۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۸۳۹۹۳

حرکت امام رضا نشان از یک برنامه تمدنی است

حرکت امام رضا  نشان از یک برنامه تمدنی است
حجت الاسلام حسین زاده گفت: مهم ترین پیام و پیامد حرکت امام رضا (ع) جریان تمدن سازی در متن جهان امروز است.

حجت الاسلام علی حسین زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با توجه به اهمیت حرکت امام رضا از مدینه به سمت خراسان بزرگ گفت: اگر بخواهیم حرکت امام رضا علیه السلام را دنبال کنیم باید بگوییم این حرکت یک جریان شد، بعضی از فعالیت ها به عنوان یک حرکت مطرح است و تمام می شود و  در واقع مقطعی است اما حرکت ائمه خصوصاً امام حسین و امام رضا علیهم السلام یک جریان را به وجود آوردند.

امام جمعه شهر لامرد استان فارس با بیان اینکه عاشورا نماد مبارزه با ظلم و ایستادگی در مقابل دشمن است، اظهار داشت: عاشورا یک جریان را در کل جهان اسلام تا به امروز ساخته است و عاشورا تبدیل به یک مکتب و یک نماد مبارزه با ظلم، کفر، شرک و ایستادگی در مقابل دشمن شده است، حرکت آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام هم اینگونه است.

وی با اشاره به نوع پذیرش ولایتعهدی امام رضا (ع) ابراز کرد: حرکت علی بن موسی الرضا علیه السلام استفاده از تهدید برای فرصت سازی است، مأمون عباسی می خواست جریان علوی ها را به واسطه امام رضا(ع) کنترل کند، امام از این تهدید یک فرصت ساخت، نوع ولایتعهدی که امام رضا می پذیرد و حرکتی که حضرت از مدینه  به سمت مرو می کنند، تمام این حرکت یک فرصت است.

حجت الاسلام حسین زاده با توجه به نوع خداحافظی امام با خانواده و وداع با قبر مطهر پیامبر در دفعات متعدد، ابراز داشت: این حرکت امام رضا (ع) نشان از یک برنامه می دهد و آن برنامه برنامه تمدنی است، مهم ترین پیام و پیامد حرکت امام رضا علیه السلام جریان تمدن سازی در متن جهان امروز است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: با حرکت علی بن موسی الرضا علیه السلام علوی ها و کسانی که منتسب به امام می باشند، حرکت خود را به سمت ایران آغاز می کنند  و ایران را جایگاه خود قرار می دهند برای اینکه بتوانند جریان تمدنی را جلو ببرند، امروز در جریان تمدنی است که با دنیای غرب درگیر هستیم.

وی با اشاره به جریان تمدن ساز اذعان کرد: مهم ترین پیام این بود که شیعه برمبنای اسلام ناب محمدی جریان تمدن ساز است و این را حضرت علی بن موسی الرضا توانستند رونق بدهند، با حر کت امام رضا علیه السلام حوزه های علمیه  با او حرکت می کند و با ورود خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم پایگاه تمدنی دیگری درست می شود و باعث تسریع در حرکت تمدنی می شود.

امام جمعه شهر لامرد با اشاره به پیامد حرکت امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: از دیگر پیامدهای حرکت امام رضا (ع) ایجاد آرامش برای جامعه علوی ها و شیعیان بود، حکومت عباسی حتی مجبور به تعویض لباس بخاطر امام رضا(ع) می شود، اعتماد مردم به جبهه علوی و معرفی امام رضا و خانواده اصلی پیامبر  از دیگر پیامد ها است، اما حرکت و جریان امام را باید در امروز تحلیل کرد، امروز این حرکت تمدنی پیامد حرکت و درایت امام رضا علیه السلام می باشد.

 وی با بیان اینکه مسافرت حضرت مبدّل به یک جریان تمدنی شد، تصریح کرد: آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام را امروز در رأس تمدن نوین اسلامی مشاهد می کنیم که از ایران به حوزه مقاومت و سراسر جهان ابلاغ می شود ، این حرکت و جریان مسافرت به یک جریان تمدنی و تمدن ساز مبدل شده است.

حجت الاسلام حسین زاده در پایان ابراز داشت: امروز به پشتوانۀ جمهوری اسلامی است که محور مقاومت با قدرت به جلو حرکت می کند، به پشتوانه جمهوری اسلامی کشتی های ما به سمت کشورهایی که مورد ظلم قرار می گیرند، حرکت می کند و سوخت آن ها را تأمین می کند ، این انقلاب و جمهوری اسلامی به برکت امام رضا (ع) و حرکت تمدنی ایشان و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می باشد.

ارسال نظرات