۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۸۲۵۰۳

دام اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان

دام اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان
اصلاح‌طلبان در بسیاری از اظهارنظرهای رسانه‌ای خود، نامزدهای مختلف جریان انقلاب را به عنوان پدیده انتخابات یا برنده مناظرات نامیدند. برخی دیگر از اصلاحاتی‌ها نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار دانستند و رای برخی از نامزدهای جبهه انقلاب را بیشتر از آنچه اعلام می‌شود پیش‌بینی کردند. هدف این تحرکات چیست؟

به گزارش خبرگزاری رسا، اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند در همه ادوار انتخابات برای چند روز پایانی انتخابات برنامه‌های مهمی در نظر گرفته‌اند. رمز گشایی از تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان کار راحتی نیست. سرخوردگی از ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم این جریان را به مرز انتحار سیاسی هم کشانده است و برخی از عناصر تندروی این جریان دستور عدم مشارکت را صادر کرده‌اند. اما برخی از دیگر از اصلاح‌طلبان برنامه دیگری تدارک دیده‌اند.

سرخط عباس عبدی برای اصلاح‌طلبان

عباس عبدی ۱۵ اردیبهشت قبل از آنکه شورای نگهبان اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده را اعلام کند یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت و دو راهبرد را پیش پای اصلاح‌طلبان گذاشت. عبدی در این یادداشت توضیح می‌دهد که اگر نامزد مورد علاقه اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشد، اصلاح‌طلبان می‌توانند به هرکسی که خواستند رای دهند حتی می‌توانند به نامزد اصولگرایی که خطرش کمتر است هم رای دهند. شاید این پیشنهاد را بتوان یک دعوت به مشارکت دانست اما کلیدواژه اصولگرای کم خطر چیزی نیست که بتوان به این سادگی از کنارش رد شد. به نظر می‌رسد یادداشت حسین مرعشی این سرخط را تکمیل می‌کند.

مرعشی: حریف شورای نگهبان نباشیم حرف رقیبمان هستیم

حسین مرعشی پس از اعلام اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان یک یادداشت در روزنامه سازندگی منتشر کرد. مرعشی می‌گوید اگه نمی‌توانیم حریف شورای نگهبان باشیم می‌توانیم حریف رقیبمان باشیم. مرعشی پیشنهاد می‌دهد اگر نامزد مد نظر اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشد، اصلاح‌طلبان کاری کنند که حداقل نامزد مدنظر اصولگرایان رای نیاورد. 

خروجی آنچه عبدی پیشنهاد می‌دهد و مرعشی شفاف‌تر علنی می‌کند در عملکرد برخی فعالان اصلاح‌طلب ظهور و بروز جدی پیدا کرد.

حمایت آشنا از مستند انتخاباتی محسن رضایی

 آشنا در توییتی نوشت مستند انتخاباتی محسن رضایی خوش‌ساخت، مردمی و کم اغراق بود. هشتگ دست مریزاد هم امضای آخر این توییت بود. اگر ساده‌انگارانه از کنار این حمایت رد شویم می‌توانیم حکم به انصاف آقای آشنا یا حتی جوانمردی مشاور سابق روحانی بدهیم اما واکنش محسن رضایی بسیار قابل تامل است.

 رضایی در قبال تعریف و تمجید آشنا توییت زد: جناب آقای آشنا دست از عملیات روانی و ایجاد اختلاف بردارید! اختلاف انگیزی و عملیات روانی که محسن رضایی از آن سخن می‌گوید چیست؟

توییت آشنا در حمایت از فتوایی که بی‌اعتبار شد

طی روزهای گذشته انتشار یک فتوای منتسب به سایت مقام معظم رهبری در خصوص رای به اصلح واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. امیرحسین ثابتی مجری برنامه جهان آرا که از طرفداران سعید جلیلی است تصویر این فتوا را در یک توییت منتشر کرد و نوشت: فتوای مهم رهبرانقلاب که به تازگی منتشر شده است جای هیچ بحث و توضیحی ندارد. آشنا از این توییت ثابتی استقبال کرد و آن را با عبارت «بسیار مهم» بازنشر داد. فردای انتشار متن این فتوا، سایت رهبرانقلاب اعلام کرد این فتوا اعتبار ندارد.

تقدیر آشنا از مستند دوم سعید جلیلی

حسام‌الدین آشنا در توییت دیگری از مستند دوم سعید جلیلی تمجید کرد. آشنا در این توییت نوشت: مستند دوم جلیلی بسیار پیشرفته‌تر از اولی است و از غنای بصری، گفتمانی، تنوع مکانی، زبان اقناعی و کنایه ایجابی به اندازه کافی برخوردار است.

رضایی رای روستائیان را به دست آورده است؟!

فرید مدرسی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب در توییتی نوشت پایگاه رای روستاییان به یاری محسن رضایی آمده و سبد رای کاندیدای اصولگرا را به سوی خود جلب کرده. این روند می‌تواند نتایج نظرسنجی‌ها که کمتر به روستاها و شهرستان‌های کوچک توجه دارند را تحت تاثیر و تغییر آرام قرار دهد. مدرسی در این توییت دو هدف را نشانه گرفته است: اول نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار می‌کند چرا که نظرسنجی‌ها به روستاها توجه ندارند و دوم اینکه همان رای که در نظرسنجی‌ها مدنظر قرار نگرفته است را به سبد رای رضایی اضافه می‌کند. هرچند مدرسی هیچ استدلالی برای این ادعای خود مطرح نمی‌کند اما ستاد رضایی و این نامزد را تحت تاثیر این مسئله قرار می‌دهد که رضایی رای دارد و این رای در نظرسنجی‌ها ملاحظه نشده است.

حمایت‌‌های گاه و بیگاه از نامزدهای اصولگرا

پس از مناظره اول عطریانفر در اظهار نظری قاضی‌زاده هاشمی را منصف ترین نامزد معرفی کرد. محمد علی ابطحی نیز پس از مناظره دوم در توییتی نقدهای جلیلی به تلویزیون را منصفانه خواند. محمد علی وکیلی هم وقتی در برنامه وقت اضافه خبرگزاری فارس در میانه مناظره شفیعیان و محمدخانی بصورت لایو وارد گفت و گو می‌شود برنده مناظرات را قاضی‌زاده هاشمی معرفی می‌کند. وکیلی، قاضی‌زاده هاشمی را بی‌تردید پدیده انتخابات می‌نامد. وکیلی همچنین محسن رضایی را هم مورد تمجید قرار داد. وکیلی گفت محسن رضایی روز درخشانی داشت و خیلی دقیق، تاثیرگذار و متفاوت از بقیه حرف زد. سعید باستانی نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس در گفت و گو با ایسنا یکی از سناریوهای محتمل را افزایش آرای جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی دانست و گفت در این شرایط احتمالا آقای رئیسی به نفع یکی از این دو نفر کنار بروند.

شارژ نامزدهای اصولگرا با هدف در صحنه نگه داشتن همه نامزدها

دیروز حسین شریعتمداری یادداشتی در کیهان منتشر کرد تحت این عنوان: این هشدار را جدی بگیرید! شریعتمداری نوشت طبق اخبار موثقی که در اختیار کیهان قرار دارد برخی از عناصر جریان اصلاح‌طلب در ستادهای اصولگرایان نفوذ کرده‌اند تا با ارائه آمار غلط از میزان رای نامزدهای این جریان مانع از انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع همدیگر شوند.

این راهبرد را در سطح رسانه فرید مدرسی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب نیز تقویت می‌کند. مدرسی در توییتی پس از مناظره سوم نوشت: با توجه به شرایط فعلی آقای ابراهیم رئیسی با حضور تمامی کاندیداهای فعلی هم می‌تواند رئیس جمهور شود و نیاز به انصراف هیچ نامزدی ندارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات