۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۶۸۲۳۷۴

مناظره باید بصیرت افزا باشد

مناظره باید بصیرت افزا باشد
حجت الاسلام محمودی خراسانی گفت: نامزدها باید انگیزه الهی از مناظره داشته باشند و هدف از مناظره کمک به بینش و بصیرت آحاد جامعه باشد

حجت الاسلام محمد محمودی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اخلاق در مناظرات گفت: با مراجعه به اسناد و منابع دینی و قرآنی به این مسأله واقف می شویم که مناظره در سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، یک جایگاه برجسته داشته و سیره آن بزرگواران بر این بوده که خود را در معرض افکار عمومی و مخاطبین قرار می دادند تا مردم و کسانی که می خواهند از حقائق آشنا شوند، بتوانند سؤال های خود را با اولیاء(ع) مطرح کنند.

وی با اشاره به کتاب الحتجاج طبرسی ابراز داشت: افراد مختلفی از مذاهب و ادیان مختلف با پیامبر(ص) و ائمه(ع) خصوصاً با امام صادق علیهم السلام در قامت یک مناظره گر به گفت و گو می پرداختند، علاوه بر این مطلب ائمه(ع) شاگردانی را برای مناظره و رفع شبهات مردم تربیت و انتخاب می کردند.

حجت الاسلام محمودی خراسانی با بیان اینکه مناظره یک کار پسندیده و لازم و ضروی است، عنوان کرد: مناظره به انتخاب صحیح و آگاهانه افراد کمک می کند و منشاء دینی نیز دارد؛ باید در مناظره بایدها و نبایدها ملاحظه شود، در مناظه باید هدف الهی داشت.

پژوهشگر و محقق حوزه با اشاره به بصیرت افزایی افراد اظهار داشت: نامزدها باید انگیزه الهی از مناظره داشته باشند و هدف از مناظره کمک به بینش و بصیرت آحاد جامعه باشد،سیره پیامبر و اهل بیت علیهم الاسلام بر رشد و بصیرت افزایی مردم بود نه فخر فروشی بر رقبا، مناظره را باید در محضر خدا دانست، عالم در محضر خداست مناظره کننده باید خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بداند.

وی با بیان اینکه اولویت ها باید رعایت شود، اذعان کرد:  مناظره به گونه ای انجام شود که به امور مهم پرداخته، نه اینکه مباحث غیر ضروری مطرح شود، به مسائل مهم کشور و مشکلات مردم باید پرداخت چرا که؛ اگر غیر از این شیوه و روش بکار رود، در واقع هزینه و وقت به هدر رفته و فایدۀ چندانی نخواهد داشت.

حجت الاسلام محمودی خراسانی در پایان با بیان اینکه در مناظره باید از منّیت خودداری کند، خاطرنشان کرد: در مناظرات باید کارنامه و برنامه افراد بیان کرد اما در معرفی و پرداختن به برنامه نباید از منیّت و کبر و غرور استفاده شود.

ارسال نظرات