۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۸۳۲۵۴

مناسبات تجربه زیسته مجردها و افزایش سن ازدواج

مناسبات تجربه زیسته مجردها و افزایش سن ازدواج
نوگرایی را می توان یکی از عوامل اصلی مؤثر بر نگرش مجردین دانست که شامل افزایش فرهنگ مدرنیته و شهرنشینی، روابط آزاد جنسی و... می‌باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،افزایش سن ازدواج، معضل و آسیبی است که اگر به آن رسیدگی نشود، باید از افزایش نسل تأثیرگذار چشم‌پوشی کرد. جوانان، نیروهای استراتژیک برای کشور هستند که اگر به ازدواج به‌عنوان، نیاز غریزی آنها که زمینه‌ساز رشد و کمال آنها نیز هست، توجهی نشود، افسردگی، کاهش امید به زندگی و فعالیت سازنده در کشور رخ می‌دهد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل، تبیین و تفسیر پدیدة افزایش سن ازدواج بر اساس تجربه زیستة دختران و پسران مجرد است.

اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با ۲۳ نفر، شامل ۱۳ دختر، ۱۰ پسر که به روش گلوله برفی مشخص شده‌اند، جمع‌آوری شده است. روش پژوهش بر نظریة مبنایی مبتنی بوده و اطلاعات با استفاده از کدگذاری محوری تحلیل شده است.

با توجه به تحلیل داده‌ها، می‌توان نوگرایی را یکی از عوامل اصلی مؤثر بر نگرش مجردین دانست که شامل افزایش فرهنگ مدرنیته و شهرنشینی، روابط آزاد جنسی و... می‌باشد. از سوی دیگر، افزایش فرهنگ چشم و هم‌چشمی در جامعه، پایبند بودن به رسومات غلط، نیز مؤثر بوده است. در این بین حمایت خانواده‌ها و تربیت غیرمسئولانه و بر محور شادکامی و رفاه‌طلبی، نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ اما نمی‌توان از مهیا نبودن زیرساخت‌ها برای ایجاد حداقل زندگی چون مسکن، درآمد، خوابگاه متأهلی و... گذشت؛ نقش رسانه و تغییر معیارهای ازدواج و حرکت به سوی ایدئالیست‌گرایی از دیگر علل‌ می‌باشد.

در استراتژی مجردین نسبت به افزایش سن ازدواج به افزایش باورهای مذهبی و مهارت‌های زندگی، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت با مدیریت فرهنگی جایگاه قابل توجهی دارد.

در همین راستا مقاله «تجربه زیسته جوانان مجرد نسبت به افزایش سن ازدواج (بررسی نگرش، علل، راهبردها و استراتژی جوانان نسبت به افزایش سن ازدواج)» توسط  زهرا خندان، کارشناسی ارشد مطالعات زنان، فریبا سیدان، استادیار دانشگاه الزهراء، زینب رضایی، استاد حوزه و پژوهشگر تهیه و تنظیم شده است.

ارسال نظرات