۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۸۳۹۳۰

لزوم استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای حل مشکلات اقتصادی

لزوم استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای حل مشکلات اقتصادی
سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با فصل تابستان طزح‌های خود را با عتاوین شمیم خدمت ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان و مانور سلامت ویژه مبارزه با کرونا آغاز کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با فصل تابستان طزح‌های خود را با عتاوین شمیم خدمت ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان و مانور سلامت ویژه مبارزه با کرونا آغاز کرد.

ظرفیت امامزادگان بی‌نظیر است

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان امروز یکشنبه ۱۳ تیر در جلسه توجیهی طرح شمیم خدمت و مانور سلامت که به‌صورت ویدئوکنفرانسی با معاونان فرهنگی و اجتماعی استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت عظیمی که در بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور وجود دارد، در جایی پیدا نمی‌شود؛ هیچ نهاد و سازمانی چنین ظرفیتی ندارد و ما نسبت به این امکانات و ظرفیت‌ها مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان عظیم‌الشان در طول حیات پر برکت خود برای مردم منشاء خیر و برکت بودند، افزود: اگر امامزادگان و بقاع متبرکه بخواهند همان نقش را ایفا کنند، یکی از مشکلات کشور بحث اقتصادی و معیشتی است که امامزادگان می‌توانند در این موضوع نقش‌آفرینی داشته باشند.

لزوم استفاده از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه برای حل مشکلات اقتصادی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه برای حل مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: تمامی شعارهای سال‌های اخیر که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است، بر روی موضوعات تولید، معیشت و اقتصاد تمرکز دارد؛ با این حال آیا ما می‌توانیم بگوییم که وظیفه‌ای در این خصوص نداریم؛ ما نمی‌توانیم در این موضوع، شانه خالی کنیم، زیرا با ظرفیت و ابزاری که در اختیار داریم، بهترین فرصت پیش روی ما قرار دارد؛ حتی اگر به یک زمانی برسیم که در بحث تولید، معیشت و اقتصاد مشکلی نداشته باشیم، باز هم می‌توانیم از ظرفیت عظیم امامزادگان و بقاع متبرکه استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام عادل با تشکر از استان‌های مختلف برای اجرای طرح شمیم خدمت، یادآور شد: با طرح موضوع و پشتیبانی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه از این طرح، تمامی ارکان سازمان در کارگروه شمیم خدمت عضو هستند و وظیفه‌ای دارند و برای هر کدام نقش و فعالیتی تعریف شده است. در استان هم باید کارگروه شکل بگیرد، نکته مهم این است که با دستورالعمل نوشتن و برگزاری جلسه کار حل نمی‌شود و باید با تمامی ظرفیت‌ها وارد میدان شد.

وی با بیان اینکه مزیت نسبی هر استان ممکن است در طرح شمیم خدمت راهگشا باشد، تأکید کرد: ممکن است بسیاری از استعدادها در طول ورود اولیه به کار کشف شوند. این طرح نیاز به پخته‌تر شدن و کاربردی‌تر شدن دارد اما تا کار را شروع نکنیم، ایرادات و اشکالات کار مشخص نمی‌شود.

طرح مانور سلامت برای مقابله با کرونا

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص مانور سلامت گفت: موضوع مانور سلامت یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند شکوفا شود، فعالیت‌هایی که در امامزادگان و بقاع متبرکه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شد، باعث شد تا ادارات کل اوقاف در استان‌ها رکن اصلی ستاد مقابله با کرونا در استان‌ها شوند.

در ادامه این جلسه، معاونان فرهنگی و اجتماعی ادارات کل اوقاف استان‌های مختلف از طریق ویدئوکنفرانس به بیان نظرات خود در خصوص طرح «شمیم خدمت» و «مانور سلامت» پرداختند.

اوقات فراغت دانش‌آموزان در جوار بقاع متبرکه رنگ و بوی «شمیم خدمت» می‌گیرد

رضا معممی‌مقدم مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح نشاط معنوی که همه ساله برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در جوار بقاع متبرکه برگزار می‌شود، امسال رنگ و بوی «شمیم خدمت» می‌گیرد.

وی درباره اجرای طرح «شمیم خدمت» ویژه دانش‌آموزان اظهار کرد: همیشه نیاز به مهارت‌افزایی برای تمام سنین وجود داشته و امری اجتناب‌ناپذیر است؛ دانش‌آموزان نیز از این امر مستثنا نیستد و نیاز به آموزش و کسب مهارت‌های کاربردی هستند.

بهترین سن برای مهارت آموزی نوجوانی است

معممی دوران نوجوانی را زمان طلایی یادگیری دانست و افزود: در روایات اسلامی وارد شده است که دانشی که در دوران کودکی آموخته می‌شود مثل حکاکی روی سنگ بوده که پایدار و ماندگار است، از این رو برای افزایش مهارت دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان باید از همین سنین برنامه‌ریزی شود. بقاع متبرکه نیز که هر ساله در ایام تابستان در قالب طرح «نشاط معنوی» پذیرای کودکان و نوجوانان بوده‌اند؛ باید در کنار این برنامه‌ها، به فکر آینده آنها و مهارت‌هایی که به آن نیاز دارند باشند.

شمیم خدمت جایگزین نشاط معنوی

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح نشاط معنوی که همه ساله برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در جوار بقاع متبرکه برگزار می‌شود، امسال رنگ و بوی «شمیم خدمت» می‌گیرد، تصریح کرد: در خصوص آموزش و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با برگزاری جلسات کارشناسی که صورت گرفت، برنامه‌هایی به‌عنوان پیوست اجتماعی و در راستای طرح شمیم خدمت ابلاغ شد که اجرای آن باعث می‌شود تا دختران و پسران شرکت‌کننده در برنامه‌های اوقات فراغت خود توانمندی‌های مورد نیاز را به دست آورند.

ارائه انواع آموزش‌ها و مهارت‌ها

معممی‌مقدم ادامه داد: نوع آموزش‌های در نظر گرفته شده نیز کارشناسی شده است؛ به‌عنوان مثال دانش‌آموزان پسر ضروری است با تاسیسات ساختمان و تعمیر آنها آشنا شوند و بتوانند با ابزارهای ساده و مورد نیاز خانواده کار کنند؛ برای دختران نیز آموزش‌هایی از قبیل آشپزی، خیاطی، سفره‌آرایی، بافتنی و ... ضروری است که در ایام اوقات فراغت و در قالب طرح شمیم خدمت می‌توان این آموزش‌ها را ارائه کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش و مهارت‌افزایی در تولید و اشتغال با بیان اینکه با آموزش حرفه‌ها و مشاغل به دانش‌آموزان می‌توان به شناسایی و رویش علاقه، استعدادها و جهت‌دهی آنان به سمت‌وسوی تولید و اشتغال کمک کرد، تاکید کرد: در برنامه‌هایی که در این خصوص در نظر گرفته شده، تلاش شده تا مشاغل و حرفه‌هایی آموزش داده شود که دانش‌آموزان حتی بتوانند در طول ایام سال و در کنار درس و تحصیل نیز آن را دنبال کرده و نهایتا به‌عنوان شغل و حرفه برای خود انتخاب کنند.

حرفه‌هایی که در طرح شمیم خدمت آموزش داده می‌شود

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص حرفه‌های در نظر گرفته شده نیز خاطرنشان کرد: حرفه‌هایی از قبیل فرش‌بافی، گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، آموزش رایانه، تولید گل‌های زینتی و آپارتمانی، تعمیر لوازم برقی، منبت‌کاری، میناکاری و اموری که قابلیت درآمدزایی و اشتغال را نیز دارند در دستور کار قرار گرفته شده که انشاءالله به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در برنامه‌های بقاع متبرکه آموزش داده می‌شوند.

ارسال نظرات