۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۸۲۶۳۹

تأکید مراجع تقلید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات

تأکید مراجع تقلید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات
در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علما مردم را به حضور گسترده در پای صندوق های رأی فراخواندند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امام خمینی(ره) فرمودند: وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخاب، چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان… در صحنه باشند.

انتخابات مقوله ای است که سرنوشت کشور به صورت کامل به آن گره خورده است، از همین رو همواره مورد عنایت بزرگان و دلسوزان انقلاب بوده و هست.

رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما و دلسوزان انقلاب در طول انقلاب اسلامی همواره بر دو شاخصه «حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی» و «انتخاب اصلح» تأکید داشته و دارند.

حالا در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، از این رو تأکید رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و علما را این باب مرور می کنیم.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

راه جبران ناکارآمدی و ضعف‌های مدیریتی؛ انتخاب درست، نه عدم شرکت در انتخابات

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در سخنانی تلویزیونی، فرمودند: متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار می‌کنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی می‌گویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد می‌شوند و حتی برخی هم می گویند ضوابط اسلامی با مردم‌سالاری قابل جمع نیست.

ایشان تأکید کردند: کسانی که این سخنان را تکرار می کنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به‌دنبال زدن ریشه اسلام هستند.

رهبر انقلاب با اشاره به قانون اساسی که در آن هم جمهوریت و هم اسلامیت درنظر گرفته شده است، گفتند: در قانون اساسی، از شروط رییس‌جمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست که رییس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرم‌تر شدن محیط انتخابات گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانه‌های واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.

رهبر انقلاب افزودند: گفته می‌شود برخی به‌علت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس می‌کنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی می‌گویند در دوره‌های قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این موارد استدلال‌های درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند.

ایشان تأکید کردند: اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تاییدی بر اسلامیت نظام است

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: حضور مردم در انتخابات و دیگر عرصه‌ها اتمام حجت به مسؤولان است که باید به انجام وظایف خود متعهد و وفادار باشند. حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تاییدی بر اسلامیت نظام است و این‌که مردم به دنبال اسلام و نظام اسلامی هستند.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

کوتاهی در امر انتخابات آسیب های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد خواهد کرد

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی ضمن دعوت از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق های رأی، هرگونه کوتاهی در این زمینه را باعث خسارت های جبران ناپذیر برای کشور دانست.

متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است

حضرت آیت الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای، ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی برای حضور گسترده در انتخابات، این امر را واجب شرعی و عقلی دانست.

متن بیانیه حضرت آیت الله نوری همدانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است:

۱. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی، اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاری‌ها و تقدیم شهیدان به وجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهدا است و حضور در انتخابات بیعت مجدد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است.

و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: امروز حضور در انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار می‌رود با مشارکت حداکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند.

۲. مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرایط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشایی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسئله معیشت مردم نموده است به علاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیه انقلابی و استکبارستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنت و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد.

انتظار می‌رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند به خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیه الله اعظم امام عصر (ع) را شاد کنند.

بعلاوه امروز حضور گرم و حماسی در انتخابات و تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فلسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه‌های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان‌شاءالله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

همگان برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی در انتخابات شرکت کنند

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید با صدور بیانیه ای همه را به شرکت در انتخابات دعوت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا

وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد.

خداوند منّان امر می‌کند که همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند.

با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.

ان‌شاءالله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف می‌شود.

 

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی


هر عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی شود شرعاً جایز نبوده و حرام است
حضرت آیت الله جوادی آملی با صدور پیامی تأکید کرد: هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان های امام راحل و شهدای گرانقدر شود شرعاً جایز نبوده و حرام است.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه برگزاری انتخابات مهم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا مرجع عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله با تاکید بر اهمیت این رخداد ویژه دو نکته را یادآوری فرمودند:

۱. هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می باشد.

۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.

از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهداء و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی ها مصون و محفوظ باشد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی _ قم ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

دعوت آیت الله مظاهری

حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان با صدور پیامی حضور مردم در انتخابات علیرغم مشکلات موجود را تجلی عزم راسخ جامعه در صیانت از منافع کشور و آرمان های انقلاب اسلامی و امام خمینی و شهدا توصیف کرد.

متن پیام ایت الله مظاهری بدین شرح است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

انتخابات ریاست جمهوری، صحنۀ إعمال حقِّ سرنوشت مردم و عرصۀ ظهور اتّحاد ملّی است. از این‌رو ملّت بزرگوار و صبور ایران اسلامی با وجود همۀ مشکلات و دشواری‌ها، خصوصاً معضلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی، به امید خداوند تعالی، با مشارکت در انتخابات، از حقِّ شرعی و ملّی خود استفاده خواهند کرد و بار دیگر عزم راسخ خود در اداءِ وظیفۀ صیانت از منافع کشور و آیندۀ ملّت و حراست از امانت امام راحل و شهدای عزیز را متجلّی خواهند ساخت. والسّلام علی جمیع عباد الله الصّالحین.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

مشارکت حداکثری "آینده بهتری" را برای ایرانی‌ها رقم خواهد زد

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به چند استفتا در خصوص انتخابات، با بیان اینکه شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور را افزایش دهد، اظهار داشت: شرکت مردم در انتخابات، قدرت چانه‌زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش می‌دهد.

متن پرسش‌ها و جواب‌های آیت الله علوی گرگانی بدین شرح است:

با سلام

با توجه به در پیش بودن انتخابات 1400، مشتاق دریافت پاسخ سؤالات ذیل هستیم، با تشکر؛

1. از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست و شرکت در انتخابات تا چه‌اندازه می‌تواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

2. مشارکت مردم در انتخابات از حیث منطقه‌ای و بین‌المللی چه تأثیراتی خواهد داشت؟

3. از نظر حضرتعالی فرد اصلح دارای چه ویژگی‌هایی است؟

4. چه توصیه‌هایی برای رعایت اخلاق از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران ایشان دارید؟

باسمه تعالی

پاسخ استفتا:

1. ایجاد زمینه حضور گسترده مردم و انتخاب فرد اصلح و متدین و سپردن مسئولیت امور کشور به دست ایشان می‌تواند در پیشرفت و شکوفایی و اقتدار کشور نقش بسزایی داشته باشد و آینده بهتری را رقم خواهد زد.

2. شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور را افزایش داده و قدرت چانه‌زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش دهد.

3. فرد اصلح باید خداترس، متدین، پاک‌دست، مدبر، دارای کابینه قوی و معتقد به خودباوری و ایفای نقش جوانان متدین و انقلابی باشد و مطیع ولایت فقیه باشد.

4. نامزدهای انتخابات باید به معرفی خود و برنامه‌ها و کابینه مدنظر خود بپردازند و از تخریب دیگران و دروغگویی و افترا به دیگران بپرهیزند.

تأکید رهبر انقلاب و مراجع تقلید بر ضرورت حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی

راه برون‌رفت از مشکلات، انتخابات و شرکت گسترده پای صندوق‌های رأی است

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه شماره یک در خصوص انتخابات بر مشارکت حداکثری، همبستگی و وحدت کلمه امت اسلامی تأکید کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی:

«انتخابات تزریق خون تازه در کالبد نظام جمهوری اسلامی است، تجدیدقوا و تجدید نیرو برای ملت است...» 1394/11/19

انتخابات جلوه‌ای از حیات جامعه است، نماد حضور و مشارکت بانشاط مردمی است و به تعبیر حضرت امام (قدس سره) شرکت در انتخابات وظیفه الهی، ملی و انسانی است. (62/12/14)

انتخابات را باید مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری دانست؛ بر این اساس تحقق اراده مردم در نظام را باید در بستر انتخابات جستجو کرد.

انتخابات دارای دو نقش است؛ یک‌ نقش آن به تحقق آرمان‌های این نظام و انقلاب کمک می‌کند و نقش دیگر حربه دشمن را کند کرده و نظام را صیانت می‌بخشد. دشمنان مدام کید و توطئه می‌ورزند تا با ناامید ساختن مردم، انتخابات یا اصلاً برگزار نشود و یا به‌صورت کمرنگ تحقق یابد چرا که نتیجه آن نفی مردم‌سالاری در ایران اسلامی است.

بیش از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و مردم شریف کشور عزیزمان ایران با شرکت در انتخابات‌های مختلف نشان داده‌اند که با این حق اجتماعی خویش به‌خوبی آشنا هستند و وظیفه‌ای را که در قبال آن بر دوششان سنگینی می‌کند به‌خوبی ادا می‌نمایند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اوضاع کنونی جهان و منطقه را حساس ارزیابی نموده و براساس عمل به تکلیف شرعی خویش برنکات زیر تأکید می‌ورزد:

1- راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تقابل با انواع تحریم‌ها، همبستگی و وحدت کلمه است که بهترین مصداق آن، انتخابات و شرکت گسترده پای صندوق‌های رأی است. هرگونه گفتار و رفتاری که به وحدت جامعه لطمه زند و موجب تفرقه و پراکندگی در میان امت اسلامی شود، تقبیح می‌گردد و از همگان – انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان – می‌خواهیم تا با رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات، شرایط استفاده بهینه از این فرصت مغتنم را برای میهن اسلامی فراهم آورند.

2- از مسئولین محترم انتخابات می‌خواهیم با دقت هرچه بیشتر در رعایت حقوق حقه شهروندان نظام اسلامی، رشد و عظمت جمهوری اسلامی ایران را به جهان مخابره کنند و الگویی تمام‌عیار برای ملت‌های آزاده جهان به نمایش بگذارند.

3- مسأله مهم دیگر ملاک‌های لازم در عرصه کارگزاری نظام اسلامی - اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورای شهر و روستا - می‌باشد. هریک از عرصه‌های فوق شرایطی را می‌طلبد که اگر در هنگام برگزیدن مورد اهتمام قرار گیرند، باصلاحیت‌ترین دستگاه‌های اجرا و تقنین را رقم خواهند زد و - ان‌شاءالله- در بیانیه آتی به تشریح آن‌ها پرداخته خواهد شد./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
..انتقاد
0
0
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
ایشالا همه ما جمعه می آییم
به کوی چشم دشمنان نظام و ایران عزیز
0
0