۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۸۲۴۶۱
آیت الله رئیسی:

می‌توانیم وضعیت کشور را متحول کنیم/ در موضوعات مختلف برنامه داریم

می‌توانیم وضعیت کشور را متحول کنیم/ در موضوعات مختلف برنامه داریم
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما مسائل کشور را می‌شناسیم و راهکار را بلدیم و به‌لطف خدا می‌توانیم؛ با توکل بر خدا و دست توانای مردم و جوانان وضعیت را متحول خواهیم کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما، طی سخنانی درباره مبارزه با فساد اظهار داشت: محور تحولی که باید ایجاد شود و ضرورت دارد، اجرای عدالت است و اجرای عدالت باید در همه سطوح صورت بگیرد؛ در این صورت جلوی فساد گرفته می‌شود. عدالت باید در تمام سطوح اجرایی کشور اجرا شود و باید به‌گونه‌ای عمل شود که مردم آن را احساس کنند.

وی با بیان اینکه اگر از مردم درباره فساد پرسیده شود؛ زمین‌خواری، قاچاق و مفاسد بانکی و رانت‌خواری را فساد می‌دانند، افزود: بسیاری از امتیازاتی که دولت می‌خواهد به بخش خصوصی واگذار کند، باید شدیداً بررسی شود و مورد مراقبت بگیرد تا مشکلی ایجاد نشود. مسئله پرداخت تسهیلات در کشور واقعاً مشکل دارد و سازوکارها در بانک‌های عامل و نظارت‌های بانک مرکزی باید کارآمد باشد، راهکار این مسئله نیز شفافیت است؛ یکی از مشکلات جدی کشور فقدان شفافیت است که اگر شفافیت اجرا شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت: سامانه‌ها باید به‌هم لینک بشوند و می‌بایست بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات باهم مرتبط بشوند تا یک سامانه فعال داشته باشیم و نظارت کاملی بر ارز و کالا و واردات و صادرات صورت بگیرد. آقایان تا الآن به اهمیت این موضوع پِی نبرده‌اند؟ کسی نیست که به این پِی نبرده باشد و خوشبینانه می‌گوییم است که می‌خواستند انجام بدهند ولی، چرا صورت نگرفته است؟ اگر این سامانه ایجاد و دستگاه‌ها باهم مرتبط شود، فساد از بین می‌رود و دست مفسدین از این عرصه‌ها قطع شد.

آیت الله رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌هایی که در کشور داریم، بحران بی‌اعتمادی است که باید حل و به اعتماد به دولتمردان تبدیل شود؛ یکی از راهکارها برای این شفافیت است.

وی هم‌چنین اظهار داشت: در کشور تعارض منافع وجود دارد و مثلاً یک فرد در بخش مسکن مسئولیت است و خودش هم پیمانکار است؛ عنصر فساد و رانت‌خوار باید کنار گذاشته شود و کسی که منافعی دارد نباید به نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برود، ما بنا داریم عناصر مشکل‌ساز را کنار بگذاریم. افرادی بودند که در نظام بانکی متخلف بودند و با آن‌ها برخورد شد ولی بانک مرکزی نظارت نکرد و ما دیدیم که در بانک مرکزی فساد وجود دارد؛ 25 نفر از کسانی که وظیفه نظارت را به‌عهده داشتند دستگیر شدند. جلوی کسی که باید درباره اعطای تسهیلات نظارت می‌کرد، جعبه سکه گذاشته شد و او هم برگه ارائه تسهیلات را امضا کرد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره قاچاق کالا گفت: کالایی که صادر می‌شود باید مورد پیگیری قرار بگیرد تا ارز آن به کشور بازگردد؛ یک راه این است که وارد موضوع شویم و با متخلفین برخورد کنیم ولی مسئله این‌گونه حل نمی‌شود چون باید منبع ارز و پول کنترل و رهگیری شود و این مهم با فعال‌سازی سامانه‌ها شدنی است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: وقتی دولت و مجلس و سایر دستگاه‌ها می‌خواهند در موضوعی تصمیم‌گیری کنند، باید عواقب آن تصمیم را بسنجند؛ به‌عنوان مثال مسئله ارز 4200تومانی یعنی شروع پرونده‌های فساد و پروندهای بسیاری در این زمینه در قوه قضائیه وجود دارد. اگر ضرورت دارد که از این‌قبیل کارها در کشور انجام بگیرد، بشود ولی باید نظارت متناسب با آن هم تعریف شود تا کالا به سفره مردم بیاید. قرار بود دولت ارز 4200تومانی بدهد ولی قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزایش نیابد ولی دلال‌ها پول و سود بردند و این مسئله نظارت جدی می‌طلبد.

می‌توانیم وضعیت کشور را متحول کنیم/ در موضوعات مختلف برنامه داریم

وی ادامه داد: شأن دولت هدایت و حمایت است و باید از کشاورز حمایت و به او تسهیلات داده شود و محصول او خریداری تضمینی شود تا ضرر نکند؛ فعال‌سازی اقتصاد روستا یعنی فعال کردن یک مجموعه تولیدی عظیم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت: اگر خرید تضمینی انجام نشود، دولت باید فردا با دلار آن محصول را وارد کشور کند؛ چند بار در کشور جشن استقلال تولید گندم را گرفتیم؟ به حدی رسیده بودیم که استقلال داشتیم و اما چرا امسال باید چند میلیون تن گندم وارد کنیم؟ با نگاه سیاست‌گذاری دقیق و با نظارت می‌توان این مسئله را پیش برد و اگر دولت شأن نظارتی خود را نسبت به کشاورزی، کالا و روند تولید و تأمین تا مصرف ایفا کند و سامانه‌ها فعال شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

آیت الله رئیسی در ادامه گفت: اکثر دستگاه‌های نظارتی در کشور پسینی هستند نه پیشینی؛ مثلاً سازمان بازرسی بعد از وقوع یک اتفاق به بررسی می‌پردازد، باید در هر تصمیمی سازوکار نظارت و به سامان رسیدن آن را هم تعیین کنیم.

وی هم‌چنین ابراز کرد: چند سال است که درباره تشکیل دولت الکترونیک سخن می‌گوییم، و چرا تابه‌حال صورت نگرفته است؟ این مسئله نیازمند یک قدرت است و اراده مدیریتی جدی می‌خواهد تا بسیاری از کارها سامان بگیرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری درباره اشتغال و برنامه‌های خود در این‌زمینه تصریح کرد: ایجاد اشتغال در کشور امکان‌پذیر است؛ آمار بیکاران و شبه‌بیکاران 5 میلیون نفر است، این آمار زیبنده کشور نیست و اگر در هر سال یک‌میلیون شغل ایجاد می‌شد، اکنون این وضع را نداشتیم. 70 درصد ظرفیت اقتصادی کشور فعال نیست؛ اقتصاد دریا می‌تواند که فعال شود، سهم اقتصاد دریا در برخی کشورهای اروپایی 50 درصد تولید ناخالص ملی‌شان است، ما 3000 کیلومتر ساحل داریم و سهم آن در اقتصاد کشور، اندک است.

آیت الله رئیسی گفت: مسکن اقتصاد پیشران و مانند یک لوکوموتیو است که دیگر واگن‌ها را به حرکت درمی‌آورد و تولید را فعال می‌کند و حوزه‌هایی مانند لوازم خانگی و علم و فناوری نیز ایجاد شغل می‌کنند.

وی هم‌چنین اظهار داشت: باید فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه کنیم و اینکه بانک‌ها به‌دنبال ارز، خرید زمین، طلا و مسکن بروند و ساختمان‌ها را فریز کنند، مشکل‌ساز است و با نظام مالیاتیِ عادلانه می‌توان این حوزه‌ها را بی‌جاذبه کرد و جذابیت باید به سوی تولید برود. از تولیدکننده 25 درصد مالیات أخذ می‌شود و اگر مردم صلاح دیدند که من خدمتگزار آن‌ها باشم، این 25 درصد باید با شیب ملایم به 10 درصد برسد؛ این مهم نیز باید در سازوکارها رخ بدهد و با سخنرانی و بخشنامه شدنی نیست.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: دانشگاه و دانشجو باید گره‌های صنعت را باز کرده و با صنعت و اقتصاد مرتبط بشوند؛ باید به صنایع مشوق داده شود تا به سمت دانشگاه بیایند و البته این مرتبط شدن هم نباید اسمی باشد و بلکه واقعا مرتبط شود. من سال 1374 رئیس سازمان بازرسی کشور شدم و دیدم که بازرسی‌ها سنتی است؛ با دانشگاه تهران صحبت کردم و اساتید و دانشجویان را با بازرسان مرتبط کردم و نظام بازرسی ما متحول و علمی شد. دانشگاه در دولت آینده نقش اول و مهمی دارد و من برای موضوع این سازوکار دارم.

آیت الله رئیسی در ادامه‌ی این برنامه درخصوص تورم نیز اظهار داشت: نرخ تورم به هیچ‌عنوان قابل قول نیست و مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرده و در این 8 سال زندگی مردم و اقتصاد کشور را دچار مشکل جدی کرده است. ما هدف‌گذاری کردیم که تورم در دو سال نصف شده و بعد هم به سمت یک‌رقمی شدن برود. زنجیره تأمین و نظام توزیع باید اصلاح شود و دلالی‌ها کاهش یابد؛ هم‌چنین باید نظارت جدی بر بازار صورت بگیرد و دولت در این‌زمینه نقش مهمی دارد. نکته دیگر اینکه باید تولید را افزایش بدهیم؛ برای رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصد برنامه داریم.

وی هم‌چنین با بیان اینکه باید الزامات افزایش تولید در نظر گرفته شود و مدیریت نقدینگی نیز امر بسیار ضروری است، تصریح کرد: اگر رشد نقدینگی متناسب با افزایش تولید باشد، نگران‌کننده نیست و مصیبت این است که الان گرفتار آن شدیم و این دو با هم تناسب ندارد و مشکلات عدیده ایجاد کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت کسری بودجه دولت این است که هزینه‌ها زیاد و درآمدها کم است؛ ما برای کاهش هزینه‌های دولت برنامه داریم. افزایش درآمد هم راه دارد؛ در کشور به میزانی که مالیات می‌گیریم، فرار مالیاتی داریم. از کارگر، کارمند و آحاد مردم مالیات گرفته می‌شود و هستند کسانی که کسی که فرار مالیاتی میلیاردی دارد، این موضوع با یک سامانه‌ی هوشمند قابل رصد و رهگیری است و ما برای این مسئله برنامه داریم.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: صادرات غیرنفتی قابل افزایش جدی است؛ سهم ما در تجارت منطقه فقط 2 درصد است و این سهم می‌تواند دو برابر شود که موجب افزایش تولید است؛ اینها منشأ درآمد است و می‌تواند کسری بودجه را پوشش دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص نظر خود دربارهی قیمت بنزین، گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم؛ برخی اخیرا و در این‌روزها شایعاتی علیه بنده مطرح می‌کنند و از مردم می‌خواهم که این مباحث را باور نکنند و البته مردم نظر من را می‌دانند. ما مسائل کشور را می‌شناسیم و راهکار را بلدیم و به لطف خدا می‌توانیم؛ با توکل بر خدا و دست توانای مردم و جوانان وضعیت را متحول خواهیم کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: با اراده جدی و کمک مردم بسیاری از گره‌ها باز می‌شود؛ به ما نسبت می‌دهند که «قصد افزایش قیمت بنزین داریم»، ما چنین قصدی نداریم و قبل هم گفته‌ایم. ممکن است در این 4-3 روز نسبت به بنده شایعات و موارد خلافی شایع شود و مردم نظرات و دیدگاه‌های من را می‌دانند. کارنامه من مشخص است و برای کشور برنامه دارم و اراده‌ام سامان دادن به کسب و کار و سفره مردم است.

وی در پایان اظهار داشت: تمامی آحاد ملت بزرگ ایران بدانند که در لحظه حساسی قرار داریم و می‌توانیم با یک تصمیم وضعیت کشور به سوی اهداف بلند متحول کنیم و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفته‌اند که کشور باید به سمت اجرای عدالت برود و برنامه ما نیز اجرای عدالت خواهد بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
رهبر انقلاب خطاب به مردم ایران : در انتخابات شرکت کنید ، انتخابات متعلق به شماست ، به حرف کسانی که میگویند انتخابات فایده ندارد گوش نکنید آنها دلسوز مردم نیستند
.
1
0