۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۸۳۳۵۰
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مشارکت مردم در انتخابات زیر آتش جنگ روانی دشمن چشمگیر بود

مشارکت مردم در انتخابات زیر آتش جنگ روانی دشمن چشمگیر بود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام سالاری گفت: انتخابات اخیر، انتخاباتی زیر آتش جنگ روانی ۸ ساله دشمن بود و به همین دلیل نیز باید مشارکت ۵۰ درصدی مردم را چشمگیر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در جمع مسؤولان فرهنگی با اشاره به انتخابات اخیر، از مشارکت ستودنی مردم در آن قدردانی کرد و افزود: انتخابات ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌هایش پایان یافت و ۴۹ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و ۶۲ درصد به رییس جمهور منتخب رأی دادند.

وی افزود: این انتخابات از جهات متعددی دارای مختصات منحصربه‌فردی است که باید با نگاهی واقع‌بینانه به آن نگریسته شده و درباره آن کندوکاو عمیق و آسیب شناسانه صورت پذیرد و بدون تردید مهم‌ترین بحث در این انتخابات که اصلی‌ترین ویژگی آن نیز هست کاهش مشارکت مردم است که باید بدان پرداخته شود.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به اینکه انتخابات اخیر انتخاباتی زیر آتش در یک جنگ روانی ۸ ساله بود، گفت: شاید تعبیر انتخابات زیر آتش یکی از دقیق‌ترین تعابیری باشد که این روزها به کار رفته است.

وی اضافه کرد: حضور و مشارکت مردم در این انتخابات مانند حضور مردم در کار و فعالیت روزانه یا در تظاهرات روز قدس در زیر آتش موشک و بمب است؛ منتهی آتش و بمب در جنگ رسانه‌ای و روانی و تبلیغاتی و اقتصادی و دیپلماسی و فرهنگی و امنیتی.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: به تعبیر یکی از نویسندگان ما یک جنگ رسانه‌ای روانی ۸ ساله را پشت سر گذارده‌ایم که مردم از آسمان و زمین در زیر آتش دشمن قرار داشته‌اند و طبیعی است که در چنین شرایطی امکان حضور و مشارکت حداکثری فراهم نخواهد شد.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش مشارکت را شرایط کرونایی دانست و گفت: کرونا از چند جهت بر زندگی مردم تأثیر گذاشت که یکی تأثیر بر سلامت و بهداشت بود و طبق پیش‌بینی نظرسنجی‌ها حداقل ده درصد در کاهش مشارکت مردم نقش داشته است و بر اساس گفته مشاور وزیر بهداشت حدود 10 میلیون نفر به خاطر مشکلات کرونایی امکان حضور در پای صندوق رأی را نیافتند.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: البته همه میدانیم چنانچه شرایط کرونایی هم نبود چه‌بسا ۵۰ درصد این جمعیت برای مشارکت حاضر نمی‌شدند؛ اما حتی اگر این امکان برای پنج میلیون نفر دیگر فراهم بود، ما شاهد یک مشارکت ۳۴ میلیونی در پای صندوق رأی بودیم که ۵۴ درصد واجدین شرایط را شامل می‌شد.

وی افزود: دومین تأثیر کرونا بر اقتصاد و معیشت و اشتغال مردم بود؛ موج‌های چهارگانه کرونا در طول یک سال و نیم گذشته خصوصاً موج سوم و چهارم که این آخرین موج تأثیرات منفی زیادی بر روحیه مردم گذاشت.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: در این میان مدیریت ضعیف و ناهماهنگ دولت در کنترل کرونا و نقش منفی آن در زندگی مردم بسیاری از انگیزه‌ها را کاهش داد.

وی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که شرایط کرونایی و تعطیلی تجمعات و میتینگ‌های تبلیغاتی و فقدان حضور خیابانی هواداران کاندیداها هم در برگزاری تبلیغاتِ کم اثر انتخاباتی مؤثر بود و درنتیجه در کاهش انتخابات تأثیر داشت./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات