۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۸۳۵۶۴
شهیدان منتظری و دیالمه؛

یادآوران جنایات منافقین در حرم مطهر حضرت معصومه

یادآوران جنایات منافقین در حرم مطهر حضرت معصومه
ی از عرصه‌های مبارزاتی که در آن شهدای زیادی تقدیم انقلاب شده مبارزه منافقانی بود که در وجهه مجاهدین خلق در ایران فعالیت داشتند و به ترور شخصیت های برجسته انقلاب پرداختند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حرم مطهر حضرت معصومه(س) مزار شهدای زیادی از وقایع مختلف پیش از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی است که هر کدام از این شهدا برگ زرینی از خدمت به اسلام را در کارنامه مجاهدانه خود دارند.

یکی از عرصه‌های مبارزاتی که در آن شهدای زیادی تقدیم انقلاب شده است مبارزه منافقانی بود که در وجهه مجاهدین خلق در ایران پس از انقلاب اسلامی فعالیت داشتند و به ترور شخصیت های برجسته انقلاب پرداختند که یکی از این ترورها در هفتم تیر ۱۳۶۰ اتفاق افتاد و در آن با بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی ۷۲ تا ۷۵ نفر از اعضای این حزب که عمدتا از نمایندگان مجلس و اعضای دولت بودند به شهادت رسیدند.

در پی این واقعه تروریستی که به شهادت ۲۷ نماینده مجلس ۴ وزیر و ۱۲ معاون وزیر منجر شد اکثر این شهدا در قطعه ۲۴ بهشت زهرا در تهران به خاک سپرده شدند اما شهید محمد منتظری نماینده نجف‌آباد و شهید عبدالحمید دیالمه نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی به قم منتقل شده و در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها مدفون شدند.

شهید منتظری، زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۲۳ روحانی، زندانی سیاسی و از مبارزان علیه حکومت پهلوی بود که در آن دوره بارها به زندان افتاد و پس از وقوع انقلاب، در پایه‌گذاری کمیته انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن و پیشبرد کار آن نقش به‌سزایی داشت وهمچنین در برپایی حزب جمهوری اسلامی در ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۷ تلاش بسیاری کرد و تلاش‌های سیاسی این روحانی مبارز مورد تأیید امام خمینی(ره) قرار داشت در هنگام شهادت نیز نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از طرف مردم مشهد بود.

شهید دیالمه نیز ۴ اردبیهشت ۱۳۳۳ در تهران متولد شد و در همان سال پیروزی انقلاب به تشکیل مجمع احیاء تفکرات شیعی دست زد؛ او از اعضای شورای هفت نفره اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان خراسان بود و همچنین به همراه افرادی چون آیت الله هاشمی‌نژاد، سیدرضا کامیاب، آیت الله واعظ طبسی شورای اولیه حزب جمهوری اسلامی را در خراسان تشکیل دادند و در هنگام شهادت نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در قم به خاک سپرده شد.

گفتنی است: شهید محمد منتظری و شهید عبدالحمید دیالمه هر دو در مقبره شهید آیت الله مفتح در حجره ۲۲ و ۲۳ صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شدند.

ارسال نظرات