۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۸۳۷۶۶

نقض عهد و ایجاد بحران برای مسلمانان، عامل غزوه بنی قریظه

نقض عهد و ایجاد بحران برای مسلمانان، عامل غزوه بنی قریظه
حجت الاسلام صادقی گفت: صهیونیست با ایجاد تشکیل گروه های تکفیری به دنبال اختلاف در بین مسلمانان می باشد تا بتواند با از بین بردن وحدت جهان اسلام برتری خود به اثبات برساند.

حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز واقعه غزوه بنی قریظه گفت: خداوند در آیه 82 سوره مائده می فرمایند" لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا  وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى" دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت، و با محبت‌تر از همه کس به اهل ایمان آنان را که گویند ما نصرانی هستیم، قرآن دشمن ترین دشمنان مسلمانان را  یهود می داند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به سه طایفه از یهود در مدینه النبی ابراز کرد: پیامبر تا زمانی که در مکه بود سوالاتی از طرف مشرکین و به زبان یهود مدینه از حضرت می شد و یهودیان رویارویی مستقیمی نداشتند، اما پس از هجرت به یثرب در آنجا با گروه های مختلف یهودی مواجه شدند که سه قبیله مشهور بنی قینقاع، بنی نضیر و بنی قریظه در داخل مدینه و خیبریان هم با اندکی فاصله در شمال شهر مدینه النبی زندگی می کردند.

وی در ادامه افزود:  ابتدا که پیامبر به این شهر هجرت کردند و مسلمانان در موضع ضعف بودند، پیامبر با این گروه ها پیمانی امضاء کردند که هرکدام بر طبق آداب و رسوم دینی خود زندگی مسالمت آمیزی با مسلمانان داشته باشند، اما بعد از گذشت مدتی به علت بعضی از کارهای یهودیان تنش بین آن ها و مسلمانان به وجود آمد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به پیمان شکنی های یهودیان یثرب بیان کرد: اولین پیمان شکنی ابتدا از طرف یهودیان بنی قینقاع و سپس بنی نضیر بود که بنی قینقاع از مدینه تبعید و بنی نضیر علاوه بر تبعید از مدینه اموالشان هم مصادره شد، اما سومین غزوه ماجرای یهودیان بنی قریظه است که بعد از جنگ احزاب به علت نقض عهد و ایجاد بحران برای مسلمانان،  این واقعه اتفاق افتاد و  به دستور پیامبر محاصره  و طی ماجرایی تسلیم مسلمانان شدند.

استاد و پژوهشگر علوم تاریخ اسلام  با بیان اینکه در ماجرای بنی قریظه بین مورخان اختلاف نظرهایی وجود دارد، اظهار داشت: در این تسلیم اختلاف نظرهایی وجود دارد، مشهور بین منابع این موضوع است که با داوری سعد بن معاذ بر اساس تورات تعداد بالایی از جنگ آوران یهودی در حدود 700 نفر کشته شدند، اما اولین سوال این است که آیا پیامبری که به کمترین مناسبتی از دیگران می گذشت و عفو می کرد اجازه داده است  این تعداد از افراد را به قتل رسانده باشند؟

وی با بیان اینکه اشکالات و ابهامات زیادی در بیان این ماجرا وجود دارد، اذعان کرد: سیره پیامبر چنین چیزی را نمی رساند، پیامبر با یهودیان مدینه برای ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز پیمان نامه امضاء کرده بودند و اگر از طرف آن ها خیانتی به مسلمانان صورت نمی گرفت می توانستند تا پایان عمر در مدینه زندگی کنند، چگونه بین جمعیت کوچک مدینه 700 نفر به قتل رسیده است؟ مرگ این تعداد با موضوع بهداشت آن زمان همخوانی ندارد.

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نام کشته شدگان در منابع تاریخی، خاطرنشان کرد: منابع هم نام ده نفر را بیشتر ذکر نکرده اند، بین مورخان مسلمانان تردید وجود دارد و یهودیان جنجال به پا کردند، یکی از کسانی که به صورت جدی در این قضیه تردید می کند مرحوم دکتر شهیدی در کتاب تاریخ تحلیلی اسلام است، بنظر ذکر این تعداد کشته شدن یهودیان بنی قریظه و مانور دادن یهود بر این قضیه بیشتر شبیه داستان هولوکاست باشد.

وی با بیان اینکه قوم یهود مدینه به شدت نژاد پرست بودند، اظهار داشت: در قرآن در رابطه با یهودی ها به  نژاد پرستی، بهانه جویی، خودخواهی اشاره شده است، خداوند می فرماید قوم یهود پیامبر را از فرزندان خود بهتر می شناختند اما با این وجود ایمان به حضرت پیدا نکردند که این مسأله عمدتاً به بحث نژاد پرستی آن ها برمی گردد.

حجت الاسلام صادقی در پایان  با اشاره به ضدیت صهیونیست بین الملل با وحدت جهان اسلام ابراز داشت:  از گذشته تا به امروز نیز یهود خود را قوم برتر می داند و برهمین اساس سال ها است که به دنبال اشغال مناطق مسلمانان نشین می باشد و برای این کار فلسطین را اشغال کرده و با تجهیز سلاح و مال و با ایجاد تشکیل گروه های تکفیری به دنبال اختلاف در بین مسلمانان می باشد تا بتواند با از بین بردن وحدت جهان اسلام از آب گل آلود ماهی گرفته و برتری خود را به اثبات برساند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نژاد حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
سلام و درود بی کران بر رسول مهربانی
0
0