۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۸۳۴۴۴
حلقه مفقود فرهنگ(15)؛

اولویت دولت سیزدهم و افزایش اعتماد عمومی و کرامت انسانی

اولویت دولت سیزدهم و افزایش اعتماد عمومی و کرامت انسانی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی گفت: در هشت سال اخیر شاهد کاهش اعتماد عمومی و از بین رفتن کرامت‌های انسانی بودیم که دولت سیزدهم باید بتواند با اولویت، آن را احیا کند.

حجت الاسلام دکتر غلامرضا پرهیزکار، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی موجود را مورد توجه قرار داد و گفت: برای پرداختن به اولویت های فرهنگی اجتماعی در دولت جدید باید به آسیب‌های پیش آمده توجه کرد. از جمله مواردی که ما در سال‌های اخیر با آن مواجه شدیم و مورد اتفاق صاحب نظران است، موضوع آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم است. در این سال‌ها اعتماد مردم نسبت به مسؤولین و همین طور نسبت به سیستم اداری و قوانین و ساختارها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مسائلی چون فساد، رانت‌ها و اختلاس‌ها و آقازادگی و فامیل‌بازی‌ها که در جامعه باب شده و درباره آن سخن گفته می‌شود، موجب کاهش اعتماد عمومی مردم شده و از جمله کارهای مهمی که دولت جدید باید انجام بدهد این است که به دنبال افزایش اعتماد عمومی در بخش‌هایی باشد که این اعتماد در آن کاهش یافته است. البته شعار مبارزه با فساد به‌جای مبارزه با مفسد شعار کارآمد و بجایی است که آقای رئیسی مطرح کردند و باید آن را در عمل دنبال کنند.

حجت الاسلام پرهیزکار مجموع آراء خیلی بالایی که مردم در انتخابات‌های ریاست جمهوری به افراد روحانی و معمم داده‌اند را حاکی از وجود اعتماد بالای مردم به روحانیت دانست و ابراز داشت: با این وجود در چند سال اخیر متأسفانه این نگاه در جامعه و در بین طیف وسیعی از مردم شکل گرفته که رئیس جمهور مستقری که روحانی و معمم بوده، به برخی امور واضح اخلاقی پایبند نبوده و حتی در ذهن مردم، چنین فردی متهم به دروغگویی و مسائلی از این قبیل شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که حوزه نسبت به این رفتارها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد!


وی افزود: در دوران جدید مردم ما نسبت به جناب آقای رئیسی یک احساسی دارند که با فردی اخلاق‌گرا و صادق روبرو هستند و حفظ عملی این ویژگی نه به‌عنوان وظیفه شخصی که البته در جای خود دارای اهمیت است، بلکه برای افزایش اعتماد عمومی چه نسبت به روحانیت و چه حوزه علمیه و چه نظام اسلامی، باید یکی از اولویت‌های جناب آقای رئیسی باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) کاهش عزت و کرامت اجتماعی را دومین آسیب‌ اجتماعی به‌وجود آمده در کشور دانست و اظهار داشت: این آسیب هم در حوزه سیاست خارجی و هم داخلی زمینه بروز پیدا کرد. مردم ما دیدند که در حوزه سیاست خارجی نوعی سرسپردگی به بیگانگان وجود دارند. مردم ایران شاید از نظر مادی نسبت به برخی کشورها وضع خوبی نداشته باشند، اما به‌شدت روی عزت و کرامت و همچنین استقلال خودشان حساسیت دارند. نمونه آن را شما در تشییع جنازه شهید حججی دیدید. مردم ایران چهره با عزت و غرور محسن حججی در هنگام اسارت در دست داعشی در خارج از مرزهای کشور، را گم شده خود یافتند که در چند سال اخیر به آن بی توجهی شده بود. گویا عزت بین المللی خدشه‌دار شده‌شان را با تقدیر از شهید بین المللی خود، بازیابی کردند.

وی ادامه داد: امروز عزت ملی ما در خارج و در سطح بین الملل دچار خدشه شده و دولت جدید، در عین سیاست‌ورزی با تدبیر و خردمندانه و واقع‌بینانه باید بتواند به بازگرداندن عزت و کرامت بپردازد. اما در سطح داخل نیز مشکلات اقتصادی باعث زیر سوال رفتن کرامت خیلی از پدران خانواده گردید یا کرامت جوانانی که بعد از دوران طولانی تحصیل به دنبال شغل یا ازدواج بودند دچار خدشه گردیده است. تلاش های اقتصادی برای رفع نیازهای مادی باید با هدف افزایش کرامت مردم دنبال شود.

وی افزود: ما مجموعه‌ای از سیاست‌‌های کلان در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم که دولت‌ها عمدتاً از آن غافل هستند و دولت سیزدهم باید بتواند با وزارتخانه‌های مختلف خود که با حوزه فرهنگ و اجتماع ارتباط دارند مانند وزارت آموزش پرورش، وزارت علوم و ... این سیاست‌های مغفول مانده را احیاء کند و اساسا کشور را به مدار عمل بر اساس سیاست‌های کلان برگرداند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ضمن آن که مسأله اقتصاد را یک مسأله مهم دانست گفت: ما در کنار پاسخ‌ها به مسائل اقتصادی، باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را دنبال کنیم. برای مثال وقتی می‌خواهیم به مسأله مسکن بپردازیم، باید به مسأله کاهش حاشیه نشینی‌ها، کاهش نابرابری‌ها و کاهش فاصله طبقاتی، هم توجه کنیم. مسائلی چون کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند مواد مخدر، فساد و ... در حاشیه و پیوست طرح‌های اقتصادی حتماً مورد باید توجه قرار بگیرد و نباید توجه به اقتصاد باعث غفلت از فرهنگ و اجتماع شود و خدای ناکرده تلاش اقتصادی دولت به تدریج سبب مشکلات بیشتر اجتماعی و فرهنگی گردد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات