۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۸۳۲۰۵

فرانسه فاقد یک سید حسن خمینی است!

فرانسه فاقد یک سید حسن خمینی است!
عدم مشارکت ۶۸ درصدی فرانسوی‌ها در انتخابات این کشور، موجب اعتراض برخی از شخصیت‌ها شد، اما هیچ کدام از معترضان، حکومت فرانسه را فاقد مشروعیت ندانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسن خمینی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، به فرایند انتخابات و عملکرد شورای نگهبان اعتراض کرد و گفت: دوستان انصاف داشته باشند. شما حق رای دارید، من هم حق دارم آن کسی که دلم می خواهد را انتخاب کنم. هر کدام که اکثریت را کسب کردیم محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب کنی و بگویی به این رای بده... وقتی می گوییم اقبال عمومی و نظر جمهور که بر مبنای حکم عقل همان نظر اکثریت است، شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت ساز است از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام، جزو موضوع است. (1)

فرانسه فاقد یک سید حسن خمینی است

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) در صفحه اینستاگرامش با انتشار کلیپی در مورد نقش مردم در اداره کشور، مشارکت مردم را در انتخابات 1400 پائین پیش بینی کرد و دوباره به صورت تلویحی و با کنایه نتیجه غیر مستقیم گرفت که مشروعیت حکومت لطمه دیده و گفت: مردم نباشند، نتیجه ای نمی گیرید. مردم تصمیم گیر هستند. (2)

وی همچنین در جای دیگری، عنصری به نام «رأی مردم» و دخالت دادن آن در «مشروعیت حکومت» را مد نظر قرار داد و به صورت کنایه اقدام شورای نگهبان را مغایر با جمهوریت و در نتیجه باعث کاهش مشروعیت نظام ارزیابی کرد و گفت: شاهد بودیم خیلی ها می خواستند در این آب گل آلود مسائل سیاسی انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند و فراموش کرده بودند که میراث بزرگ امام «جمهوری اسلامی» است.

این همه در حالی است که دو روز پس از انتخابات ایران، در کشور فرانسه انتخابات منطقه ای سال جاری میلادی برگزار شد. در جریان این رای گیری در کشور فرانسه، تنها ۳۲ درصد از واجدان شرایط شرکت در انتخابات پای صندوق های رای رفتند. به این ترتیب رکورد عدم مشارکت در انتخابات منطقه ای فرانسه شکسته شد. (3) نتایج انتخابات منطقه‌ای فرانسه حاکی از این است که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و رقیبش نتوانستند در دور نخست‌ این رأی‌گیری به نتایج مورد انتظارشان دست پیدا کنند. زیرا ۳۲ درصد فرانسوی های واجد شرایط در انتخابات شوراها شرکت کرده‌اند. طبق ارزیابی‌ها ۸۷٪ جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله فرانسوی در این انتخابات شرکت نکرده‌اند و تنها سیزده درصد جوانان فرانسوی در انتخابات شرکت کرده اند.

فرانسه فاقد یک سید حسن خمینی است

عدم مشارکت ۶۸ درصدی فرانسوی ها در انتخابات این کشور، موجب اعتراض برخی از شخصیت ها شد، اما هیچ کدام از معترضان، حکومت فرانسه را فاقد مشروعیت ندانستند و تفسیرشان از مشارکت پائین، در چارچوب نظام مستقر بود. نهایت خواسته منتقدان، بسیج همگانی برای حضور پررنگ تر فرانسوی ها در انتخابات دور بعدی بود. 

هم چنین هیچ تحلیلگر سیاسی در فرانسه یا ایران یا سایر نقاط جهان نظام سیاسی فرانسه را فاقد مشروعیت ارزیابی نکرد. عمده برداشتی که ناظران جهانی از انتخابات فرانسه داشتند، این بود که گفتند مردم به سیاست‌های دولت ماکرون اعتراض داشتند. چگونه است که فرانسه یک سید حسن خمینی ندارد تا مشروعیت نظام شان را به تعداد شرکت کنندگان در انتخابات نسبت دهد؟!

محمد مهدی محققی؛ مدیر مسئول خبرگزاری رسا

تعداد بازدید : 2

پاورقی

  1. https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1511590
  2. https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1513372
  3. https://per.euronews.com/2021/06/20/french-regional-election-right-wing-party-is-ahead-with-historically-low-turnout
محمد مهدی محققی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مریم نیکویی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
احسنت به رسا و تحلیل خوبی که ارائه کرد
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
تفکری که هشت سال در قوۀ مجریۀ جمهوری اسلامی قدرت را در دست داشت، با تمام توان کوشید تا کفر به طاغوت را در باور مردم ضعیف کند.
1
0
مهرداد سربندی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
وقتی شیوه تفکر آدمها بر محور باشه منافع تحلیلش آبکی می شه، قیاسش مع الافارق می شه و دموکراسی غربی را با مردم سالاری دینی و حکومت غیر دینی را با حکومت دینی مقایسه می کنه و مردم را به غلط می اندازه تا خودش نان بخوره. و دیگه متوجه نمی شه که حکومت جمهوری اسلامی ایرانبر پایه دو اصل مشروعیت و مقبولیت استوار است و این دو اصل بصورت جمهوریت و اسلامیت در نام حکومت جمهوری اسلامی تجلی یافته است.دیگه نمی فهمه که وقتی میگن حکومت مشروعیت نداره یعنی بر ارکان شرع مقدس استوار نیست.چون مقبولیت نداره.
0
0