۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۸۲۵۴۲
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

انتخابات نشان‌دهنده التزام نظام اسلامی، به نقش‌آفرینی مردم است

انتخابات نشان‌دهنده التزام نظام اسلامی، به نقش‌آفرینی مردم است
رییس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه انتخابات، نشان دهنده التزام نظام به نقش آفرینی مردم است، گفت: انتخابات میراث ماندگار امام خمینی(ره) است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در سخنانی در جمع کارکنان جامعةالمصطفی به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شهر و روستا، بر اهمیت حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات تأکید کرد.

رییس جامعة‌المصطفی، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته کرامت، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: براساس این روایت شریف که می‌فرماید: اگر محاسن کلام اهل‌بیت(ع) به انسان‌ها رسانده شود، دنباله‌رو آن خواهند شد. یکی از رسالت‌های اساسی جامعة‌المصطفی، آموزش معارف اهل‌بیت(ع) و انتقال آن به انسان‌ها در اقصی نقاط عالم است و این، توفیقی گرانقدر برای همه دست‌اندرکاران و کارگزاران المصطفی به شمار می‌آید.

وی، در ادامه، با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا، ابراز داشت: انتخابات، مظهر مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در حاکمیت است. مردم‌سالاری دینی، که جلوه‌گر حضور اخلاق و معنویت در جوهره حکومت، در کنار نقش‌آفرینی مردم در حاکمیت است، از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برای ملت ماست.

رییس جامعةالمصطفی حقیقت بسیاری از نظام‌های مدعی مردم‌سالاری را در جهان امروز، حکومت صاحبان قدرت و ثروت بر مردم با تسخیر افکار عمومی به دست قدرت امپراتوری رسانه‌ای دانست و گفت: یکی از آرمان‌های ملت ما از دوره مشروطه و پس از آن، تحقق مردم‌سالاری بود. در کشور ما، پیش از انقلاب اسلامی، به جز دوران کوتاهی در اوایل مشروطیت، هیچ گاه مردم نقشی در حاکمیت نداشتند و پس از پایان حکومت نالایق قاجاریه نیز حکومت دست‌نشانده دیگری سرکار آمد که حتی برای انتخاب کوچک‌ترین مسئول در هر شهر، باید اجازه سفرای کشورهای بیگانه را کسب می‌نمود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: کسانی که دوران ستم‌شاهی را به خاطر دارند، به خوبی می‌دانند در آن زمان، مسئله انتخابات در میان مردم مطرح نبود و عامه مردم، حتی در جریان برگزاری انتخابات نیز نبودند و تنها ظاهری از دموکراسی اجرا می‌شد. یکی از خدمات انقلاب اسلامی به مردم ما، تحقق مردم‌سالاری دینی است که می‌تواند در همه عالم مورد توجه قرار گیرد و داعیه انقلاب اسلامی نیز ارائه این الگو به همه جوامع انسانی است.

وی برگزاری نزدیک به چهل انتخابات را در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، حد نصابی کم‌نظیر و نشان‌دهنده التزام نظام اسلامی به نقش‌آفرینی مردم دانست و تصریح کرد: اگر به صحنه‌هایی که امروز در جامعه ما رخ می‌دهد، فراتر از برخی سخنان نسنجیده بنگریم، انتخابات و حضور مردم، موجب سربلندی و افتخار نظام اسلامی است و تجربه‌ای کم‌نظیر در جامعه بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی برگزاری انتخابات را میراثی ماندگار از امام خمینی دانست و ابراز داشت: مردم‌سالاری دینی، چهره حقیقی اسلام برشمرده می‌شود و چیزی خارج و زائد بر اسلام نیست، بلکه از فهم درست و قرائت صحیح امام راحل(قدس سره) از اسلام سرچشمه می‌گیرد. درست است اسلام حق تصرف در امور جامعه را بالاصاله از آن خدا می‌داند، ولی خدای تعالی، مسیری برای جریان یافتن ولایت در جامعه قرار داده است که جز با حضور و مشارکت مردم قابلیت تحقق ندارد.

وی حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات را مسئولیت جامعه اسلامی در برابر این نعمت الهی دانست و ابراز داشت: امروز انتخابات در کشورهای مختلف صورت می‌پذیرد، ولی جایگاه و اهمیتی که امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی پیدا کرده، موجب شده است در چنین صحنه‌هایی، چشمان دوست و دشمن به سوی ایران اسلامی خیره شود. کمک به تقویت بنیان‌های نظام اسلامی و مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه اسلامی، از وظایف هر انسان مؤمنی است. مسلمان حقیقی نمی‌تواند به مصالح جامعه اسلامی بی‌اعتنا باشد؛ بنابراین، در وجوب اصل حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت جامعه اسلامی شکی نیست.

رییس جامعةالمصطفی، با تأکید بر اهمیت انتخاب شایستگان، خاطرنشان کرد: انتخاب انسان‌های صالح، متقی و مؤمن، که علاوه بر نظارت‌های خارجی، از بعد داخلی نیز بر اعمال خود مراقبت داشته باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در انتخاب ریاست جمهوری، ویژگی‌های مهمی در بیانات مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نظام مطرح گردیده است که برای انتخاب اصلح باید بدان توجه داشت.

وی شناخت کشور و آشنایی با مشکلات و دانستن راه حل‌ها را یکی از شروط مهم فرد اصلح دانست و افزود: اراده و قدرت تغییر و تحول، دومین ویژگی مهم برای انتخاب فرد اصلح است. ساده‌زیستی و مردمی بودن، شرط حاکم اسلامی و نقطه افتراق آن با حکومت‌های اشرافی غیرالهی است. یکی از دردهای جامعه ما در چند سال اخیر، ابتلای برخی از مسئولان به خوی اشرافیت است که باید هر چه سریع‌تر از آن خلاص شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی پاکدستی و نیز باور به ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی را از ویژگی‌های مهم کارگزاران در نظام اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: کسانی که امروز به اصول و مبانی انقلاب اسلامی باور ندارند یا خسته شده و بریده‌اند، نمی‌توانند کارگزار درجه اول در حکومت اسلامی باشند. امیدواریم خدای تعالی به ملت ما کمک نماید تا از این آزمون نیز با سربلندی عبور کند و با تحقق دولتی به تعبیر مقام معظم رهبری جوان و انقلابی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، شاهد پیشرفت‌های بیشتر نظام شکوهمند اسلامی باشیم.

ارسال نظرات