۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۸۲۳۲۷
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

لزوم حفظ کرامت و پرهیز از تحقیر و تمسخر در برنامه های انتخاباتی

لزوم حفظ کرامت و پرهیز از تحقیر و تمسخر در برنامه های انتخاباتی
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: ارائه برنامه و پرهیز ازسخنانی مثل مدرک تحصیلی با هدف تمسخر و تحقیر از جانب داوطلبین انتخابات ضروری است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح شنبه در مراسم خطبه خوانی خادمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به کرامت انسان در آیه ۷۰ سوره اسرا گفت: معنای کرامت، ارجمندی و بزرگ منشی است و کریم به کسی می‌گویند که همه فضیلت‌های ستودنی را دارا باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه خداوند، ملائکه، قرآن و انسان با صفت کریم ذکر شده‌اند، گفت: خداوند متعال با کریم دانستن انسان، او را بر دیگر مخلوقات برتری داد و سایر موجودات را در اختیار او گذاشت.

وی با اشاره به ارزشمند بودن کرامت گفت: این کرامت مختص به هیچ گروهی نیست و همه انسان‌ها می‌توانند این صفت را به فعلیت برسانند و خلیفه خدا شوند و یا اینکه با نابودی این صفت به مقام حیوانات و پایین‌تر تنزل پیدا کنند.

حجت الاسلام مروی افزود: انبیا و اولیا الهی بر اساس اراده خدا مأمور هستند که این صفت و فضیلت اخلاقی را در انسان‌ها مقام فعلیت برساند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مبتنی بودن همه ارزشهای اخلاقی بر مسئله کرامت گفت: ما برای رسیدن به سایر فضیلت‌های اخلاقی در جامعه نیاز داریم که صفت کرامت را در جامعه احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه گناه از بین برنده کرامت انسان است، گفت: به فرموده امیرالمومنین علیه السلام انسان شرافتمند نفس خود را به وسیله گناه خوار و ذلیل نمی‌کند و هر جامعه‌ای که که با کرامت باشد اسیر و تصمیم ظلم و ستم نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: ظالمین نمی‌توانند بر جامعه با کرامت غلبه کنند و برای تسلط بر یک جامعه، ابتدا آنها را ذلیل و خوار می‌کنند و با شکستن اعتماد به نفس و عزت نفس آنها کرامت آنها را از بین می‌برند.

وی ادامه داد: فرعون نیز مردم را تحقیر کرد و کرامت آنها را از بین برد و به فرموده قرآن با استخفاف مردم بر آنها تسلط یافت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: اهل بیت علیهم السلام، اساس کرامت هستند و خداوند با فرستادن پیامبران و ائمه اطهار، کرامت انسان‌ها را به فعلیت رساند لذا در زیارت جامعه کبیره اهل بیت علیهم السلام به عنوان اصول کرامت و کرم معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به کرامت امام رضا علیه السلام گفت: ایشان حتی غلامان و خادمان را بر سر سفره طعام می‌نشاندند و کرامت آنها را در عمل حفظ می‌کردند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کریم کسی است که دیگران را دست خالی رد نمی‌کند و حضرت معصومه سلام الله علیها نیز با لطف خود این حکومت اسلامی را در سایه مجاهدت تربیت یافتگان این مکتب حفظ نمودند.

وی با اشاره به لزوم حفظ کرامت مردم از جانب حکومت گفت: وظیفه حکومت است که مردم بتوانند در سرنوشت خودشان دخیل باشند و نظام جمهوری اسلامی ایران این شرایط را در حوزه‌های مختلف فراهم آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: نجابت، عزت نفس و کرامت مردم باید توسط حکومت قدر دانسته شود و همچنین مردم باید از کرامت خود در تعیین سرنوشت صیانت کنند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: عدم شرکت در انتخابات دشمنان را به طمع ورزی برای ذلت ایران حریص می‌کند و اگر در این انتخابات حاضر نشویم کشور و میهن خود را تضعیف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این کشور سرزمین امام رضا علیه السلام است است پس باید الگوی ادب و اخلاق در گفتگو باشد و همه اشخاص برای خدمت در زمینه‌های مختلف تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به لزوم مبارزه با رانت خواری و فساد گفت: هواداران نیز باید مرزهای اخلاق را رعایت کنند و در تبلیغات برای خدا کار کنند و از تمسخر و امور غیر اخلاقی پرهیز نمایند.

وی افزود: مرزهای انتقاد و مرز تحقیر و تمسخر واضح است لذا داوطلبین ریاست جمهوری باید به ارائه برنامه بپردازند و با سخنانی مثل مدرک تحصیلی سایر داوطلبین به تمسخر و تحقیر یکدیگر نپردازند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر جامعه‌ای که که فضای تحقیر و تمسخر را با انتقاد در هم بیامیزد، جامعه‌ای مرده است و خداوند از اموری که حق الناس است گذشت نمی‌کند لذا رعایت اخلاق و کرامت در گفتگوها لازم است.

ارسال نظرات