۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۸۳۸۰۰
حلقه مفقو فرهنگ (۱۳)؛

عرصۀ فرهنگ نیازمند اصلاحات بنیادی است

عرصۀ فرهنگ نیازمند اصلاحات بنیادی است
حجت الاسلام و المسلمین مقامی گفت: دولت سیزدهم بعد از مسأله اقتصاد و رسیدگی به معیشت مردم، اولویت بعدی او پیگیری مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیت دینی مردم است.

مقدمه: فرهنگ سالهاست که به عنوان یک موضوع دسته دوم و سوم بکار می رود و معمولا هم از متخصصین این حوزه استفاده نمی شود و این درحالیست که فرهنگ یک اصلی است که منظومه اجتماعی یک جامعه را تشکیل می دهد.

به همین جهت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید مقامی، استاد حوزه علمیه و عضو هیات رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین به الویت های فرهنگی و اجتماعی دولت سیزدهم پرداخته است.

رسا- دولت سیزدهم چه مسائلی را باید در اولویت خود قرار دهد؟

 قوه مجریه با انتخاب آگاهانه ملت بر ریل اصلی خود افتاده است که همان ریل پیشبرد و پیشرفت ایران انقلاب اسلامی است، دولت سیزدهم بعد از مسأله اقتصاد و رسیدگی به معیشت مردم، اولویت بعدی او پیگیری مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیت دینی مردم است.

رسا- آیا با فرهنگ موجود می توان برای ایجاد گام دوم انقلاب قدمی برداشت؟

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند" انقلاب ما وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی شده است" خودسازی افراد جامعه و جامعه پردازی مربوط به مسأله بسیار مهم فرهنگی و رسیدگی به مشکلات اجتماعی براساس آموزه های ملی و دینی است، متاسفانه فرهنگ اصیل جامعه ما و ارزش های اسلامی ما خصوصاً در این دهۀ اخیر، چه در عرصه تربیت دینی نسل جدید، عرصه روابط خانوادگی، عرصه روابط مردم با یکدیگر و عرصه های هنر، فیلم و سینما، زبان فارسی، گردشگری، آسیب فراوانی دیده است.

وزارت آموزش و پرورش و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند اصلاحات بنیادی و اساسی است.

رسا- چه باید کرد؟

به نظر اگر بخواهیم اصلاحات اساسی در عرصۀ فرهنگ و اجتماع داشته باشیم و اصلاحات اساسی در تربیت نسل جدید انجام بدهیم باید دو وزارت خانه تحت اصلاحات اساسی قرار بگیرد، وزارت آموزش و پرورش و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند اصلاحات بنیادی و اساسی است، خصوصاً وزارت ارشاد، این وزارت وظایف بسیار مهمی در اساسنامه خود در مسائل فرهنگی به عهده دارد که متاسفانه جامع عمل به آن پوشیده نشده است.

رسا- لطفا در قالب مثال توضیح دهید.

در ماده اول اساسنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت بند آمده است که برای نمونه به آن اشاره می کنم، در آن آمده است به منظور تحقق اهداف زیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده می گردد، یک " رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا" دو " استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ اجانب" سه " اعتلاء آگاهی های عمومی در زمینه های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق و تتبع و ابتکار در سطح جامعه" چهار" رواج فرهنگ و هنر اسلامی" ، پنج " آگاهی جهانیان نسبت به  مبانی و فرهنگ و اهداف انقلاب اسلامی" شش " گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف مخصوصاً مسلمانان و مستضعفان جهان" هفت " فراهم آمدن زمینه های وحدت میان مسلمین" وزارت فرهنگ در این موارد انصافاً  هیچ کار و قدمی برنداشته است.

رسا- آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این چند سال اخیر موفق عمل کرده است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد یک وزارت رها شده است، وظیفه اولیه آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم بعد از مشکلات معیشتی مردم مسأله فرهنگ است، مسأله فرهنگ و تربیت دینی مردم از وزارت خانه هایی مانند آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شروع می شود، یکی از زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون مساجد می باشد، آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خصوصاً در این دهۀ اخیر کمترین نظری به مساجد و کانون های مساجد داشته است؟ متأسفانه خیر، در حالی که مساجد بهترین کانون مبارزه با فرهنگ مبتذل غربی است،جای بسیار تأسف است که مساجد ما از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد رها شده است.

اولویت مهم بعد از حل مشکلات معیشت مردم رسیدگی به امور فرهنگی جامعه است.

رسا- حوزه علمیه چه وظیفه ای در تعالی فرهنگ جامعه برعهده دارد؟

وظیفه حوزه علمیه علاوه بر مباحث علمی و تربیت دانشمندان علوم اسلامی ترویج علوم اسلامی در سطح جامعه است، این میراث گرانبهای اسلامی باید به نسل های بعد منتقل شود و اگر نسل های جدید توسط حوزه علمیه خوب تربیت گردند، قطعاً اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی حرکت رو به جلو و پیشرفت خواهد داشت.

رسا- آیا حوزه علمیه برای اینکه نقش خود را به خوبی ایفا کند نیازمند زیرساخت می باشد یا کاملا مستقل عمل می کند؟

برای اینکه حوزه بتواند نقش خود را خوب ایفا کند نیازمند زیرساخت ها است، زیرساخت ها در سطح جامعه را دولت باید فراهم کند، یکی از زیرساخت هایی که دولت می تواند فراهم کند از طریق وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است، متاسفانه این زیرساخت ها آسیب دیده است و با این شرایط حوزه علمیه نمی تواند آن وظیفۀ اصلی خود را در سطح جامعه انجام دهد، البته حوزه علمیه و مسؤولین آن تمام تلاش خود را انجام می دهند که همچنان رسالت خود را در بحث تربیت دینی جامعه و نهادینه کردن ارزش های اسلامی در سطوح مختلف جامعه به کار ببرند.

رسا- اگر زیرساخت ها فراهم نشود چه نتیجه ای در بر خواهد داشت؟

  اگر دولت وظیفه خود را انجام ندهد و زیرساخت ها را خراب کرده و زمینه ها را به گونه ای فراهم کند که فرهنگ غرب نفوذ کند در اینجا فعالیت حوزه علمیه هم ضعیف خواهد بود، حوزه علمیه امروز پا به کار ترویج ارزش های اسلامی و تربیت دینی افراد جامعه است، مثل قطاری که آماده حرکت است اما اگر برای این قطار ریل گذاری نشده باشد هرچند لوکوموتیوران قوی هم داشته باشد این قطار نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، اگر در وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحول مهمی رخ بدهد، حوزه علمیه هم کاملاً وظیفه خود را در مقابل جامعه انجام می دهد.

رسا- به نظر آیت الله رئیسی با مشکلات فر اوانی روبه رو است.

هم در عرصه اقتصاد آیت الله رئیسی با مشکلات فراوانی پیش رو می باشد و هم در عرصۀ ریشه کن کردن مفاسد اداری، متاسفانه مفاسد اداری ریشه دوانده و اینکه آیت الله رئیسی بتواند با این مفاسد مقابله کند کار بسیار سختی است، همچنین درست کردن معیشت مردم کار بسیار سخت تری است، در عرصه فرهنگی نیز با مشکلات فراوانی روبه رو است، اگر وزرایی که انتخاب می شوند، وزیران متخصص، جهادی و با تقوا باشند و فقط و فقط فکر اسلامی ایرانی داشته باشند و از فرهنگ غرب بیزار باشند، می توانند مشکلات را راحت تر حل کنند.

رسا- سخن پایانی

تشکر از ملت عزیز، قهرمان و صبور ایران اسلامی عزیز که در 28 خرداد 1400 با حضور در پای صندوق های رأی و انتخاب آگاهانه خود آینده ای روشن را برای خود، ملت و جامعه ایران اسلامی رقم زدند، امیدواریم دولت سیزدهم قدردان و شاکر زحمات مردم باشد و فرصت چهارساله مدیریت در قوه مجریه را مغتنم شمرده و با تیمی کارآزموده متقی مشکلات کشور و ملت را مرتفع کنند.

رسا- باتشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات