۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۸۳۴۳۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 6 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۰۶

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 50 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 450 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 50 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 400 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 545 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون طبق اعلام کانون صرافان،‌ قیمت دلار 24 هزار و 450 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 50 تومان و درهم امارات  6 هزار و  690 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 38 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 562 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28  هزار و 606 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 40 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

توافق اولیه ایران و عراق برای اجرای راه‌آهن شلمچه-بصره

اوایل خرداد 98 هیئت وزیران به‌پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوب کرد شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به‌نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است به‌منظور تأمین مالی پروژه راه‌آهن شلمچه ــ بصره به‌طول تقریبی 35 کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی 600 میلیارد تومان تا مرحله بهره‌برداری نسبت به انعقاد قرارداد به‌صورت «BLT» شامل طراحی و احداث پل و مسیر راه‌آهن (شامل زیرسازی و روسازی) و راه‌اندازی تا تحویل آن با شرکت پروژه احداث راه‌آهن و پل شلمچه ــ بصره به‌سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

براساس این تصویب‌نامه، تأمین 60درصد منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد پروژه و تأسیسات جانبی مربوط تا تحویل دائم، راه‌اندازی و تسویه حساب کامل هزینه‌ها به‌عهده شرکت طرف قرارداد و تأمین 40درصد دیگر منابع مالی موردنیاز از محل ردیف اعتباری به‌عهده شرکت است که به‌تناسب پیشرفت پروژه و براساس قرارداد به شرکت طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

همچنین طرف عراقی متعهد به تأمین و آزادسازی اراضی مورد نیاز شامل اراضی مسیر و حریم ایستگاه‌ها و کارگاه‌ها و تأمین آب و برق کارگاه‌ها و همچنین تأمین ریل، تراورس و دوراهه (سوزن) مورد نیاز برای روسازی و تجهیزات علایم و ارتباطات این خط ریلی شده است. دوره واگذاری معادل 120 ماه مشتمل بر 24 ماه دوره احداث و تکمیل تا مرحله تحویل برای بهره‌برداری و 96 ماه دوره واگذاری منافع بهره‌برداری ــ دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) به "شرکت طرف قرارداد" خواهد بود.

به گزارش تسنیم، اسفند ماه سال گذشته مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس از امضای قرارداد اتصال خطوط ریلی شلمچه به بصره و احداث پل بر روی رودخانه اروند با حضور وزیر راه و شهرسازی، نخست وزیر و وزیر حمل و نقل عراق خبر داده و گفته بود:‌ بر اساس توافق صورت گرفته، مقرر شده پروژه اتصال خطوط ریلی ایران به عراق با سرعت انجام شود و با توسعه زیرساخت‌های ریلی اقتصاد کشور بیش از پیش تقویت خواهد شد.

این در حالی است که امروز یعنی حدود 25 ماه پس از تصویب‌نامه دولت معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق اولیه با عراقی‌ها برای آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه-بصره خبر داده است.

در سفر امیر محمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی به کشور عراق، دو طرف برای آغاز عملیات اجرایی احداث راه آهن شلمچه-بصره در اسرع وقت توافق کردند. در نشست غفاری با ناصر حسین بندر الشبلی وزیر حمل و نقل جمهوری عراق طرفین برای ارائه فوری و رسمی محتوای نامه وزیر راه و شهرسازی ایران به عنوان پیشنهاد مورد تایید و حمایت وزارت نقل عراق جهت طرح و تصویب نهایی در هیات وزیران آن کشور با هدف واگذاری فوری پروژه به شرکت پروژه معرفی شده در این زمینه توسط طرف ایرانی موافقت کردند.

همچنین توافق شده اقدامات تحصیل مالکیت زمین‌های پروژه از سوی طرف عراقی ادامه یافته و علاوه بر آن، مقدمات تجهیز کارگاه و شروع اقدامات مقدماتی نظیر نقشه برداری، حفر گمانه و ...در دوطرف مرز توسط دو وزارتخانه نیز به زودی عملیاتی شود.

 

شاخص بورس ۴هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 546میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 288میلیارد تومان در بیش از 860هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 747واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 238هزار و 485واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی جم شد و در مقابل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران و پالایش نفت اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 589میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 148میلیارد تومان در 327هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 0.1واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 767واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری صبا تامین، آهن و فولاد ارفع و فرابورس ایران شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، تولید نیروی برق دماوند و ذوب آهن اصفهان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است

بانک مرکزی ضمن انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه 1400 تأکید دارد که روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در ماه گذشته تداوم یافته است.

بانک مرکزی در توضیح چرایی نزولی بودن قیمت مسکن البته اعلام کرده که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 56.6 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین و اردیبهشت 1400 به ترتیب، 91.7 و‌ 69.7 درصد بوده است.

البته این درحالی است که در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران  296.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 3 درصد و 56.6 درصد افزایش نشان می دهد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 663 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 126.1 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 60.9 و 41.9 درصد افزایش نشان میدهند.

در خردادماه سال1400 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5100 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 29.6 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 52.7 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال 1400 نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل 33.9 و 37.6 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می باشد.

گفتنی است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خرداد ماه سال 1400» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

 

 

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت

جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان میدهد که نرخ سود در این بازار از 19.76 درصد در اردیبهشت ماه امسال به 18.46 درصد در روزهای نخست تیرماه کاهش یافته است.

البته نرخ سود بین بانکی از خردادماه به زیر 19 درصد رسیده و در کانال 18 درصدی در نوسان بوده است؛ این نرخ در 27 خردادماه 18.54 درصد بوده است و حتی در 20‌ام خرداد نیز به 18.42 درصد کاهش یافته بود.

گفتنی است، نرخ سود بین بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به گونه ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و برعکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

پیش از این هم البته رئیس کل وقت بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام کرده بود. 

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

نرخ سود بانکی|سود بانکی , بانک مرکزی ,

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

وجود چنین بازاری موجب می‌شود که بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی می‌تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات