۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۸۲۵۳۰

«رجل سیاسی» رونمایی شد/ انتشار رایگان نسخه الکترونیکی«دولت جوان حزب‌اللهی»

مراسم رونمایی کتاب «رجل سیاسی: بررسی مفهوم و ویژگی‌های دولت جوان حزب اللهی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» برگزار شد.

 

«رجل سیاسی» رونمایی شد/ انتشار رایگان نسخه الکترونیکی«دولت جوان حزب‌اللهی»

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا ، مراسم رونمایی کتاب «رجل سیاسی: سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» گردآوری حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی و معرفی کتاب «دولت جوان حزب اللهی؛ بررسی مفهوم و ویژگی‌های دولت جوان حزب اللهی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» اثر معاونت پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی امروز برگزار شد.

براساس این گزارش، در این برنامه همچنین از لوگوی جدید انتشارات انقلاب اسلامی رونمایی شد. 

* ذوعلم: در نظام ولایی کادرسازی لزوماً توسط احزاب انجام نمی‌گیرد، بلکه در خود بدنه امت این اتفاق رخ خواهد داد

در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران صرفاً یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نقطه عطف جهان اندیشه به شمار می‌رود و صاحب یک پایگاه گفتمانی است توضیح داد: انقلاب در بستری متولد شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که انگاره‌های پلورالیستی در رفتار سیاسیون و احزاب حاکم بود و این فرهنگ سیاسی التقاطی که جریان داشته و دارد، قطعاً کار را برای پیشرفت مطلوب انقلاب اسلامی دشوار می‌کند.

وی با بیان اینکه اخلاق صرفاً یک پیوست به سیاست نیست عنوان کرد: امام خمینی در کتاب «ولایت فقیه» همین مسئله را تبیین کرده است. موسسات مهمی در کشور نیز به تحلیل و تفسیر موضوعاتی از این دست پرداخته‌اند، اما حجم عظم تولید ادبیات در فضای لیبرالی، فعالیت موسسات اسلامی را ناچیز کرده است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب هنوز هم این شبهات وجود دارد که مگر جمهوریت با اسلامیت سازگار است؟ گفت: بیان چنین سوالاتی نشان می‌دهد که ما برای اندیشه پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کم کاری کرده‌ایم.

ذوعلم همچنین به کتاب‌های «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب اللهی» اشاره کرد و ضمن بیان اینکه این دو کتاب هرکدام از یک زاویه‌ای به تبیین نظام حکمرانی تراز انقلابی می‌پردازند، گفت: «دولت جوان حزب اللهی» از زاویه نگاه جمعی است و رجل سیاسی از زاویه نگاه فردی.

وی در بخش دیگر به تاکید این مطلب که مراد از رجل سیاسی هم صرفاً مناصبی چون ریاست جمهوری نیست، بلکه رفتار یک بخشدار و یک رییس اداره ساده و اعضای نیروهای نظامی و انتظامی را هم دربر می‌گیرد، گفت: بنابراین طیف گسترده حکمرانان ذیل این مفهوم قرار می‌گیرند.

ذوعلم همچنین به دولت جوان حزب اللهی هم اشاره کرد و افزود: ارزش‌های کلانی که باید خروجی نظام حکمرانی باشد، از دولت جوان حزب‌اللهی بیرون می‌آید. بحث توزیع عدالت، آزاداندیشی، تشکیل فضاهای نقد، ترویج معنویت و نگاه آخرت مدار و توحید محور، اخلاق و عزت ملی و… از جمله این ارزش‌های کلان است که همه آنها را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان پرسش برخی که میگویند چرا نظام برای خود کادرسازی نکرده است؟ گفت: به نظر می‌رسد که در نظام ولایی کادرسازی لزوماً توسط احزاب انجام نمی‌گیرد، بلکه در خود بدنه امت این اتفاق رخ خواهد داد.

* اسحاقی: شکل‌گیری دولت جوان حزب اللهی مقدمه شکل‌گیری دولت اسلامی است

محمد اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی در این نشست با بیان اینکه موسسه انقلاب اسلامی اندیشه و سیره رهبر معظم انقلاب را با یک پویایی که ناظر به ضرورت‌ها و اولویت‌هاست، می‌بیند و تولید کتاب «دولت جوان حزب اللهی» شاهدی بر این مدعاست، گفت: این بیانات مبتنی بر اندیشه‌های وحیانی، شناخت از جریان‌های عمومی جهان‌ها و مکاتب نظری و همچنین نظریات کارشناسی شده و نظامند و همچنین زیست سیاسی رهبری است. این پویایی، اندیشه و سیره رهبری را به گوهر گرانبهایی برای پاسخ به نیازهای جامعه امروز تبدیل می‌کند.

وی ضمن اشاره به بیانات رهبر انقلاب و برداشتن گام‌های مناسب در آن جهت ابراز داشت: شناخت، تبیین و ترویج و در نهایت، تحقق سه گام مهم هستند، البته جلوگیری از تحریف را هم باید به آن گام‌ها افزود.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در دولت جوان حزب اللهی ما باید به آراء رهبری مراجعه کرده و بیش از هر چیز نسبت به آنها شناخت داشته باشیم، تصریح کرد: شکل‌گیری دولت جوان حزب اللهی مقدمه شکل گیری دولت اسلامی است. جلد دوم این کتاب نیز هم اکنون در دست تدوین است که بیش از هرچیز برنامه جامع برای دولت و احزاب به شمار می‌رود.

* محمدی: بدون تعریف مردان حکومت و سیاستمداران حرمت به سمت دولت اسلامی محقق نمی‌شود

در بخش پایانی مراسم حجت‌الاسلام علی محمدی، گردآورنده کتاب «رجل سیاسی» در این نشست گفت: تحقق انقلاب اسلامی به وسیله لوازمی بوده که از جمله آن می‌توان به مجاهدت و اخلاق مردان آن دوران به رهبری امام خمینی (ره) اشاره کرد. مرحله بعد از تحقق، دوره تبیین انقلاب و دولت اسلامی توسط مقام معظم رهبری است. اکنون در این مرحله قرار داریم و البته برخی از چالش‌ها نیز خود را نشان داده‌اند که مهم‌ترین آنها مردان و سیاستمدارانی هستند که در دولت اسلامی (همه قوا) به فعالیت اشتغال دارند.

وی تاکید کرد: بدون تعریف مردان حکومت و سیاستمداران حرمت به سمت دولت اسلامی محقق نمی‌شود. برای اینکه این تعریف صورت گیرد، نخست باید هدف و خروجی ترسیم شود و بر اساس آن هدف نظام‌ها ترسیم شود و در نهایت تربیت در این مسیر قرار گیرد. در این روند مهم‌ترین مبحث منبع و ماخذ این ترسیم است و مهم‌ترین منبع در زمان ما رهبر معظم انقلاب است.

محمدی با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای در قامت ولایت فقیه سکانداری این نظام مقدس را در اختیار دارند و علاوه بر این زعامت به عنوان حکیم، فقیه و اندیشمندی اصلاح طلب به معنای واقعی کلمه نیز به شمار می‌روند گفت: به همین دلیل برای اینکه این ترسیم را داشته باشیم به اندیشه‌های ایشان رجوع کردیم.

گردآورنده به کتاب اشاره کرد و توضیح داد: کتاب در هفت فصل به ذکر مواردی پرداخته که سیاستمداران یا باید آنها را بدانند یا اینکه به سمت آنها حرکت کنند. در این کتاب علاوه بر ذکر معیارها، محتوای کوتاهی از فرمایشان رهبری هم درج شده است. فصل نخست به ایمان و باورهایی اختصاص دارد که سیاستمدار تراز باید آنها را داشته باشد. فصل دوم شناخت‌های لازمی برای سیاستمدار تراز است.

* انتشار رایگان نسخه الکترونیکی کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی»

محمدعلی قندهاری، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی هم درباره فعالیت مجموعه گفت: انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در طول ۱۱ سال فعالیت خود در حدود ۲۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. این انتشارات در کنار منابع تحلیلی و تاریخی و منابعی درباره زندگی حضرت آقا، کتاب‌هایی را در حوزه تبیین بیانات ایشان نیز برای مخاطبان کار کرده است.

وی افزود: در زمینه تبیین بیانات مقام عظمای ولایت کتاب‌های متعددی منتشر شده و عمده آنها هم در بزنگاه‌های سیاسی و مناسبت‌ها و اتفاقات خاص بوده است. در ادوار گذشته در حوالی انتخابات‌ها ما کتاب‌هایی با محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات کار کردیم که از جمله آنها می‌توانم به «انتخاب صالحان» اشاره کنم.

قندهاری اضافه کرد: امسال هم که قرار است در شرایطی حساس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنیم، انتشارات انقلاب اسلامی با دو کتاب به استقبال این رویداد مهم آمده است. در این دو اثر تلاش شده تا شاخص‌ها و ترازهایی که مدنظر رهبر انقلاب برای شناخت سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی و ویژگی‌های تشکیل دولت است، تبیین شوند.

مدیر انتشارات انقلاب اسلامی همچنین از انتشار رایگان نسخه الکترونیک کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» در سایت این انتشارات خبرداد.

ارسال نظرات