با چه انگیزه ای فعالیت انتخاباتی انجام می دهد؛ به همین دلیل همواره باید به دنبال تشخیص نشانه های الهی بودن فعالیت خود باشد.

وی بیان کرد: یکی از نشانه هایی که طریق آن می توان به اخلاص در فعالیت‌های انتخاباتی پی‌برد این است که فرد اگر کسی بهتر از خود را شایسته قبول مسئولیت ببیند به راحتی کنار برود و میدان را برای او باز کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی افزود: اگر کاندیدای مورد حمایت ما دچار بد اخلاقی شد و به راحتی توانستیم او را کنار بگذاریم و به دنبال فرد اصلح برویم، نشان می دهد که به اخلاق اسلامی در انتخابات پایبند هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی دیگر از نشانه ها، برای تشخیص اخلاص در فعالیت‌های انتخاباتی این است که بر اساس وظیفه وارد شده و در قبال حمایت از کاندیدای اصلح توقعی برای رسیدن به پست و مقام نداشته باشیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص حفظ ارزشهای نظام در تبلیغات انتخاباتی، عنوان کرد: در مناظرات گذشته مشاهده کردیم که برخی برای کسب رای قشر خاکستری هرچه به ذهنشان می‌رسید را بیان می‌کردند و برای جلب توجه عده ای خاص ارزشهای اسلام و انقلاب را زیر پا می‌گذاشتند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی با بیان اینکه بد اخلاقی نامزدهای انتخاباتی سبب شاد شدن دشمنان می شود، ابراز کرد: برخی در صحبت‌های خود مسائلی را مطرح می‌کنند که این مسائل بلافاصله در رسانه های غربی دنبال می شود؛ در چنین مواردی کاندیدا باید نسبت به عملکرد خود شک کند و در صورت اشتباه، راه اصلاح را در پیش بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه پرهیز از به طمع انداختن دشمن را یکی از ویژگی های اخلاق انتخاباتی دانست و افزود: برخی می گویند به دلیل عملکرد بد مسئولان گذشته، در انتخابات شرکت نمی کنند، باید بدانند که شرکت نکردن آنها سبب طمع دشمن به کشور می شود.

وی تحکیم مواضع عزت آفرین عاقلانه و حکیمانه انقلاب اسلامی را از ویژگی های شعار تراز دانست و گفت: مبادا به کسانی که خارج از این مرزها زمین نشسته اند، چراغ سبز نشان دهیم؛ برخی از کاندیداها برای جمع آوری رای از افرادی اسم می آورند که سابقه تقابل با نظام را داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی گفت: جامعه اخلاق مدار می تواند نامزد انتخابات را متخلق به اخلاق کند، همانطور که نامزدها هم می‌توانند ارزش های اخلاقی را به بدنه جامعه انتقال دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت صیانت از عزت ملی و تقویت مواضع کشور در جریان تبلیغات انتخاباتی، عنوان کرد: در دوره های قبلی انتخابات برخی از کاندیداها به گونه ای صحبت می‌کردند که انگار کشور ما یک کشور بسیار ضعیف است، خزانه ها را خالی جلوه می دادند و آبروی کشور را در معرض خطر قرار می دادند، در حالی که باید در انتخابات ظرفیت‌ها را بروز داده و سبب ایجاد آبرو برای کشور شد.

وی صداقت را دیگر خصوصیت لازم اخلاقی برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دانست و افزود: برخی از کاندیداها صداقت ندارند و شعارهایی را بیان می‌کنند که به آنها اعتقاد ندارد؛ به عنوان مثال کسی که هیچ وقت از زنان در تیم خود استفاده نکرده و به آن ها اعتقاد ندارد، شعار به کارگیری بانوان را مطرح می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه مطابقت شعار با عملکرد سابقه کاندیدا می تواند ملاک صداقت او باشد، عنوان کرد: وعده هایی که مغایر با قانون هستند، غیرعملی است و کسی که وعده غیر عملی می دهد، نمی تواند صادق باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دادن وعده های بدون پشتوانه با اخلاق انتخاباتی ناسازگار است، اظهار داشت: وعده های بدون پشتوانه سبب دلسردی مردم و بدبینی آنها نسبت به نظام می‌شود.

وی با انتقاد از ظاهر سازی ها و نمایش های برخی از کاندیداها در خصوص صفاتی که در آنها نیست، ابراز کرد: برخی به دنبال آن هستند که خود را ساده زیستن نشان دهند در حالی که واقعیت زندگی آنها هیچ ارتباطی با این صفت ندارد.

وی عدم اسراف در تبلیغات انتخاباتی را یکی دیگر از نشانه‌های کاندیدای اصلح دانست و افزود: استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخاباتی حرام و نادرست است حتی اگر وضعیت مالی کاندیدا خوب باشد او حق ندارد از اموال خود در این راه اسراف کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی صداقت در بیان آمارها را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی کاندیداها دانست و ابراز کرد: کاندیداها باید با کمال صداقت و با آمارهای دقیق با مردم صحبت کنند، نباید به خاطر سیاه‌نمایی آمارهای غیر واقعی ارائه کرد و یا برای رای آوری وعده های غیر ممکن داد.

وی یکی از صفات لازم اخلاقی برای کاندیدا های ریاست جمهوری را شجاعت عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی باید وارد صحنه انتخابات شوند که از تشر دشمن نترسند و در مقابل تهدیدها ایستادگی کند؛ شجاعت یکی از ویژگی های مشترک امام خمینی و مرحوم مدرس بود و نامزدها نیز باید سعی کنند این ویژگی را در خود تقویت کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص شناسایی نامزدهای با اخلاق، گفت: پس از تشخیص معیارهای کاندید با اخلاق باید این معیارها را بر کارنامه شخص تطبیق دهیم تا با اخلاق بودن یا نبودن او را دریابیم؛ در همین دوران تبلیغات انتخاباتی نیز چنین امری امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در در زمان رقابت انتخاباتی میان آیت الله خامنه ای و رقیبان ایشان بی اخلاقی خاصی صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: برای فهم علل بی اخلاقی ها باید به انگیزه افراد توجه کنیم؛ اگر انگیزه برای ورود در عرصه انتخابات الهی نباشد، حتماً با بی اخلاقیها همراه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی مردم داری را یک ملاک مهم برای نامزد اصلح دانست و گفت: کسانی که در خانه های مجلل آرامیده و در کوران حوادث تنها ناظر بدبختی‌های مردم بودند، نمی‌توانند مسئولان خوبی برای کشور باشند چرا که ممکن است به سادگی انقلاب را به اجانب بفروشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از ریزش ها در خصوص مشارکت در انتخابات مربوط به بد اخلاقی ها صورت گرفته در دوره قبل است، عنوان کرد: با این حال همه ما باید از فرصت رای دادن خود استفاده کنیم چرا که در برابر خود، خدای متعال و مردم مسئول هستیم.
ارسال نظرات